گزارش و تحلیل

عصبانیت اسرائیل یعنی شکسته شدن قفل برجام

© AP Photo / Abir Sultanعصبانیت اسرائیل یعنی شکسته شدن قفل برجام
عصبانیت اسرائیل یعنی شکسته شدن قفل برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
حمله اسرائیل به کشتی ایرانی در دریای سرخ همزمان با شروع مذاکرات هیات های سیاسی ایران و 1+4 و ایالات متحده در وین در چهارچوب بحث جنگ کشتی ها میان ایران و اسرائیل نمی گنجد بلکه در چهارچوب تهدید های اسرائیل به کشورهای مشارکت کننده در این گفتگو ها می گنجد.

بر کسی پوشیده نیست که اسرائیلی ها از زمان مذاکرات هسته ای شدیدا مخالف این گفتگو ها بودند و هدف اصلی آنها فقط و فقط راه اندازی یک جنگ تمام عیار فیما بین آمریکا و ایران بوده وهست و آنها امیدوار بودند و هستند که بتوانند کاری بکنند به قول معروف تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند.

اسرائیل از اظهارات رابرت مالی درباره برجام از کوره در رفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اسرائیل از اظهارات رابرت مالی درباره برجام از کوره در رفت

آنها هر کاری که می توانستند انجام دادند تا توافق هسته ای را به هم بزنند.

اسرائیلی ها به خوبی می دانند که علیرغم همه سر و صداهایی که راه می اندازند نمی توانند حتی حریف متحدین ایران در منطقه شوند چه رسد به اینکه بخواهند حریف ایران شوند.

می توان یکی از دلایلی که شرایط ایران به اینجا رسیده این است که ایرانی ها چند دهه است حریف خود را آمریکا تعیین کرده اند و خود را برای مقابله با آمریکا آماده می کنند وخوب توان نظامی خود را در آن سطح بالا برده اند.

برای مقابله با اسرائیل هم ایرانی ها همان حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین را کافی می دانند.

همه متفق القول هستند دوران طلایی اسرائیل در کاخ سفید دوران ترامپ بود، رئیس جمهوری ای که تحت سلطه داماد خود جراد کوشنر که فرزند خوانده آقای بنیامین نتانیاهو نیز به حساب می آید قرار داشت.

آنها نهایت استفاده خود را از ترامپ کردند ولی خوب حتی ترامپ هم آنقدر ساده لوح نبود که زیر بار جنگ با ایران برود و به خوبی می دانست این جنگ می تواند عواقب وحشتناکی برای آمریکا داشته باشد.

از قدیم الایام همه ابرقدرتها به خوبی می دانند کلید قدرت در جهان و مخصوصا خاورمیانه، به دلیل مسایل ژئوپولیتیک، ایران است و نه دیگر کشورها و برای تسلط بر انرژی منطقه خاورمیانه باید یا بر ایران تسلط داشته باشند با ایران بسازند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
عربستان، چه وعده‌ای به اسرائیل داده است؟

حال با توجه به امضای سند همکاری طولانی مدت چین با ایران این بیم می رود تا مبادا این کشور کلیدی کاملا از دست غربی ها برود و مشخص است برای این جریان آنها به سرعت حاضر شده اند از بسیاری مطالبات قبلی خود کوتاه بیایند تا ایرانی ها را راضی کنند.

دیگر نه بحث موشکی ایران مطرح است و نه بحث نفوذ ایران در منطقه و نه ورود کشورهای دیگر به بحث هسته ای.

فقط و فقط اجرای برجام همانگونه که امضا شده.

حال که آقای بایدن سر کار آمده و ظاهرا سیاست مهار سیاسی ایران را در پیش گرفته و تلاش دارد با بازگشت آمریکا به برجام از کانال های سیاسی ایران را مهار کند و یا حتی شاید بتواند برخی اختلافات آمریکا با ایران را حل کند.

بدیهی است در این شرایط اسرائیلی ها همه نقشه هایی را که طی چندین سال برای ایران کشیده بودند به قول معروف در هوا ببینند و دست و پا بزنند هر جور شده این مسیر را تغییر دهند.

حمله آنها به کشتی ایرانی را هم می توان در همین چهارچوب ترسیم کرد.

بدیهی است آنها می خواهند با راه اندازی جنگ کشتی ها از رسانه های در اختیارشان بهره ببرند و مظلوم نمایی کنند و کاری کنند که هیچ توافقی میان ایران و 1+4 و آمریکا صورت نگیرد و تحریم ها از بالاسر ملت ایران برداشته نشود.

حمله شدید رسانه های وابسته به اسرائیل و عربستان سعودی به سند همکاری ایران و چین هم به این دلیل بوده و هست که آنها به خوبی می دانند تاثیر امضای این سند همکاری بر رویکرد و سیاست های غرب در مقابل ایران چه قدر است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала