گزارش و تحلیل

اگر ایرانی ها می خواستند دوباره مذاکره کنند معطل بایدن نمی ماندند

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران و آمریکا
ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
بسیاری رسانه ها این روزها سوال می کنند چرا ایران حاضر نیست با آمریکا پای میز مذاکره بنشیند حتی مذاکره ای که در چهارچوب برجام است.

سوالی که نشان می دهد سوال کننده یا غرض دارد یا اینکه اصلا به قول معروف "تو باغ نیست".

ایران مذاکره کرده و به توافق رسیده و توافق امضا شده، ایران توافق را اجرا کرده و آمریکا نه فقط توافق را اجرا نکرده بلکه از آن خارج شده و در اجرای آن سنگ اندازی کرده، چه منطقی وجود دارد که ایران دوباره با چنین کشوری بخواهد پای میز گفتگو بنشیند و به تضمینی وجود دارد که حتی به یک توافق مجدد برسند و آمریکایی ها توافق را اجرا کنند؟

اینکه توافق را اوباما امضا کرده بعد ترامپ زیر آن زده و الان بایدن آمده و حسن نیت دارد، معلوم نیست نزد کدام صرافی می توان آن را به ریال تبدیل کرد.

ایران توافق را با اوباما امضا نکرده بلکه با دولت آمریکا امضا کرده، دولتی که نماینده اش آقای اوباما و جان کری بودند.

عملا هر کسی چنین حرفی بزند یعنی به شعور ملت آمریکا قبل از ملت ایران توهین می کند، چون اوباما رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا بوده و به نمایندگی از آنها توافق هسته ای را با ایرانی ها امضا کرده.

اگر بعدها ترامپ آمده و از این توافق خارج شده یعنی به خواسته ملت آمریکا دهن کجی کرده، ملتی که از آقای اوباما می خواستند اختلافات آمریکا با ایران را حل کند و تیم وقت آقای اوباما تصور می کرد که توافق هسته ای می تواند قدم اول در حل اختلافات آمریکا با ایران باشد.

البته بماند که حتی همان وقت، یعنی وقتی که دولت آقای اوباما توافق هسته ای را امضا کردند هم آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و به بهانه های مختلف از انجام آن طفره رفتند.

آقای ترامپ هم در واقع همان نقشه آقای اوباما را ادامه داد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
گزارش و تحلیل
ربیعی: امروز در آغاز فرآیند احیای برجام هستیم

بر کسی پوشیده نیست که این رئیس جمهوری آمریکا نیست که سیاست خارجی این کشور را شخصا ترسیم می کند بلکه لابی های قدرت سیاسی پشت پرده هستند که این سیاست ها را ترسیم می کنند و رئیس جمهوری مجری این تصمیمات است.

فرق ترامپ با اوباما یا بایدن فقط نحوه سخن گفتن او بود که مسایل پشت پرده در آمریکا را بیشتر لو می داد.

امروزه هم مشاهده می کنیم تیم بایدن تلاش دارند همان سیاست ترامپ را ادامه دهند.

اگر حسن نیت داشتند یا دارند همانگونه که آقای بایدن با ورود به کاخ سفید با یک امضاء بسیاری از تصمیمات اجرایی ترامپ را لغو کرد می توانست با یک امضاء همه تحریم های غیر قانونی که بر علیه ملت ایران توسط ترامپ وضع شده را لغو کند.

اینکه طی این مدت آمریکایی ها هنوز بهانه می آورند که فلان تحریم به فلان بهانه بوده و این یکی تحریم بابت مساله هسته ای است اما آن یکی بایت فلان است و ... همه اش نشان می دهد که حسن نیت و صداقتی در کار نیست.

عملا هم پیش شرط اولیه هر مذاکره ای وجود حسن نیت و اطمینان میان جانبین برای رسیدن به نتیجه ای مشخص و در نهایت اجرای آن است.

وقتی ایرانی ها می بینند که آمریکایی ها همین پیش شرط های اولیه مذاکرات را ندارند هیچ منطقی وجود ندارند که بخواهند وقت خود را تلف کنند و با آمریکایی ها پای میز مذاکره بنشینند.

البته ظاهرا هم آمریکایی ها و اروپایی ها مقداری متوجه این جریان شده اند که امروز گفتگو های وین شکل گرفته.

به هر حال مشاهده می کنیم دیگر بحث مذاکره مجدد روی توافق هسته ای و یا افزودن مفاد دیگری به این توافق و یا بحث موشکی و یا بحث نفوذ ایران در منطقه  ویا اضافه کردن اعضای جدید به برجام مطرح نیست.

گفتگوهای ایران و 1+4 با آمریکا بر چه مبنا خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
گزارش و تحلیل
گفتگوهای ایران و ۱+۴ با آمریکا بر چه مبنا خواهد بود؟

امری که به وضوح نشان می دهد همه به نتیجه رسیده اند که بحث های بیهوده می نتیجه است و برجام همانگونه که هست باید اجرا شود، نه یک واو بیشتر و نه یک واو کمتر.

آمریکا هم فعلا باید تعهدات خود طبق مصوبه 2231 شورای امنیت را بردارد، بایدن تحریم های غیر قانونی را لغو کند و بعد ایران و 1+4 بنشینند درصورتی که آمریکا می خواهد به برجام برگردد در باره آن صحبت کنند.

البته در صورتی که آمریکا حسن نیت خود را با برداشتن عملی تحریم ها بردارد بدیهی است ممکن است آنوقت ایرانی ها بپذیرند اجازه دهند آمریکایی ها به عنوان ناظر یک صندلی پای میز گفتگو های ایران و 1+4 داشته باشند و بعد شرایط برگشت آمریکا به برجام و جرایمی که باید برای خروج غیر قانونی اش از برجام نیاز است تدوین گردد.

همچنین باید توجه داشت طبق اظهار نظر متقف همه مسئولین ایرانی بلا فاصله پس از رفع عملی تحریم ها ایران هم به انجام تعهدات خود در برجام باز خواهد گشت چون دلیل کاهش تعهدات ایران فقط و فقط این بود که دیگران را در فشار بگذارد تا به تعهدات خود عمل کنند و این جریان هیچ ربطی به بازگشت آمریکا به برجام یا عدم بازگشت آن ندارد.

در پایان باید گفت گفتگو های امروز در وین صرفا برای روشن کردن این مسایل است و اینکه مذاکرات جدیدی به هر بهانه در کار نخواهد بود بلکه فقط مراحل مورد قبول ایران درباره رفع عملی تحریم ها از بالاسر ملت ایران مشخص شود و در چه شرایطی ایران حاضر خواهد بود به اجرای تعهدات خود در برجام برگردد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала