گزارش و تحلیل

پوزیدون، سلاح مهیب روسیه در شمال کشف شده است

© Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر پوزیدون، سلاح مهیب روسیه در شمال کشف شده است
پوزیدون، سلاح مهیب روسیه در شمال کشف شده است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
روسیه پایگاه های نظامی قطب شمال را مدرنیزه کرده و جدیدترین سلاح ها را در شمال آزمایش می کند.

اسپوتنیک به نقل از وبگاه "وی گ" VG  نروژ می نویسد: با کاهش یخ ها، روس ها در شمال فعالیت بیشتری دارند. تصاویر ماهواره ای پایگاه های نظامی بهبود یافته روسیه در قطب شمال و آزمایش سلاح های جدید را نشان می دهد. تصاویر ماهواره ای حاصله از شرکت دیجیتال‌گلوب نشان می دهد که روس ها پایگاه نظامی ناگورسکایا در جزیره الکساندرا، پایگاه خلیج اولنیا گوبا در شبه جزیره کولا و پایگاه جزیره کوتلنی را به روز کرده اند.

 پوزیدون

غرب به ویژه از توسعه بزرگترین اژدر جهان، پوزیدون 20 متری نگران است. نیلز آندریاس استنسونس ، رئیس اطلاعات نروژ در مصاحبه ای با CNN آمریکا گفت: "اطلاعات نروژ پوزیدون را به عنوان سلاح هسته ای ارزیابی کرده است که باید اثر بازدارندگی داشته باشد."

در سال 2018 ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه متعهد شد که یک سلاح هسته ای زیر آب ایجاد کند. از آن زمان، توسعه آن انجام شده است و اکنون اطلاعاتی وجود دارد که یک اژدر بدون سرنشین پرتاب شده از شمال روسیه می تواند از کل اقیانوس اطلس شمالی عبور کند.

برتری سلاح هیولای آتشبار روسی بر قدرت ناتو در اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2020
برتری سلاح هیولای آتشبار روسی بر قدرت ناتو در اروپا

سه نکته ای که توجه همه را به قطب شمال جلب می کند

یعقوب م. گودزیمیرسکی(Jakub M. Godzimirski)   از انستیتوی سیاست خارجی نروژ (NUPI) در مورد سیاست خارجی روسیه و روی سیاست امنیتی آن کار می کند. وی تحولاتی مانند پوزیدون را "سلاحی مهیب که برای تأمین مواضع بین المللی روسیه طراحی شده است" می خواند.

این متخصص به سه نکته اشاره می کند که توجه همه را به قطب شمال جلب می کند.

با کاهش یخ، فرصت های جدیدی در این منطقه جغرافیایی در حال ظهور است.

اعتقاد بر این است که قطب شمال ذخایر زیادی از نفت و گاز دارد. با این وجود، تردیدهایی وجود دارد که آیا استخراج آنها در چنین شرایط سخت آب و هوایی و بازار منطقی است.

"از سال 2016 به دلیل قیمت نفت، روسیه مجبور شده است هزینه های نوسازی نیروهای مسلح و زرادخانه خود را 20٪ کاهش دهد. اما از 2008 تا 2016 ، مسکو سرمایه گذاری زیادی در به روزرسانی نیروهای مسلح خود کرد و کارهای زیادی در این راستا انجام داد.

دو سوم در شبه جزیره کولا

اکثر این سرمایه گذاری در مناطق شمالی است. به گفته گودزیمیرسکی ، دو سوم زیردریایی های استراتژیک روسیه در منطقه مورمانسک در شبه جزیره کولا مستقر هستند ، هم به دلیل شرایط آب و هوایی و هم به دلیل اینکه روسیه ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می داند.

موشک سرمت پیام روسیه به بایدن است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2021
موشک سرمت پیام روسیه به بایدن است

"ساخت سلاح های معمولی بسیار گران است. بنابراین، روسیه مبالغ هنگفتی را در سلاح های هسته ای سرمایه گذاری می کند تا یک متجاوز بالقوه فکر کند که آیا او توانایی لازم برای حمله را دارد یا خیر ... حدود 80٪ از کل سلاح های هسته ای مدرنیزه شده اند و تنها حدود 70٪ سلاح های متعارف بروز رسانده شده است.

این محقق در مورد بلند پروازهای ابرقدرت جهانی روسیه خیلی نگران نیست: "این سیاست متکی به سیاست خارجی تهاجمی بوده است، اما اقتصاد روسیه به اندازه اقتصاد ایتالیا است. سلاح های هسته ای در بازدارندگی موثر هستند. بسیاری از افراد تصور می کنند که در صورت بروز درگیری چنین سلاحی ، چندان قابل اجرا نیست. احتمال سانحه مرتبط با آن بیشتر از احتمال استفاده از آن در جنگ است. فقط چند صد سرباز در این پایگاه ها در شمال مستقر هستند. اما اگر حمل و نقل از مسیر دریای شمال در آینده شدیدتر شود ، می توانند نقش داشته باشند."

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала