گزارش و تحلیل

انتشار بیماری قارچ سیاه در جهان

© Photo / IRNAانتشار بیماری قارچ سیاه در جهان
انتشار بیماری قارچ سیاه در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و نمی توانند با عفونت مبارزه کنند بروز و ظهور پیدا می کند.

این بیماری علائم متعددی دارد که وابسته به درگیر شدن مغز، چشم، ریه، سینوس ها یا دستگاه گوارشی متغیر است اما به طور قطع رایج ترین عوامل انتقال آن خوراکی های کپک زده و یا انتقال از طریق قرار گرفتن روی زخم های باز پوستی است.

اکنون همزمانی همه‌گیری کووید ۱۹ و جهش چشمگیر موارد ابتلا به قارچ سیاه در هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی این ظن را به وجود آورده که میان داروهای استروئید مورد استفاده برای درمان کووید و قارچ سیاه ارتباطی باشد.

توضیح وزارت بهداشت ایران درباره بیماری قارچ سیاه و افراد در معرض خطر آن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
توضیح وزارت بهداشت ایران درباره بیماری "قارچ سیاه" و افراد در معرض خطر آن

خانم دکتر عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

این بیماری ارتباطی با کووید ندارد، بیمارانی که نقص ایمنی به خصوص بیماران دیابتی درگیر این بیماری می شوند.

این بیماری مدت ها وجود داشته و ما عفونت قارچی موکورمایکوزیس را از زمانی که قارچ ها، بیماری های ریوی و عفونت های قارچی وجود داشت، داریم و اصلاً چیز جدیدی نیست؛ کما اینکه پیش از آن که در هند این بیماری با ابتلای زیاد اتفاق بیفتد و در فضای مجازی پر شود که بیماری قارچ سیاه از هند آمده ما این بیماری را به صورت یک قارچ در همه کشورها و نقاط جهان داشتیم.

به صورت معمول این بیماری می‌تواند اتفاق بیفتد البته که تعدادی پیش زمینه دارد و هیچ ارتباطی با کرونا ندارد.

خانم دکتر عاطفه عابدینی آسیب های موکورمایکوزیس را عمدتا روی سینوس ها، ریه و چشم دانسته و بیان کرد:

بیماری موکورمایکوزیس قارچی است که در سینوس ها، ریه و یا حتی چشم اتفاق می‌افتد که می‌تواند آسیب های دائمی ایجاد کند، در کسانی که نقص ایمنی پیدا می کنند مانند دیابتی هایی که کنترل سیستم ایمنی طولانی داشتند و کورتون استفاده می‌کردند یا به هر دلیلی نقص ایمنی دارند قارچ سیاه بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی در ادامه پیرامون علائم و درمان های این بیماری تاکید کرد:

موکورمایکوزیس یا بیماری قارچ سیاه علائم مشخص و درمان مشخص خود را دارد که ترکیبی از جراحی و درمانهای ضد قارچی است، و این بیماری اساساً مختص به هند کووید یا چیز جدیدی نیست.

ما پیش از این که در ایران موارد ابتلا به این بیماری اعلام شود تاکید می‌کردیم، افرادی که به صورت خودسر کورتون استفاده می‌کنند یا دوزهای بالای کورتون برای درمان کووید به آن ها داده می شود سیستم ایمنی خود را تضعیف می‌کنند و بار ها اعلام کردیم که به هیچ عنوان نیاز نیست برای درمان کرونا کورتون با دوز های بالا برای مدت طولانی تجویز شود.

همواره توصیه کردیم مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل یا تقلیل می دهد در دوران کرونا به حداقل ممکن برسانیم تا چنین اتفاقاتی را پس از آن نداشته باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала