گزارش و تحلیل

مهدیزاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان نخبه پرورش داد

© Fotolia / Ded Pixtoمهدیزاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان نخبه پرورش داد
مهدیزاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان نخبه پرورش داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
صبح امروز مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و کامبیز مهدیزاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوریهای حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، آقای دکتر کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوریهای زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین افتتاح مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، روز گذشته در پارک علم و فناوری استان سمنان، گفت:

امروز روز مبارکی برای جامعه زمین شناسی و علوم زمین است، تا زمانی که نگاه مدیران ما نفتی باشد، از پیشرفت خبری نیست، امروز چرا معاونت علمی نسبت به سایر وزارتخانه ها موفقتر است؟ چون ما ساختارها را تغییر دادیم، معاونت علمی در مسیر پایان دوران نفتی قدم برداشته است.

فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2021
گزارش و تحلیل
فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد:

همه ما مدیران نفتی هستیم، باید ما مدیران نوآوری و فناوری باشیم. ما در سال 1394 هشتصد میلیون دلار جهت تعمیر و راه اندازی چاه های کشور هزینه کردیم. کشور نروژ فقط 4 درصد درآمد نفتش در بودجه میباشد، مابقی آن بیرون از نروژ سرمایه گذاری میشود، یعنی امروز حداقل 2.5 الی 3 درصد مالکیت بیشتر شرکتها در اروپا و آسیا برای نروژ است. اکونومیست در سال 2013 اعلام کرده است که چین 14 درصد بیشتر از آمریکا صادرات داشته و واردات را نیز کمتر کرده است، این بدان معناست که تمرکز کشور چین به نوآوری و فناوری بوده است.

استاد دانشگاه آکسفورد، فردریک ون در پلگ میگوید آیا نفت خوشبختی می آورد یا بدبختی؟ که نظریه نفرین منابع اینجا مطرح میشود و نتیجه این است که کشورهایی پیشرفت میکنند که از چند منبع برای توسعه خود استفاده میکنند مثل نروژ، لذا ترکیبی از منابع برای رشد کشور لازم است، نه یک منبع ثابت مثل نفت، بلکه در کنار آن باید از فناوریها و نوآوریها استفاده کنیم. اینکه میگویم نفت نفروشیم به این معنی نیست که چاه های نفتی را ببندیم، خیر نفت یک نعمت و موهبت خدادادی است و ما باید حداکثر بهره برداری را در این حوزه داشته باشیم، اما تنها به آن اکتفا نکنیم.

مهدیزاده در این مراسم اظهار داشت امروز میتواند روز پایان تفکر درآمدهای نفتی و آغازگر شکوفایی و بهار فناوری و نوآوری و جلوگیری از خام فروشی باشد و تاکید کرد:

 پیشرفت با نگاه نو حاصل میشود نه با درآمد و دلارهای نفتی و نه با بشکه های نفتی، پیشرفت در گرو توسعه فناوری و نوآوری است. شما ملاحظه کردید در همین شرایط کرونا قیمت نفت به علت کاهش تقاضا پایین آمد، اما خیلی از شرکتهای بزرگ استارتاپی هر روز سهامشان گرانتر میشد و این نشان اهمیت فناوری است.

مهدی زاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان انتظار پیشرفت داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
گزارش و تحلیل
مهدی زاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان انتظار پیشرفت داشت

مهدیزاده همچنین افزود:

امیدوارم با راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی و با ایجاد این زیست بوم شاهد این باشیم که در عرصه زمین شناسی و معدن این شرکتهای نوپا تاثیر گذار باشند.

استان سمنان دارای پتانسیلهای خوبی از جهت زمین شناسی و بالاخص ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی ایران هست، که از آن جمله میتوان به کویر چاه جام (در جنوب شاهرود)، چشمه هفت رنگ موجن (در منطقه کویری استان سمنان)، آبشار زیبای موجن و همچنین جنگل ابر که کوتاه ترین فاصله را بین کویر و جنگل دارد، اشاره نمود، باید میراث زمین شناختی و ژئوتوریسم در این منطقه با توجه به پتانسیلها مورد توجه قرار گیرد، به خصوص در حوزه توسعه اپلیکیشنهای ژئوتوریستی و گردشگری که بایستی دارای قابلیت های ذیل باشند:

راحتترین راههای دسترسی را نشان دهند.

عکسهای به اشتراک گذاشته زمین شناسی که توسط محققین و گردشگران گرفته شده را در اختیار کاربران قرار دهند.

تسریع در شناسایی محلهای اقامتی و خانه های بوم گردی برای محققین و گردشگران

ارائه اطلاعات علمی از جمله موقعیت جغرافیایی  و ترکیب کانیشناسی و ژئوشیمی و ژئومورفولوژی منطقه

 مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان بیان نمود:

 طرح توسعه نوآوریها و فناوریهای حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی آماده است که در همین مرکزی که امروز شکل گرفت حمایتهای لازم را انجام دهیم و در پایان میخواستم به این نکته تاکید کنم که بزرگترین مشکل کشور ما دانش است. در 40 سال گذشته در زمینه نفتی مدام آزمون و خطا کردیم و همچنان هم در حال تست کردن هستیم. در اقتصاد نفتی نمیتوانیم نخبه پرورش دهیم.

همچنین از زحمات استاندار محترم، مسئولین محترم استان و رئیس محترم پارک علم و فناوری استان سمنان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала