گزارش و تحلیل

ایران تصمیم گیرنده نهایی گفتگوهای برجام است

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران تصمیم گیرنده نهایی گفتگوهای برجام است
ایران تصمیم گیرنده نهایی گفتگوهای برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
اشتراک
بایدن باید از خواب بیدار شود و مسئله هسته ای ایران را هر چه سریعتر حل کند، پیش از ان که خیلی دیر شود.

اسپوتنیک - کاظم غریب آبادی نماینده دائمی ایران در سازمان های بین المللی در وین،گفته است، که ایران امیدوار است تا هفته آینده ۶۰ درصد اورانیوم دریافت کند.

غریب آبادی در توییتر خود نوشت: غنی سازی UF6 (فلوراید اورانیوم) تا ۶۰٪ در دو آبشار سانتریفیوژ IR-4 و IR-6 در نطنز انجام می شود. اصلاح فرآیند تازه آغاز شده است و ما قصد داریم محصول را هفته آینده جمع کنیم. این امر به طور قابل توجهی کیفیت و کمیت محصولات رادیودارو را بهبود می بخشد.

​در همان زمان، فرانسه از فدراسیون روسیه، چین، ایالات متحده، انگلیس و جمهوری فدرال آلمان خواست تا پاسخ واحدی به برنامه ایران برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد بدهد.

میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین، در مورد تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، اظهار داشت: لازم است نه بر مشکلات فعلی بلکه بر روی ترمیم برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران تمرکز شود.

​خبرنگار اسپوتنیک با عدلان مارگایِف تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی MGIMO روسیه، به گفتگو نشست و نظر این کارشناس در این زمینه را جویا شد.

آیا ایران قصد دارد روند گفتگوهای وین در رابطه با برجام متوقف کند؟

استانو: تحریم های اروپا بر ایران به مذاکرات برجام مربوط نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
استانو: تحریم های اروپا بر ایران به مذاکرات برجام مربوط نیست

به نظرم می رسد که تصمیم برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد زودهنگام، برعکس تلاشی است نه برای کند کردن روند مذاکره، بلکه برای فعال کردن آن! متأسفانه، دولت بایدان اخیراً شروع به انتشار این عقیده کرده است که ایالات متحده می تواند منتظر رئیس جمهور جدید ایران بماند و نیازی به مذاکره با رئیس جمهور روحانی که در حال به اتمام رسیدن دوره دوم ریاست جمهوری اش است نیست و برای ایالات متحده هیچ مشکلی ندارد تا منتظر رئیس جمهور جدید ایران بماند و با تیم مذاکراتی جدید مذاکرات را آغاز کند!

قانون مجلس هم در مورد لغو تحریم ها، ایران را مجبور به ادامه برنامه هسته ای خود می کند و هم تصمیمی در پاسخ به حمله نطنز و بعد آن برای غنی سازی اورانیوم تا سقف ۶۰ درصد با هدف بیدار کردن مشروط بایدن و درک این مطلب است که امروز او باید به برنامه هسته ای ایران بیندیشید و آن را حل کند و این مسئله را به تاریخ دیگری موکول نکند.

چه پیش بینی هایی در مورد توافق هسته ای وجود دارد؟

ظریف: حادثه نظنز موضع ایران در مذاکرات را قوی تر می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
ظریف: حادثه نظنز موضع ایران در مذاکرات برجام را قوی تر می کند

به طور کلی، پیش بینی نتیجه مذاکرات دشوار است!  کار به سختی پیش می رود، اما خوشبختانه هیچ یک از طرفین خاتمه شرکت در این مذاکرات را اعلام نکردند، نه ایران و نه ایالات متحده!  به نظر من، از طرفی، ایالات متحده و متحدانش سعی می کنند نوعی بیانیه مشترک را در محکومیت تصمیم برای غنی سازی اورانیوم ایران تا ۶۰ درصد اعلام کنند، آنها بر حمایت روسیه و چین حساب می کنند تا به عنوان یک جبهه متحد در این مذاکرات اما فایده ای نخواهد داشت، زیرا روسیه و چین به خوبی درک می کنند که چرا ایران مجبور به انجام چنین اقداماتی می شود! زیرا در غیر این صورت به سختی می توان ایالات متحده را وادار کرد که برای بازگشت سریع به برجام و لغو تحریم ها اقدام کند، بنابراین بین پنج عضو و شش مذاکره کننده ابتدا در مورد برنامه هسته ای شکاف وجود خواهد داشت و به تلاش خود برای یافتن راه حل ادامه می دهند و من امیدوارم که تصمیم ایران منجر به این واقعیت شود که ایالات متحده فعالانه گزینه هایی را برای بازگشت به برجام ارائه دهد که مناسب طرف ایرانی باشد.

آیا گزینه هایی برای جلوگیری از برداشتن چنین اقداماتی از سوی ایران وجود دارد؟

ایران برنامه هسته ای خود را تنها در صورتی متوقف می کند، که اگر ایالات متحده شروع به لغو تمامی تحریم ها علیه ایران کند، در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات از سوی طرف آمریکایی، ایران به پیشرفت برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد، همانطور که قبلاً ایران قول داده بود و طبق قانون مجلس که در اواخر سال گذشته توسط مجلس تصویب شد موظف است پیروی کند!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала