گزارش و تحلیل

نقوی حسینی: موضع ایران و آمریکا در قبال یمن مشابه شده

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOنقوی حسینی: موضع ایران و آمریکا در قبال یمن مشابه شده
نقوی حسینی: موضع ایران و آمریکا در قبال یمن مشابه شده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
اشتراک
جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا در بیانات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که پس از به قدرت رسیدن در ایالات متحده در روابط با پادشاهی عربستان تجدید نظر خواهد کرد و جنگ ۶ ساله ی یمن را خاتمه خواهد داد.

این در حالی است که ماه ها از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا می گذرد و اکنون این کشور رسما اعلام کرده که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند. این نکته تحلیل ها را پیرامون توقف حمایت ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن تقویت می کند همچنین اخیراً رسانه های غربی خبر از شروع مذاکراتی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری عراق دادند که کماکان صحت آن تایید نشده است.

آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

عادی سازی روابط میان ایران و عربستان همواره در دستور کار حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بوده چرا که ما معتقدیم اگر دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر متحد باشند و اختلافات فی‌مابین را حل و فصل کنند در جهان اسلام و منطقه می توانند تاثیر گذار باشند.

بروجردی: هیچ منعی برای مذاکره با عربستان نداریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
گزارش و تحلیل
بروجردی: هیچ منعی برای مذاکره با عربستان نداریم

 موانعی مانند جنگ عربستان علیه یمن، دخالت های قدرت های غربی در منطقه به ویژه آمریکایی‌ها، نقش منافقانه ای که رژیم صهیونیستی در منطقه بازی می‌ کند و اختلاف افکنی میان کشور ما و عربستان سعودی توسط این رژیم و همچنین تبلیغات ایران هراسی که علیه جمهوری اسلامی ایران توسط پروپاگاندای غربی به راه افتاده، عواملی است که میان ایران و عربستان فاصله ایجاد کرد.

اگر این موضوعات و مباحث حل و فصل شود ایران و عربستان که دو کشور بزرگ منطقه و کشورهایی اثرگذار هستند، می تواند تاثیر زیادی بر همبستگی، اتحاد و بهبود مراودات میان کشورها در منطقه ایفا کنند. بنابراین، این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

تقسیم نیروها در یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
داده نمایی
تقسیم نیروها در یمن + داده نمایی
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی و مسائل متعددی از جمله موضوع یمن، آتش افروزی و سلطه جویی آمریکا در منطقه و نقش رژیم صهیونیستی در منطقه را مهمترین نکات مورد بحث در صورت انجام مذاکرات میان ایران و عربستان دانسته و تاکید کرد:

یکی از مسائل موضوع بحث یمن است. عربستان نیز خود متوجه شده که در این باتلاق گرفتار شده و نمی ‌تواند نجات پیدا کند و هر روز خسارت های بیشتری را به واسطه جنگ با مردم یمن می‌بیند البته ملت یمن نیز به شدت در فشار هستند و تهدیدات انسانی جدی متوجه مردم یمن است.

موضوع بعدی نقش رژیم صهیونیستی در منطقه است که به هر شکل جهان اسلام نباید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. همچنین موضوع دخالت قدرتهای سلطه گر مانند آمریکا در منطقه و آتش افروزی در منطقه بسیار مهم است که باید میان دو کشور گفتگو شود.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضع جمهوری اسلامی ایران و هیئت حاکمه ی جدید آمریکا در قبال یمن را مشابه توصیف کرد و پیرامون تاثیر آن بر مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار داشت:

قطعاً یکی از موضوعات مهم میان ایران و عربستان یمن است و هیئت حاکمه جدید آمریکا نیز نسبت به عملیات و فعالیت های نظامی و حمله های نظامی عربستان به یمن حرف دارد چراکه در یمن اکنون با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم، شاید موضعی مشترک میان ایران و آمریکا در موضوع یمن در مقابل عربستان شکل بگیرد نه اینکه با هم هماهنگی کرده باشند اما به هر حال این موضع مشترک است که هم ایران نسبت به شرایط یمن بسیار معترض و نگران است و هم هیئت حاکمه ی جدید آمریکا نیز نسبت به این موضوع انتقاد دارند و معتقدند که عربستان باید فاجعه ی یمن را خاتمه داده و خاک این کشور را ترک کند، این نکته مشترک می تواند زمینه همکاری و گفتگوی دو کشور را فراهم کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала