گزارش و تحلیل

آیا امروز دود سفید از گراند هتل وین بلند خواهد شد؟

© REUTERS / EU Delegation in Viennaآیا امروز دود سفید از گراند هتل وین بلند خواهد شد؟
آیا امروز دود سفید از گراند هتل وین بلند خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2021
اشتراک
اگر برخی توقع دارند که امروز جمعه در وین هیات های ایران و 1+4 و ایالات متحده به توافقی دست یابند که کل جدل های موجود فیما بین ایران و ایالات متحده را حل و فصل کند، از ابتدا باید گفت نه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

نتایج نشست وین در امروز، بدین معنا نیست که قرار است دود سیاه از آنجا بلند شود و یا اینکه جریان نشست ها خاتمه یابد.

آنگونه که پیش بینی می شد پس از امضای سند همکاری طولانی مدت ایران و چین آمریکایی ها و اروپایی ها به تکاپو افتادند تا شرایطی را ایجاد کنند ایرانی ها را به سمت خود بکشانند و آنها را باز امیدوار کنند تا مبادا ایرانی ها وارد ائتلاف ایران – چین – روسیه شوند و جبهه ای شکست ناپذیر در شرق تشکیل گردد که در آینده می تواند تعدادی دیگر از کشورهای مقتدر را جذب خود کند.

عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند مسیر صلح را میان آذربایجان و ارمنستان باز کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
عراقچی: مذاکرات درباره بازگشت به توافق هسته ای در وین خیلی کامل نیست، اما پیشرفت داشته است

تیم جدید آمریکا باور دارد که سیاست تحریم های حد اکثری ترامپ بر علیه ایران جواب نداد و آمریکایی ها نتوانستند به آنچه می خواستند برسند.

نه اینکه تصور کنیم آنها دلشان به حال ملت ایران می سوزد، بلکه منظور این است که آنها باور دارند برخی از این تحریم ها باید برداشته شود و ایرانی ها مقداری نفس بکشند تا بعدا دورباره بتوانند آنها را تهدید کنند که اگر آنچه آنها می خواهند انجام ندهند دورباره این تحریم ها را می گذارند.

مانند جریان فشار بر زندانیان در زندان های امنیتی آمریکا که برای مدتی سر آنها را زیر آب می کنند و بعد در می آورند و تهدید می کنند که اگر اعتراف نکنند و آنچه بازجو می خواهد نگوید دوباره سرش را زیر آب می کنند.

اشتباه ترامپ در این بود که سر ایرانی ها را زیر آب کرد اما ایرانی ها توانستند زیر آب هم نفس بکشند و ترسشان از تحریم های کذایی آمریکا ریخت.

حال در باره مذاکرات هم امروزه مشاهده می کنیم که دولت جدید آمریکا مدعی می باشد که حاضر است تحریم های متناقض با توافق هسته ای را بردارد.

اما فعلا چیزی در عمل مشاهده نمی شود فقط شعار.

در عمل هم ممکن است مشاهده کنیم که برخی از این تحریم ها برداشته شود ولی پس از مدتی همین تحریم ها را به بهانه های دیگر دوباره بر می گردانند.

به این دلیل امروزه فقط بحث برداشتن عملی تحریم ها شاید کمترین چیزی باشد که ایرانی ها مطالبه می کنند و قطعا باید مطالبه دیگری هم مبنی بر اینکه آمریکا و یا دیگر کشورها در آینده این تحریم ها را به بهانه های دیگر بر علیه ملت ایران وضع نکنند نیز مطرح گردد.

لودریان خطاب به ظریف: ایران از هرگونه نقض بیشتر تعهدات کنونی خودداری ورزد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
جزئیات گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه پیش از نشست وین

نهایت آنچه ممکن است طی این چند روز نشست های کارشناسی محقق گردد این است که فعلا نقشه راهی برای برداشتن تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات اش ترسیم گردد و بعد به ترتیبی که توافق می شود این تحریم ها برداشته شود و ایران به انجام تعهدات خود در برجام برگردد.

اما نکته قابل تامل زمان بندی رفع تحریم ها و بازگشت ایران به انجام تعهدات خود در برجام می باشد.

دیگر بر کسی مخفی نیست که دولت جناب آقای روحانی تمایل دارد این اتفاق در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی رخ دهد و فرصت هم باشد تا تیم آقای روحانی بتوانند از این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی بهره ببرند.

بدیهی است اگر برنامه ریزی دولت مردان آمریکایی بر این باشد که جدول زمانی رفع تحریم ها را به ما بعد انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول کند دیگر برای تیم آقای روحانی فرق نمی کند توافقی را امضا کند یا نه، و حتی به احتمال زیاد این تیم ترجیح خواهد داد که هیچ تعهدی را امضا نکند تا به حساب تیم آقای روحانی نوشته نشود.

جریان ما را به دوران 2005 میلادی بر می گرداند که تیم آقای خاتمی و شورای وقت امنیت ملی با هدایت رئیس جمهوری فعلی ایران جناب آقای روحانی؛ توافق سعد آباد را امضا کردند ولی اروپایی ها زیر آن زدند، اگر به یاد داشته باشید همان زمان آقای خاتمی ترجیح داد خودش پلمپ تاسیسات هسته ای را بشکند و برنامه هسته ای ایران را مجددا فعال کند تا این امتیاز را به جناب آقای احمدی نژاد که انتخاب شده بود ندهد و بعد هم مشاهده کردیم تیم آقای احمدی نژاد جدل برنامه هسته ای را به کجا رساندند.

اگر امروزه باز هم آمریکایی ها و اروپایی ها همان بازی های سال 2005 را راه بیاندازند قطعا تیم آقای روحانی ترجیح خواهند داد در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی برنامه هسته ای را به مرحله ای که قبل از برجام بود برگردانند و آن را تحویل رئیس جمهوری بعدی دهند، و آنوقت رئیس جمهوری بعدی هم چه بخواهد چه نخواهد امکان کوتاه آمدن از برنامه هسته ای را نخواهد داشت و مجبور خواهد بود در صورتی که طرفهای غربی تحریم ها را رفع نکنند و امتیازات قابل توجهی به ایرانی ها ندهند برنامه را بیش از آنچه قبلا بود پیش ببرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала