گزارش و تحلیل

سایه جنگ بالا سر ایران

© Photo / Soheil Gargari سایه جنگ بالا سر ایران
سایه جنگ بالا سر ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
اشتراک
طی سالهای اخیر چند بار این عبارت را "سایه جنگ بالاسر ایران است" را شنیده اید؟

اسپوتنیک - در بسیاری از انتخابات گذشته از این عبارت برای اهداف سیاسی و انتخاباتی استفاده شد.

تصویر اینکه مثلا چون برجام امضا شده سایه جنگ از بالاسر ملت ایران برداشته شده شاید یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی بود که استفاده شد.

همچنین تصویر اینکه چون برجام امضا شده تحریم ها برداشته شده و یا برداشته می شود و به قول معروف نور علی نور می شود.

یا تصویر اینکه امروزه اگر برجام دوباره اجرا گردد همه مشکلات مملکت حل  می شود و مردم دیگر مشکلی نخواهند داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وعده یارانه 450 هزار تومانی داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وعده یارانه 450 هزار تومانی داد

یا تصویر اینکه بهانه عدم اجرای برجام عملکرد برخی نیروهای داخلی بوده و هست.

یا تصویر های دیگر که درباره برجام با غلوسازی منتشر می شود.

برای آنهایی که دلبسته امید های واهی می شوند شاید این حرف ها را بپذیرند وامیدوار باشند که با بازگشت برجام همه مشکلات حل می شود اما واقعیت چیز دیگری است.

درست است که کشورهای 1+5 به بهانه جلوگیری از جنگ با ایران پای میز مذاکره و گفتگو نشستند اما نباید فراموش کرد که حتی قبل از شروع گفتگو ها در عهد پرزیدنت روحانی ایرانی ها و آمریکایی ها مذاکرات محرمانه ای را در عمان و سوئیس داشتند و به نوعی به توافقاتی هم رسیده بودند.

دلیل اصلی که آمریکایی ها به دنبال رسیدن به توافق با ایرانی ها بودند این بود که آنها به خوبی می دانستند که ورود به جنگ با ایران همانند ورود به جنگ عراق و یا افغانستان نیست و می تواند موجب فروپاشی ایالات متحده گردد.

دقیقا همانگونه که ورود به افغانستان موجب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

نه به این دلیل که آمریکا قدرت نظامی انجام اینچنین حمله ای را ندارد بلکه به این دلیل که هزینه جنگ با ایران برای آمریکا آنقدر بالا است که این کشور توان تحمل آن را ندارد.

کنایه‌های توئیتری دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
کنایه‌های توئیتری دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران

ایرانی ها موفق شده بودند در میدان مکاسبی را به دست آورند که هزینه های جنگ برای آمریکا و متحدان اش را بسیار سنگین می کرد.

آمریکا و متحدانش به خوبی می دانستند که اگر بنا باشد با ایران بجنگند جنگ محدود به جغرافیای ایران نخواهد بود بلکه شامل کل منطقه خاورمیانه می شود و همه متحدین آمریکا و پایگاه های آمریکا در منطقه هدف واکنش های ایران قرار خواهند گرفت.

درست است که آنها موفق شده بودند تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران را اجرا کنند و همچنین ایران را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد ببرند اما عملا همه اینها برای این بود که به ایران فشار بیاورند مجبور شود پای میز مذاکره و گفتگو با آنها بنشیند.

ایران هم به این دلیل پای میز مذاکره و گفتگو نشست که تحریم ها از بالا سر ملت ایران برداشته شود و شبح جنگ از بالا سر ملت ایران دور شود.

اما پس از گذشت حدود شش سال از امضای برجام و اجرای آن توسط ایران هنوز تحریم ها سر جای خود است، تعاملات مالی و تجاری بین المللی با ایران قفل است و هنوز هم هر لحظه ممکن است یکی از متحدین آمریکا مثل انگلیس یا فرانسه و یا آلمان که همه تکلیفشان برای ایرانی ها روشن است بند ماشه را اجرا کنند و همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران برگردد و دوباره ایران ذیل بند هفت منشور سازمان ملل متحد قرار گیرد.

سید احمد علم‌ الهدی امام جمعه شهر مشهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
علم الهدی: هرکس در انتخابات شرکت نکند کافر است

یعنی در واقع آنگونه که برخی مطرح می کنند، عملا نه تحریم ها برداشته شده نه سایه جنگ از بالاسر ملت ایران عملا برداشته شده.

دلیل اصلی اصرار آمریکایی ها  و اروپایی ها بر مذاکره و محدود سازی برنامه دفاعی ایران مخصوصا موشکی و نفوذ ایران در منطقه هم این می باشد که آنها به خوبی می دانند تا زمانی که ایران این توانمندی ها را دارد امکان حمله به ایران را ندارند و ایرانی ها به خوبی می دانند که تهدید های آنها توخالی است.

در مقابل اگر ایران در این زمینه ها تضعیف شود و به اصطلاح جدید میدان ضربه بخورد حتما یکی از گزینه های آمریکایی ها حمله به ایران خواهد بود.

در گفتگوهای وین هم چندین بار آنها ایرانی ها را تهدید کردند که اگر این گفتگوها به نتیجه مطلوب غربی ها نرسد آنها نمی توانند جلوی اسرائیل را بگیرند و اسرائیل ممکن است زیربناهای نظامی و هسته ای و اقتصادی ایران را نابود کند!!!

در حالی که ایرانی ها به آنها لبخند دیپلماتیک زدند اما در میدان کاری کردند تا همه بفهمند که تهدید یک ایرانی یعنی چه.

بر کسی پوشیده نیست که مقاومت اسلامی در غزه با تسلیحات و امکانات و فناوری های تامین شده توسط ایران حدود پنج هزار موشک طی یازده روز را بر سر همه شهرهای اسرائیل ریخت.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران: به کوری چشم آمریکا رمز ارز بدرد ایران میخورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
گزارش و تحلیل
کاندید انتخابات ریاست جمهوری ایران: به کوری چشم آمریکا رمز ارز بدرد ایران میخورد

بدیهی است که اینهمه موشک طی یک ماه یا دو ماه یا دو سه سال تامین نشده و چندین سال است که ایرانی ها برای چنین معرکه ای برنامه ریزی می کردند.

به گفته برخی منابع فلسطینی ها چون جا برای ذخیره موشک های جدید خود نداشتند موشکهای قدیمی خود را بر علیه اسرائیل پرتاب کردند و هنوز موشک های جدید تر مانده.

به هر حال ایرانی ها به زبان میدان به همه آنهایی که آنور میز گفتگو با دیپلمات های ایرانی نشسته اند گفتند اگر جنگ میخواهید بفرمایید، وقتی اسرائیلی ها از مقاومت اسلامی این تعداد موشک را دریافت می کنند تصور کنید اگر بخواهند وارد ماجراجویی در مقابل ایران شوند چه به سرشان خواهد آمد؟

این پاسخ فقط به اسرائیلی ها نبود بلکه به خود آمریکایی ها و نیروهای ناتو در منطقه هم بود، تا متوجه شوند در صورتی که در مقابل ایران بخواهند ماجراجویی کنند چه در انتظارشان خواهد بود.

همچنین پیغامی برای متحدین آمریکا در منطقه بود که اگر بخواهند با اسرائیل بر علیه ایران همکاری کنند چه در انتظارشان خواهد بود.

خلاصه مطلب باید گفت این میدان است که سایه جنگ از بالاسر ملت ایران را دور نگه داشته و به همین دلیل هم هست که امروزه میدان مورد هجمه های تبلیغاتی دشمنان قرار گرفته.

پس دیپلمات های ما باید تلاش کنند از ظرفیت های میدان در گفتگو ها بهره ببرند و آنچه را میدان برای آنها فراهم می کند روز میز گفتگو و مذاکره قرار دهند و به دشمنان ایران گوشزد کنند آنها توجه داشته باشند اگر با ایران کنار نیایند چه در انتظارشان خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
داده نمایی
انتخابات ریاست جمهوری ایران

همچنین باید توجه داشته باشند که طرفهای دیگر کاملا شرایط ایران را تحلی کرده اند و حتی شرایط انتخابات ایران را و می دانند که امروزه رسیدن به توافق سریع برای کدام جناح قبل از انتخابات ارزشمند است و به ضرر کدام جناح است و بدیهی می باشد که سعی کنند تا می توانند از تیم مذاکره کننده ایرانی در وین امتیاز بگیرند.

به همین دلیل شاید بد نباشد ایرانی ها خیلی خود را مشتاق و امیدوار به رسیدن سریع به توافق نشان ندهند، همین رفتارها و حرص زدن ها بود که زمان امضای توافق هسته ای منجر به آن شد تا دشمنان بتوانند نکاتی را در برجام بگنجانند که به نفع ما نباشد و به راحتی بتوانند از زیر اجرای تعهدات خود سر باز بزنند.

مساله ای پیچیده نیست، بسیار ساده است، اگر شما برای خرید کالایی حرص نشان دهید و بخواهید با فروشنده چانه بزنید قطعا فروشنده تلاش می کند کالا را با قیمت بالاتر به شما بفروشد اما اگر فروشنده احساس کند که شما خیلی هم در بند و احتیاج آن کالا نیستید قطعا مجبور می شود قیمت را بنا به دلخواه شما پایین بیاورد.

باید پذیرفت آمریکایی ها 240 پایگاه نظامی اطراف ایران را برای دکور تاسیس نکرده اند، اما چون همه این پایگاه های نظامی در تیررس موشک های ایرانی و متحدان ایران است جرئت نمی کنند دست از پا خطا کنند.

تا زمانی که ایرانی ها اقتدار نظامی کافی برای دفاع از خود داشته باشند و وحدت ملی آنها لطمه نخورد مطمئن باشید سایه جنگ از بالاسر ایران دور است، همین که وحدت ملی ما لطمه بخورد یا اقتدار نظامی مان تضعیف گردد مطمئن باشید دشمن حمله خواهد کرد، سایه جنگ پیش کش.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала