گزارش و تحلیل

آیا امکان دارد یکی انتخابات برده را لحظه آخر ببازد؟

CC BY 4.0 / IRNA / آیا امکان دارد یکی انتخابات برده را لحظه آخر ببازند؟
آیا امکان دارد یکی انتخابات برده را لحظه آخر ببازند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران به شکلی برگزار شد که به نظر می آید فقط خستگی به تن کاندیداهای انتخابات ماند و نه آنها بهره ای از این مناظره بردند و نه بینندگان.

مناظره ای بسیار سرد و بی روح.

البته درون خود مناظره هم تعدادی از کاندیداها از این شگرد مناظره در صدا و سیما اعتراض داشتند، واقعا مناظره بیش از اینکه شبیه مناظره فیما بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باشد شبیه مسابقات تلوزیونی بود، جای مرحوم منوچهر نوذری خالی تا با از کی بپرسم معروف اش مقداری برنامه را حد اقل گرم تر می کرد.

اگر صدا و سیما فکری به حال این مناظرات نکند قطعا به جای تشویق مردم به رای دادن موجب کاهش جذابیت رای دادن آنها خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه ایران: خانواده‌ام اشک ریختند که وارد انتخابات نشو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2021
رئیس قوه قضائیه ایران: خانواده‌ام اشک ریختند که وارد انتخابات نشو

در حالی که بنا بود مناظره اول اقتصادی باشد و مناظره دوم اجتماعی اما کمترین چیزی که مخاطب توانست از مناظره اول به دست آورد برنامه اقتصادی کاندیداها بود و همچنین در مناظره دوم علیرغم اینکه کاندیداها تلاش کردند آرام تر باشند و کمتر به هم حمله کنند و از موضوع خارج شوند اما باز هم هیچ چیز از بابت برنامه اجتماعی کاندیداها دستگیر مخاطب نشد.

شاید بتوان گفت تنها کاندیدایی که در این مناظره توانست مقداری برنامه های اجتماعی خود را تشریح کند آقای دکتر قاضی زاده هاشمی بود که به چند نکته که دغدغه جوانان به حساب می آید مانند جریان خدمت سربازی و اشتغال پس از تحصیل و... اشاره نمودند که به نوعی بحث های جدید به حساب می آید.

البته نکته قابل تامل در این مناظره هم این بود که کاندیداهای اصولگرا تلاش کردند تهمت ها و هجمه هایی که بر علیه جناح اصولگرا در صورت رسیدن به قدرت، در زمینه مسایل اجتماعی می شود را نفی کنند.

بسیاری توقع داشتند در مناظره اول آقای همتی بتواند بخوبی بدرخشد، چرا که حوزه اقتصاد حوزه قدرت وی بود، اما ایشان وقت خود را صرف درگیری با دیگر کاندیداها کرد و خوب مقداری هم مناظره را گرم کرد اما نه آنقدر که نیاز بود.
عموما در اکثر مناظره ها کاندیداهای اصلاح طلب شانس بیشتری برای جذب مخاطب دارند ولی در این مناظره دوم مشاهده کردیم که کاندیداهای اصلاح طلب مقداری سردرگم صحبت می کردند.

اینکه بحث های قدیمی و تکراری و بی فایده درباره خوانندگان رپ و آزادی های اجتماعی و اینترنت و زنان و جوانان و یا ... و مطرح شود این روزها دیگر مشکل و دغدغه اصلی مردم به حساب نمی آید.

مردم دیگر متوجه هستند که در هر انتخابات برخی کاندیداها بحث هایی را مطرح می کنند که اصلا در حوزه اختیارات رئیس جمهوری نمی باشد تا سر برخی جوانان که از این جریان ها سردر نمی آورند به قول معروف شیره بمالند و رای آنها را بگیرند و تا چهارسال بعد خدا بزرگ است.

هیچ کس نمی تواند بپذیرد که کاندیدایی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده باشد و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح باشد، بعد بیاید در مناظره های انتخاباتی چند تا حرف بر علیه نظام و یا حاکمیت بزند و رئیس جمهوری شود و بعد به همین حرف ها را عمل کند.

هر کارشناس ساده ای هم می تواند متوجه شود که این حرف ها فقط برای تخلیه ناراحتی هایی که ممکن است در دل برخی باشد و جذب آنها به صندوق رای است و نه بیشتر.

دقیقا هم آقای همتی در این مناظره به همین نکته اشاره کرد، هدف آقای همتی و آقای مهر علیزاده شصت درصدی هستند که طبق آمار اعلام کرده اند تصمیم ندارند رای بدهند نه چهل درصدی که اعلام کرده اند می خواهند رای بدهند.

احتمال اتمام مذاکرات برجام تا پیش از انتخابات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
احتمال اتمام مذاکرات برجام تا پیش از انتخابات

البته نکته قابل تامل در این است که بر عکس بسیاری حرف و حدیث های موجود در مورد چینش کاندیداهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان، به نظر می رسد اگر چنین چینشی صورت گرفته باشد به نفع اصلاح طلب ها بوده باشد نه اصولگراها.

به استناد همین صحبتهای آقای همتی حدود چهل درصد رای دهندگان پای صندوق های رای خواهند رفت و بیش از هفتاد و پنج درصد این رای دهندگان اصولگرا می باشند.

با توجه به اینکه پنج کاندیدا از کاندیداهای موجود کاندیداهای اصولگرا می باشند، ودر این مناظرات مشاهده می کنیم که برخی از آنها نسبتا بسیار خوب ظاهر شده اند احتمال اینکه این کاندیداها بخواهند تا آخر در انتخابات باقی بمانند و رای اصولگراها شکسته شود بیشتر می شود.

البته بسیاری باور دارند که در نهایت تعدادی از کاندیداهای اصولگرا به نفع آن کاندیدایی که مقبولیت بیشتری دارد کنار بکشند تا رای ها نشکند.

به همین دلیل هم هست که مشاهده می کنیم آقای همتی و آقای مهرعلی زاده روی عبارت "پوششی" بسیار اصرار می کنند تا به نوعی روی روان کاندیداهای مقابل بازی کنند و آنها را وادار کنند که به قول معروف از سر غیرت هم شده تا آخر در بازی بمانند و رای اصولگراها بشکند.

در مقابل قطعا یکی از کاندیداهای اصلاح طلب در نهایت به نفع دیگری کنار خواهد رفت تا در میان اصلاح طلب ها اجماع ایجاد شود و رای آنها نشکند.

علیرغم اینکه آقای مهرعلی زاده نسبتا خوب در مناظرات ظاهر شد اما بسیاری پیش بینی می کنند که ایشان در نهایت مجبور شود به نفع آقای همتی کنار بکشد تا آقای همتی تمام رای های اصلاح طلبان را جمع کند.

با توجه به اینکه آقای همتی به خوبی می داند در میان 40% که آمار نشان می دهد قطعا رای خواهند داد حد اکثر می تواند 25% آراء شان را به نفع خود جلب کند وی برنامه ریزی کرده تا روی شصت درصد باقیمانده کار کند.

بدیهی است اگر وی موفق شود بخش هایی از این 60% را به صندوق رای بکشاند، که عموما اصلاح طلب ها در انتخابات بسیار در این زمینه موفق هستند، وی می تواند نتیجه خوبی به دست آورد، و حتی در انتخابات پیروز شود.

سیاستی که اصلاح طلب ها از سال 1376 به آن عمل کردند و همیشه در آن موفق بودند.

کاندیداهای انتخابات ایران پیش از مناظره دوم چه گفتند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
کاندیداهای انتخابات ایران پیش از مناظره دوم چه گفتند؟

یعنی اول کاندیدای بارز رقیب را هدف قرار دهند و وی را به عنوان کاندیدای حاکمیت معرفی کنند.

بعد در مرحله بعدی شرایطی را ایجاد کنند که مردم را بر علیه کاندیدای حاکمیت بسیج کنند.

در نهایت گزینه خود را مطرح کنند و به مردم بگویند اگر نمی خواهید کاندیدای حاکمیت پیروز شود به فلانی رای دهید.

بعد هم وقتی که کاندیدای آنها به قدرت رسید تلاش کنند صورت مساله و صحبت هایی که بر علیه حاکمیت شده را پاک کنند و در چهارچوب حاکمیت کار کنند.

در نهایت هم وقتی رئیس جمهوری نتوانست کاری کند همه گناه ها را به گردن حاکمیت بیاندازند که حاکمیت اجازه نمی دهد کاری کنند.

به همین دلیل هم می باشد که کاندیداهای اصلاح طلب از اولین مناظره ردای مخالفت با حاکمیت را بر تن کردند و شروع کردند به حاکمیت تاختن و آقای رئیسی را هدف حملات خود قرار دادند چون آنها متوجه هستند که در میان اصولگراها و عموم رای دهندگان اقای رئیسی از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد.

اینکه برخی از شخصیت های اصلاح طلب اعلام می کنند که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنند هم روزهای آخر انتخابات معلوم می شود، نه الآن، قطعا چند روز مانده به انتخابات سران جبهه اصلاح طلبان رسما حمایت خود از یکی از کاندیداهای موجود اصلاح طلبان (احتمالا آقای همتی) اعلام خواهند کرد و تلاش خواهند کرد وی را به قدرت برسانند، چون به هر قیمتی که باشد آنها نمی توانند قبول کنند که یک رئیس جمهور اصولگرا قدرت را به دست بگیرد.

در باره کاندیداهای اصولگرا هم باید گفت مانند سابق هنوز آنها درس های انتخابات ریاست جمهوری دوره های قبل را یاد نگرفته اند و هنوز تصور می کنند که چون آمار نشان می دهد آنها برنده هستند پس کار تمام است.

واکنش همتی به زمان 5 دقیقه‌ای تلویزیون به رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
واکنش همتی به زمان 5 دقیقه‌ای تلویزیون به رئیسی

عموم مردم در ایران از آمار و ارقام هیچ چیزی را متوجه نمی شوند و اینکه کاندیداها بیایند در صدا و سیما حرف های آکادمیک و علمی بزنند هیچ تاثیری روی ذهن آنها نمی گذارد، تنها کاندیدایی که از میان اصولگراها متوجه این ماجرا شد و توانست سال 1384 از آن بهره ببرد آقای احمدی نژاد بود، و او هم کاندیدای اصلی اصولگرایان نبود.

متاسفانه در عرصه انتخابات چیزی به نام جوانمردی و بازی بر اساس قاعده وجود ندارد و اینکه مثلا آقای رئیسی از پنج دقیقه ای که صدا و سیما به او برای پاسخ دادن اختصاص داده بهره نبرد به نوعی ضربه به خودی به حساب می آید.

مناظره های انتخاباتی شبیه بازی های رزمی می ماند (البته آقای همتی کاراته کار هستند)، که کاندیدای انتخابات مجبور می باشد مانند یک بوکسور از هر زاویه ضربه خور رقیب خود استفاده کند و به او ضربه بزند تا بازی را ببرد.

اینکه تصور شود مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند که کدام به حق است درست نیست، اگر اینگونه بود 1400 سال پیش در میان مسلمانان بر سر خلافت اختلافی پیش نمی آمد و تا به حال لا ینحل باقی نمی ماند.

البته آقای زاکانی تلاش کرد مقداری به این سمت و سو برود ولی کسی با او همراهی نکرد.

شاید بد نباشد کاندیداهای اصولگرا متوجه شوند که مخاطب رای دهنده به آنها عموما عامه جامعه هستند و باید به زبان آنها حرف بزنند و از درد آنها به زبان آنها بگویند وخود را به کوچه وخیابان نزدیک کنند، اگر بخواهند در مناظرات انتخاباتی به همان شگردهای محترمانه صحبت کردن قبل جلو بروند قطعا انتخابات برده را خواهند باخت.

این اتفاق هم چندین بار قبلا تکرار شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала