گزارش و تحلیل

سلاح روز قیامت روسیه می تواند شهرهای بزرگ را غرق کند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyسلاح روز قیامت روسیه می تواند شهرهای بزرگ را غرق کند
سلاح روز قیامت روسیه می تواند شهرهای بزرگ را غرق کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2021
اشتراک
مسکوحق دارد حضور نظامی خود را در سرزمین های خود افزایش دهد. مهیب ترین سلاح روس کجا مستقر می شود؟

اسپوتنیک به نقل از یولاندز- پستن دانمارک می نویسد: ارتش روسیه آماده آزمایش اژدر هسته ای است. این سلاح باعث ایجاد سونامی های رادیواکتیوی می شود که می تواند شهرهای کامل دشمن را غرق کند و آنها را برای دهه ها خالی و غیرمسکونی سازد.

اژدر اتمی زیردریایی پوزئیدون 2M39 با برد 10 هزار کیلومتر ممکن است به خوبی به سواحل آمریکا برسد.

به اطلاع تایمز، 30 عدد از این اژدرها قرار است در تابستان 2022 در پایگاه های دریایی واقع در شمال روسیه مستقر شوند. تا این زمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همچنین یک نوع دیگری از سلاح روز قیامت را آزمایش می کند، که در مورد آن در سال  2018 صحبت نمود و به نمایندگان محافل اجتماعی روسیه و جهان شبیه سازی جالب حمله هسته ای به ایالات متحده آمریکا را نمایش کرد.

تصویری از جنگنده-بمب افکن سوخو-34 مجهز به 10 بمب اتمی+عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
تصویری از جنگنده-بمب افکن سوخو-34 مجهز به 10 بمب اتمی+عکس

تصاویر ماهواره ای که توسط شرکت فناوری فضایی Maxar در اختیار CNN قرار گرفت، نشان می دهد که روسیه پایگاه های قطب شمال را که از دوران اتحاد شوروی در ترکیب روسیه باقی مانده اند، مدرنیزه و گسترش می دهد. مثلا چنین پایگاهی در فاصله کمی از مورمانسک در شبه جزیره کولا در نزدیکی مرز نروژ وجود دارد. همچنین اینجا موشک کروز مافوق صوت زیرکون ضد ناوهای جنگی دشمن قرار خواهد گرفت. در حالی که روسیه حق دارد حضور نظامی خود را در سرزمین های شمالی خود افزایش دهد، چهار کشور قطبی دیگر با نگرانی سیر حوادث را دنبال می کنند. جان کربی سخنگوی پنتاگون ادعا کرد که گرچه ایالات متحده منافع امنیتی خاصی در این منطقه دارد، اما هیچ کس از نظامیگری قدرتمند قطب شمال سود نمی برد. او گفت: "ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم. قطب شمال برای دفاع از ایالات متحده نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است."

انقلاب مافوق صوت

با تنش فزاینده روابط بین الملل ، ایالات متحده ، چین و روسیه سرمایه گذاری زیادی در تولید سلاح های مافوق صوت می کنند.

در سال های 2016 و 2018 ، روسیه موشک مافوق صوت آوانگارد Avangard را آزمایش کرده است که برخلاف موشک های بالستیک سنتی، می تواند مسیر پرواز را تغییر دهد. در دسامبر سال 2019، طبق گزارش CNN، روسیه اعلام کرد که دو موشک بین قاره ای UR-100N را به کلاهک جدید مجهز کرده است.

از سال 2014، چین اولین موشک مافوق صوت خود، DF-ZF را 9 بار آزمایش کرده است. مانند آوانگارد Avangard ، این موشک بسیار سریع و در ارتفاع بسیار کم پرواز می کند، بنابراین سرنگونی آن دشوار است.

در اکتبر سال 2020، ارتش روسیه اعلام کرد که موشک زیرکون را با سرعتی هشت برابر از سرعت صوت با موفقیت آزمایش کرده است.

ایالات متحده در ساخت تسلیحات جدید بسیار دیرهنگام بود، اما در بلند مدت ، قصد دارد موشکی 20 برابر سریعتر از سرعت صوت ایجاد کند که با سرعت 24000 کیلومتر در ساعت پرواز خواهد کرد. این موشک پس از پرتاب در کمتر از 20 دقیقه به مسکو و در عرض نیم ساعت به پکن قادر به حمله خواهد بود.

تاکنون، ایالات متحده با سیستم های مختلف تسلیحاتی و سرعت های کمتری کار می کند، اما در اینجا نیز مشکلاتی وجود دارد. چند روز پیش  انجام پرواز آزمایشی موشک جدید از بمب افکن B-52H Stratofortress ناکام ماند. نیروی هوایی ایالات متحده گزارش داد که موشک در مکانیزمی گیر کرده و با هواپیما به پایگاه AFB ادواردز در کالیفرنیا بازگشت.

ایالات متحده تمرکز خود را بر روی موشک های معمولی قرار داده است که می توانند از زمین، کشتی و هواپیما پرتاب شوند. چند سال دیگر موشک های AGM-183A آماده می شوند. آنها برای پرواز با چنان سرعتی بالا طراحی شده اند که به آنها امکان عبور از سامانه های پدافند موشکی و انجام حمله به بنادر، پایگاه های هوایی و تأسیسات نظامی را می دهد.

سلاح های مافوق صوت هنوز در جنگ استفاده نشده است، اما توماس مودلی وزیر سابق نیروی دریایی آمریکا به CNN گفت که در آینده آنها به همان اندازه ای که سلاح های هسته ای در قرن گذشته این کار را کرده اند، نحوه جنگ را تغییر می دهند. مدلی معتقد است که سلاح های مافوق صوت می توانند اوضاع امنیتی جهان را بی ثبات کرده و به موجودیت ایالات متحده تهدید کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала