گزارش و تحلیل

ترکیه و اسرائیل خواهان بروز رسانی خط مشی سیاست خارجی خود شدند

© Flickrترکیه و اسرائیل خواهان بروز رسانی خط مشی سیاست خارجی شدند
ترکیه و اسرائیل خواهان بروز رسانی خط مشی سیاست خارجی شدند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
اشتراک
رسانه های اسرائیلی نوشتند که ممکن است بزودی تبادل سفرا اسرائیل و ترکیه انجام شود.

اسپوتنیک، روزنامه Israel Hayom معروف به نزدیکی به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به نقل از یک مقام ترکیه ای نوشت: "دولت ترکیه آماده است سفیر خود را به اسرائیل بفرستد به شرط اینکه دولت اسرائیل به طور همزمان متعهد شود که به این اقدام پاسخ دهد."   

اردوغان: تعامل میان سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل ادامه دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2020
اردوغان: تعامل میان سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل ادامه دارد

در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک با اغوز چلیکول سفیر اسبق ترکیه در تل آویو مصاحبه کرد. سفیر ترک ضمن صحبت از گرم شدن نمایان شده روابط دو کشور تاکید کرد: در درجه اول ما شاهد برخی تغییراتی هستیم که  در استراتژی سیاست خارجی دو کشور رخ داده است. اگر از طرف ترکیه نگاه شود تقویت موضع ضد آنکارا در سیاست یونان همسایه خواهیم دید. آتن با ایجاد جبهه ای ضد ترک در مدیترانه شرقی ، کشورهای بزرگ را به این منطقه می کشاند. در زبان ترکی چنین عبارتی وجود دارد: "همسایه بد آدم را یک صاحبخانه خوب می سازد" و همینطور شد: ترکیه دید که سیاست های یونان تهدیدی برای منافع ملی آن است. این امر آنکارا را مجبور به تجدید نظر در سیاست خارجی خود کرده است.  

در مورد اسرائیل باید گفت، پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای با ایران و برقراری مجدد گفتگو با تهران به وجود آمد. در این شرایط ، ترکیه و اسرائیل ابراز تمایل کرده اند که خط سیاست خارجی خود را به روز برسانند."

مشکل نتانیاهو است نه انتخابات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
گزارش و تحلیل
مشکل نتانیاهو است نه انتخابات

به گفته چلیکول ، انتصاب متقابل سفرا گامی مهم در این مسیر خواهد بود: "به شرط وجود اراده سیاسی از هر دو طرف، عادی سازی روابط می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. این فرایند باید با انتصاب متقابل سفرا تسهیل شود.  در روابط اقتصادی دو کشور هیچ مشکل قابل توجهی وجود ندارد، آنها همچنان در حال توسعه هستند. با این حال، ترکیه و اسرائیل تعدادی از مسائل حساس خود را دارند که باید در آینده مورد توجه قرار گیرند."

در پایان، چلیکول با یادآوری انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل، خاطرنشان کرد که مسائل سیاسی داخلی نیز بر روابط با ترکیه تأثیر خواهد گذاشت:" هنوز مشخص نیست که آیا نتانیاهو نخست وزیر فعلی در مقام خود باقی خواهد ماند یا خیر. نظرات بیان می شود که پنجمین انتخابات زودهنگام در دو سال گذشته ممکن است به زودی در اسرائیل برگزار شود. لازم است از نزدیک اوضاع سیاسی داخلی کشور را زیر نظر بگیریم ، زیرا در نهایت ، این امر بر روابط با ترکیه نیز تأثیر خواهد گذاشت."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала