گزارش و تحلیل

ربیعی: استفاده از رمز ارز ها برای واردات و صادرات در راه ابلاغ نهایی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ربیعی:استفاده از رمز ارز ها برای واردات و صادرات در راه ابلاغ نهایی
ربیعی:استفاده از رمز ارز ها برای واردات و صادرات در راه ابلاغ نهایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
مدت هاست که مفهوم پول و بانک با یکدیگر در آمیخته اما امروز با ورود به عصر جدید مفاهیم بسیاری تغییر یافته که شامل مفهوم اساسی پول و بانک نیز می‌شود‌.

اسپوتنیک - ارز های دیجیتال و رمز ارزها قابلیت پیگیری تراکنش و معاملات را ندارند در نتیجه بسیاری از کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران که مورد تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته اند برای معاملات خود از رمز ارزها استفاده می کنند.

کشف ۲۷۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
کشف ۲۷۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز در تهران

علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار اسپوتنیک در تهران پیرامون رمز ارزها گفت: بر اساس اطلاعات اظهاری استخراج کنندگان، قریب به 90% رمزارزهای استخراج شده در کشور از نوع بیت کوین و مشتقات (Alt coins) این رمزارز می باشد. هیچ یک از رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور از منظر ماهیت، پشتوانه ارزشی و یا ضمانت جهت بکارگیری در واردات کالا و خدمات و پرداخت های بین المللی مورد تایید بانک مرکزی نبوده و کلیه مسئولیت های مربوط به استخراج یا حفظ ارزش رمزارزهای استخراج شده، بر عهده استخراج کننده می باشد.

رئیس جمهور ایران نیز اخیراً دستور محدودسازی استخراج رمز ارز برای صرفه جویی برق در این کشور را اعلام کرد سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهار داشت: با توجه به دستور محدود سازی استخراج رمز ارز توسط رئیس جمهور، مطالعات نشان می دهد حدود 2هزار مگاوات مصرف برق رمزارزها است لذا بخشی از  علت قطعی برق فعلی در ایران استخراج انواع رمز ارز هست .

در زمان اوج مصرف، روشن بودن دستگاه های غیر مجاز رمز ارز برای استحصال یک واحد بیت کوین معادل خاموش شدن بیش از 32هزار مشترک خانگی برق درهمان لحظه می باشد، لذا بر اساس دستور ریاست محترم جمهور، کلیه فعالیت های استخراج رمزارزها (اعم از مجاز و غیرمجاز) تا پایان شهریور سال جاری ممنوع بوده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی یا خارجی دارای مجوز استخراج، مجاز به این فعالیت تا زمان اعلام شده نمی باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: خاطرنشان میشود تلاشهای بسیاری برای شناسایی و جمع آوری این مراکز غیر مجاز با همراهی دستگاه قضائی در جریان است و تا کنون 2261 مرکز غیر مجاز رمز ارز شناسایی و تعداد 175هزار دستگاه ماینر از این مراکز ضبط شده است که 27 درصد از شناسایی آن براساس گزارشات مردمی بوده و عزم جدی برای شناسایی و قطع برق مصرفی مابقی مراکز غیر مجاز وجود داشته و در جریان است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
گزارش و تحلیل
ربیعی: مراحل سخت مذاکرات در وین پشت سر گذاشته شد
بر اساس گزارش های متعدد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برخی رمز ارزها را به عنوان رمز ارز های تایید شده توسط بانک مرکزی ایران اعلام کرده این در حالی است ربیعی ضمن تکذیب به این موضوع بیان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی هیچکدام از رمزارزهای موجود در بازار را (چه از نظر پشتوانه؛ چه از نظر ارزش ؛ چه از نظر تایید برای تضمین این موضوع که آیا کاربرد در دادوستد تجاری دارد یا ندارد) تایید نمی‌کند چون هیچ اشراف اطلاعاتی و کنترلی رو محتوای هیچکدام از رمزارزها نداریم. اما اگر متقاضی‌ای که به صورت مجاز استخراج رمزارز دارد بخواهد با پذیرش انواع ریسک ها رمزارز استخراج شده اش را وارد چرخه واردات کشور کند براساس ضوابط بانک مرکزی بلامانع است.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در پایان افزود: درخصوص امکان تبادل رمز ارز برای صادرات و واردات خارجی در ایران ، به صورت مشخص در رابطه با پرداخت هزینه واردات کالا و خدمات به کشور با استفاده از رمزارزها، با توجه به پیش بینی موضوع در مصوبه مورخ 30 مهر 99 هیئت وزیران، دستورالعمل اجرایی این موضوع از سوی بانک مرکزی تهیه و به تایید شورای عالی مبارزه با پولشویی رسیده است. لیکن به دلیل پیچیدگی های اجرایی این امر لازم است پیش از ابلاغ نهایی دستورالعمل، هماهنگی هایی با وزارتخانه های صمت و نیرو انجام و متعاقب هماهنگی های مربوطه دستورالعمل اجرای این موضوع جهت بهره برداری نهایی به ذینفعان ابلاغ گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала