گزارش و تحلیل

رسانه های سنگاپور: بازی بزرگ سه ابر قدرت

© Depositphotos.com / Ryzhovرسانه های سنگاپور: بازی بزرگ سه ابر قدرت
رسانه های سنگاپور: بازی بزرگ سه ابر قدرت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
اشتراک
در ماه های اخیر با فشار فزاینده غرب، چین و روسیه به هم نزدیک شده اند. آیا پکن و مسکو در راه تشکیل یک پیمان هستند؟

اسپوتنیک به نقل از گلوبال تامز چین می نویسد: روابط نزدیک بین چین و روسیه توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب كرده است. واشنگتن در گزارش سالانه مربوط به ارزیابی تهدید های جهانی که توسط دفتر اطلاعات ملی ایالات متحده در ماه آوریل منتشر شد، اشاره كرد كه چین و روسیه "در حال تقویت همکاری های استراتژیک هستند".

رافائلو پانتوچی،

ژنرال آمریکایی از تولید سلاح های فضایی روسیه و چین گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
ژنرال آمریکایی از تولید سلاح های فضایی روسیه و چین گفت
کارمند علمی ارشد موسسه مطالعات بین المللی راجاراتنام در دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور، گفت که در مناسبات پکن و مسکو  تغییرات قابل توجهی رخ داده است: "دو کشور در حال حاضر در حال رویارویی با غرب هستند و شکاف بین آنها بسیار کمتر از گذشته است." کارشناسان دیگر اشاره می کنند که یکی از دلایل روابط فزاینده نزدیک این است که چین و روسیه هم دیگر را تکمیل می کنند. به عنوان مثال ، تقاضای چین برای انرژی همزمان با ذخایر گسترده انرژی روسیه است که بیش از 70 درصد از صادرات آن به چین است.

و از نظر تجارت ، کل مبادلات تجاری دو جانبه بین چین و روسیه در سال 2020 حدود 100 میلیارد دلار بوده است که کمی کمتر از سال 2019 است، اما امسال دوباره رشد چشمگیری داشته است. حجم تجارت در چهار ماه اول به 40.207 میلیارد دلار رسید که تقریباً 20٪ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. دو کشور قصد دارند تا سال 2024 به هدف تجاری - 200 میلیارد دلار برسند. تبادلات نظامی و همکاری فضایی بین چین و روسیه نیز در حال گسترش است.

روابط نزدیک بین دو کشور یک سوال دائمی را بر می انگیزد - آیا پکن و مسکو باید یک اتحاد رسمی تشکیل دهند؟ در اکتبر 2019 ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که این کار از نظر تئوری امکان پذیر است. و پکن همچنین در موارد مختلف گفته است که همکاری استراتژیک چین و روسیه "هیچ محدودیتی، هیچ منطقه محروم و دارای محدودیت" ندارد.

برخی دانشمندان چینی معتقدند که پکن به دلیل "تقابل زیاد" با ایالات متحده باید اتحادی رسمی با مسکو تشکیل دهد.  با این حال، عقیده عمومی بر این است که چین باید بیشتر احتیاط کند و بدنبال رعایت توازن بین روسیه و ایالات متحده باشد. پکن نمی خواهد بر سر اوکراین یا کریمه با ناتو درگیری داشته باشد، همانطور که روسیه نمی خواهد در مسئله دریای چین جنوبی شرکت نماید.

با ادامه رقابت بین سه ابرقدرت، همه نگاه ها به چگونگی و جریان این بازی بزرگ معطوف است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала