گزارش و تحلیل

ترکیه: رصد نیروهای مسلح روسیه دیگرمحال است

© Photo / Public domain / LCPL John Mcgarity, USMCترکیه: رصد نیروهای مسلح روسیه دیگرمحال است
ترکیه: رصد نیروهای مسلح روسیه دیگرمحال است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
اشتراک
مسکو از پیمان آسمان باز که در 24 مارس 1992 در هلسینکی امضا شد، خارج گردید.

اسپوتنیک، به نقل از روزنامه رسمی "ترکیه" می نویسد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که پیمان آسمان باز را لغو می کند. این قانون به کشورهای امضا کننده آن اجازه می داد پروازهای به قصد رصد را در مناطق خاص یکدیگر انجام دهند. در ترکیه خروج روسیه از این معاهده را با "اشغال" مناطقی از گرجستان و اوکراین مرتبط دانسته و شکایت کردند که از این به بعد هیچ کس نمی داند روسیه چه تعداد نیرو دارد.

پوتین قانون خروج از پیمان آسمان باز را امضا کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
پوتین قانون خروج از پیمان آسمان باز را امضا کرد

روسیه از این پیمان که پروازهای آزاد هواپیماهای شناسایی غیر مسلح و تنظیم تسلیحات را اجازه می داد، خارج شد. سرلشکر نیروی هوایی ترکیه خلبان بازنشسته ، دکتر اردوغان کاراکوش گفت: "پیمان آسمان باز محدود کردن نیروهای مسلح و رصد فعالیت های نظامی یکدیگر را در زمین، دریا و هوا در مناطق خاص پیش بینی کرده است. این قرارداد 30 ساله است. هدف آن ساخت اسلحه تا حد ممکن نبود."

تاثیری بر ترکیه نخواهد گذاشت

ژنرال کاراکوش با اشاره به اینکه ترکیه در طول این مدت پروازهای زیادی را در چارچوب پیمان آسمان باز با هواپیماهایی با قابلیت رصد انجام داده است، ادامه داد: "ما همیشه به تعهدات خود موجود در این قرارداد عمل کرده ایم و این کار را ادامه می دهیم.

آغاز روند خروج روسیه از پیمان آسمان های باز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2021
آغاز روند خروج روسیه از پیمان آسمان های باز

با این حال، اشغال مناطقی از گرجستان و اوکراین توسط روسیه منجر به عدم پیروی روسیه از پیمان آسمان باز می شود. به همین دلیل روسیه اعلام کرد که از این پیمان خارج شده است. اما برای ما به مراتب بهتر بود ببینیم روسیه چقدر قدرت دارد. اما اکنون این اتفاق نخواهد افتاد. خروج روسیه از این پیمان تأثیری بر ترکیه نخواهد داشت، اما بیشتر بر کشورهای بالتیک و رومانی ، یعنی کشورهای واقع در نزدیکی روسیه تأثیر می گذارد. ممكن است كشورهای بالتيک نگران اين توسعه رويدادها باشند."

34 کشور شرکت می کنند

34 کشور طرف پیمان آسمان باز هستند که در سال 1992 به امضا رسید. این توافق نامه به طرف ها این حق را می دهد که پروازهای شناسایی را بدون سلاح بر فراز خاک یکدیگر انجام دهند.  

 

  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала