گزارش و تحلیل

چرا روسیه میان ایرانیان محبوب تر شده است؟

© Photo / Iman Mahshidiچرا روسیه میان ایرانیان محبوب تر شده است؟
چرا روسیه میان ایرانیان محبوب تر شده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2021
اشتراک
دانشگاه مریلند در بیست و چهارم فوریه ۲۰۲۱ گزارشی را منتشر کرد که در این گزارش نظرسنجی‌های متعددی پیرامون مسائل انتخاباتی در ایران، مسائل و موضوعات سیاسی، اقتصادی و تحریم های ایالات متحده آمریکا بررسی شد.

به گزارش اشپوتنیک - در یکی از نظرسنجی های این گزارش کشور روسیه میان ایرانیان بالاترین درصد علاقه را از میان 8 کشور (آلمان، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، آمریکا، عربستان، سازمان ملل متحد و امارات متحده عربی)  کسب کرد. خبرگزاری اسپوتنیک ایران پیرامون این موضوع با سه شخصیتی که به شکل‌های مختلف با کشور روسیه و ایران آشنایی دارند، گفت و گو کرد تا با جویا شدن علاقه شخصی آنها، علت این انتخاب را میان ایرانیان شناسایی کند.

© Photo / PrintScreen IranPollنظرسنجی دانشگاه مریلند
چرا روسیه میان ایرانیان محبوب تر شده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2021
نظرسنجی دانشگاه مریلند

آقای دکتر شعیب بهمن، متخصص مسائل خاورمیانه، روابط ایران، روسیه و قفقاز و رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر با توجه به تخصص در زمینه مسائل روسیه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

متاسفانه در ایران علی رغم تمامی اخبار و توجهات به روسیه شناخت کافی از کشور روسیه برای مردم ایران وجود ندارد، همان طور که در میان مردم روسیه نیز شناخت کافی از ایران وجود ندارد.

 

با توجه به این نکته و حافظه تاریخی ایران و اتفاقاتی که به دلایل مختلف میان دو کشور رخ داده مردم شناخت کافی و واضحی از کشور روسیه ندارند، خبرگزاری های ایرانی نیز عمدتاً به دلیل سخت بودن یا غیر متداول بودن زبان روسی در ایران اخبار خود پیرامون کشور روسیه و تحولات ایران و روسیه را از خبرگزاری های عربی، انگلیسی و یا حتی فرانسوی برداشت می‌ کنند که این خود دیدگاه متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.

بنابراین با توجه به تحقیقاتی که در جامعه ایران نسبت به روسیه داشته ام، می توانم تحقیقا اعلام کنم که جامعه آماری این نظرسنجی و یا شرایط جامعه آماری بیانگر نظر عمده ملت ایران نیست.

آقای دکتر شعیب بهمن انتخاب شخصی خود را به دلیل همگرایی و روابط بالای میان دو کشور، روسیه دانسته و تاکید کرد:

روسیه نکاتی از جمله پهناورترین کشور جهان، حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بیشترین میزان تسلیحات هسته ای، منابع انرژی غنی و اقتصاد متنوع را داراست که این کشور را تبدیل به متحدی مناسب برای ایران می‌کند، اما متاسفانه فقدان ارتباطات فرهنگی و انسانی میان دو کشور باعث می‌شود تا سایر همکاری‌ها میان دو کشور نیز تحت تاثیر این فقدان قرار گیرد.

خانم دکتر مریم جلالوند، پژوهشگر ارشد حقوق بین الملل در حوزه سیاست خارجی نیز به دلیل نزدیکی مواضع در زمینه ی کشورهای مختلف از جمله افغانستان، سوریه و عراق کشور روسیه را متحدی مناسب برای ایران دانست و همچنین دو کشور روسیه و ایران را مهمترین ارکان رژیم حقوقی دریای خزر برشمرد و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

دو کشور علاوه بر مسائل فوق الذکر پیرامون کنترل قاچاق مواد مخدر، قاجاق انسان و سازمان های تروریستی با یکدیگر هم نظر هستند و همکاری‌های خوبی دارند همچنین کشور روسیه در مسئله هسته‌ای همواره کنار ایران مقابله کشورهای غربی ایستادگی کرد و ایران را تنها نگذاشت این نکات دلایل من برای انتخاب روسیه به عنوان کشور مورد علاقه، متحد و همکار ایران می‌باشد.

خانم دکتر مریم جلالوند سیاستهای بهداشتی کشور روسیه را قابل تقدیر و توجه عنوان کرد و افزود:

پس از مطالعاتی که پیرامون سیاستهای بهداشتی روسیه داشتم متوجه شدم که این سیاست های بهداشتی تا چه اندازه به ویژه در شرایط کرونا کارآمد بوده و این کشور را به سرعت به دستیابی واکسن کرونا رسانده بنابراین سیاستهای بهداشتی کشور روسیه از نظر من قابل توجه و بررسی می باشد.

خانم نسیبه اسماعیلی شهمیرزادی، دارای دکترای آی تی از دانشگاه لباچفسکی روسیه علل انتخاب خود برای زندگی در روسیه را اقتصاد با ثبات و نزدیکی فرهنگی میان دو کشور عنوان کرد و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

روند دریافت ویزا برای کشور روسیه برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی ساده تر است و به هیچ عنوان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی مصاحبه های توهین آمیز ندارد. از لحاظ جغرافیایی نیز دو کشور بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و پروازهای مستقیم میان دو کشور حدود سه ساعت و نیم زمان می ‌برد.

 نکته دیگر مورد توجه باز بودن درب های دانشگاههای کشور روسیه به روی دانشجویان خارجی است اما متاسفانه اکثر این دانشجویان پس از تحصیل به دلیل عدم وجود شرایط خاص برای زندگی آنان در کشور روسیه به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند یا به کشور مبدا خود باز می‌گردند. البته بر اساس آمار کیفیت زندگی از دیگر کشورهای مطلوب برای زندگی میان ایرانیان می توان ایالات متحده آمریکا را نیز نام برد.

خانم نسیبه اسماعیلی ضمن تاکید بر این نکته که کشور روسیه هیچ گاه تا کنون سیاست خصمانه با ایران را در پیش نگرفته افزود:

علاوه بر موضوع سیاست میان دو کشور روابط اقتصادی و تجاری نیز رو به گسترش است.

وی نکاتی از جمله نظم و انضباط سراسری در کشور روسیه، مدیریت مطلوب در میان اقوام، ادیان و باور های مختلف و سیستم آموزشی و نظام تحصیلی هدفمند را از مزایای کشور روسیه دانست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала