گزارش و تحلیل

تاثیر روانی بازار نفت با رفع تحریم ها علیه ایران را چگونه می بینید؟

© Depositphotos.com / Maxxyustasتاثیر روانی بازار نفت با رفع تحریم ها علیه ایران را چگونه می بینید؟
تاثیر روانی بازار نفت با رفع تحریم ها علیه ایران را چگونه می بینید؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
اشتراک
با برداشته شدن تحریمها، ایران می تواند مشتریان نفتی خود را پیدا کند و میزان نفت تولیدی خود را به دوران قبل از تحریم ها برساند.

به دنبال انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات احیای برجام که موجب تقویت احتمال افزایش صادرات نفت ایران شده است، قیمت نفت برنت طی سه روز گذشته حدود 4 دلار کاهش داشته است. براساس اطلاعات معاملات قیمت جهانی نفت، در عصر پنجشنبه در ادامه احتمال لغو تحریم ها علیه ایران، رو به کاهش گذاشته شده است. طبق پیش بینی ها، از ساعت 18.37 به وقت مسکو، قیمت آتی ماه ژوئیه مخلوط نفت برنت دریای شمال با 0.62 درصد کاهش به 66.25 دلار رسید. معاملات آتی جولای در بازار نفت با 0.6٪ کاهش، به 62.97 دلار در هر بشکه، معاملات آتی ژوئن - با 0.55٪ ، به 63.01 دلار در هر بشکه می رسد.

افزایش تولید نفت ایران سه ماه پس از احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
افزایش تولید نفت ایران سه ماه پس از احیای برجام

قیمت نفت برای سومین روز متوالی همچنان در حال کاهش است و طی آن قیمت مواد اولیه بیش از 4 درصد کاهش یافته است. سرمایه گذاران همچنان بر گفتگوهای توافق هسته ای ایران نظارت می کنند. اوایل روز پنجشنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که کشورهای غربی قصد خود را برای لغو تحریم های بزرگ علیه ایران ، از جمله در زمینه های نفت و پتروشیمی، تأیید کرده اند. دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که آمریکا آماده لغو تحریم های نفتی، بانکی و کشتیرانی علیه تهران است.

 افزایش احتمالی عرضه از ایران می تواند تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت را که در حال بازیابی از تأثیر همه گیری ویروس کرونا است، به هم بزند.

در این راستا بلومبرگ  به نقل از Again Capital LLC می نویسد که: "وین همچنان از طرف شرکت کنندگان مختلف از جمله ایران، اظهارات مثبتی مبنی بر نزدیک شدن به معامله دریافت کرده است. حتی اگر بازهم بدانیم که (ایران) صادرات خود را افزایش می دهند، با این وجود، این معامله اخبار منفی به بازار اضافه می کند".

اسپوتنیک در این راستا با سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی به گفتگو نشسته است.

مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
ایران ارسال نفت با دور زدن تنگه هرمز را آغار می کند
در صورت رفع تحریم ها علیه ایران چه مدت طول می کشد تا بازدهی بالا و بهره برداری از میادین نفت ایرانی انجام شود؟

به طور طبیعی احتمال اینکه تحریم ها برداشته شود، و در ایران هم ظاهرا اخبار نشان می دهد که تشکیلات وزارت نفت ایران، آمادگی هایی را برای افزایش ظرفیت تولید نفت صورت گرفته است. البته گمانه زنی هایی هم هست که به نظر می اید ظرف 3 تا 4 ماه بتواند به وضعیت تولید و صادرات نفت قبل از اعلام تحریم ها برسد، البته به هر حال یک بخش به توان بازگشت ایران به تولید صادرات و بخشی نیز به مشتریان بستگی دارد، مشتری های اصلی ایران نیز کشورهای مهمی چون هند، چین و ترکیه هستند که ظاهرا مذاکراتی در حال انجام است. به نظر می رسد که این یک روندی هست که در گذشته نیز برای ایران وجود داشته است، ایران پیش از این نیز تحریم شده است و از بازار نفت تا حدودی کنار رفت و دوباره توانست خود را بازیابی کند. به نظر می رسد که این بار هم همانند سابق نیز این امکان وجود دارد که ایران نیز بتواند مشتریان خود را پیدا کند و مشتری های عمده خود را بدست اورد و میزان نفت تولیدی خود را به دوران قبل از تحریم ها برساند و بفروشد.

آیا ایران به تدریج به بازار نفت برمی گردد یا باید انتظار تغییر شدید قیمت ها را داشته باشیم؟

از نظر تاثیر روانی برداشته شدن تحریم ها علیه ایران می توان گفت که طی این چند روز تاثیر روانی خود را بر روی بازار نفت گذاشت.

در واقع در بازار نفت و بازارهای اقتصادی بحثی هست که قیمت ها تغییر می کند، عوامل روانی است که چون به هر حال پیش از این انتظار بوده است و تقویت شده است که ایران به وضعیت پیش از تحریم ها در بازار نفت بر می گردد، همین تغییر 4 دلاری نیز اتفاق افتاده است. حال بعد از این که به طور رسمی تحریم ها علیه ایران برداشته شود، باز هم این امر تاثیر خود را بر بازار نفت می گذارد ولی به طور کلی تغییر بیشتری ایجاد نمی شود. زیرا ایران به هر حال به طور کامل و یکدفعه به بازار نمی تواند بازگردد، به تدریج بر می گردد. من تصور می کنم که این اتفاق اثر شدیدی بر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نخواهد داشت.

آیا مکانیزمی برای تنظیم این روند و جلوگیری از افت قیمت وجود دارد؟

به هر حال مکانیزمی بر قالب توافقات اوپک، اوپک +برای تنظیم قیمت نفت به عنوان یک مکانیزم بین المللی وجود دارد. اما ایران به ان دلیل که ایران تحریم بوده است و مجبور به کاهش تولید بوده است، اکنون می خواهد به صحن قبلی باز گردد. برای همین در این خصوص نمی توان انتظار داشت که ایران تعهد خاصی را برای کمک به قیمت نفت بگذارد.

سقوط قیمت نفت برنت به زیر 65 دلار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
سقوط قیمت نفت برنت به زیر 65 دلار

همانطور که پیش از این گفتم، در هر صورت این امر تاثیر شدیدی نخواهد گذاشت، زیرا حجم نفتی که ایران به بازار بر می گرداند، نسبت به کل نفتی که ایران در دنیا صادر می شود، حجم خیلی بالا نیست، بنابراین تاثیر برداشته شدن تحریم ها علیه ایران و ورود بیشتر به بازار نفت، تفاوت خیلی شدیدی بر قیمت نفت جهانی نخواهد داشت.

گفتنی است، ایالات متحده آمریکا، در زمان تصدی دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم های سختی علیه تهران را به اجرا درآورد. در پاسخ، ایران اجرای تعهدات خود را تحت برجام به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
در همین حال، در تاریخ ۲۱ مه، توافق موقت تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ادامه بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران منقضی می شود.
در اواخر سال گذشته، پارلمان ایران قانونی در مورد توسعه سریع برنامه هسته ای تصویب کرد که براساس آن، به ویژه اگر ایالات متحده به برجام برنگردد، جمهوری اسلامی باید پروتکل اضافی توافق نامه پادمان با آژانس انرژی هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.
پروتکل الحاقی که در سال ۲۰۰۳ توسط ایران امضا شد، توانایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برای دستیابی به تأسیسات هسته ای گسترش داده و بازرسی های غافلگیرانه را پیش بینی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала