گزارش و تحلیل

لحن آمرانه آمریکا دیگر به جا نیست

© AFP 2023 / Mark Schiefelbein/Pool لحن آمرانه آمریکا دیگر به جا نیست
  لحن آمرانه آمریکا دیگر به جا نیست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
اشتراک
بایدن می خواهد "اتحادی از دموکراسی ها" را ایجاد کند و چین مایل است اتحاد خود را به نمایش بگذارد.

اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز آمریکا می نویسد: چند روز پس از گفتگوی سخت در انكوریج  با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریكا، وزیر امور خارجه چین و همتای روسی وی مداخلات و تحریم های غرب را به شدت محكوم كردند. وزیر امور خارجه چین سپس از کشورهایی بازدید کرد که به طور سنتی متحد آمریکا محسوب می شوند، از جمله عربستان سعودی و ترکیه و همچنین ایران، که شنبه ، 27 مارس در آنجا توافق نامه گسترده سرمایه گذاری را امضا کرد. رهبر چین شی جین پینگ روزی به کلمبیا روی آورد و روز دیگر قول داد از کره شمالی حمایت کند.

بلینکن از تلاش چین برای تضعیف نظم جهانی به رهبری آمریکا خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
بلینکن از تلاش چین برای تضعیف نظم جهانی به رهبری آمریکا خبر داد

البته این یک سیگنال بود. چین امیدوار است که بتواند خود را به عنوان رقیب اصلی نظام بین المللی به رهبری ایالات متحده معرفی کند. این نظام بین الملل مبتنی بر اصول دموکراسی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی گفت که چنین سیستمی "منعکس کننده خواست جامعه جهانی نیست". آنها در بیانیه مشترکی ایالات متحده را به ارعاب و مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کردند و از آمریکا خواستند "در مورد صدمه ای که به صلح و پیشرفت جهانی در سالهای اخیر وارد کرده است تأمل کند".

جان دلوری، استاد مطالعات چین در دانشگاه یونسی در سئول، در مورد استراتژی چین گفت: "بحث آنها این است:" ما ملت مسئولیت پذیرتری هستیم. ما نیروهای ویرانگر یا از محور شرارت نیستیم."

در 25 مارس، بایدن در اولین کنفرانس مطبوعاتی ریاست جمهوری خود، سیاست خارجی مبتنی بر رقابت ژئوپلیتیک بین الگوهای حاکمیت را ارائه داد. وی شی را با ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه مقایسه كرد، "كه معتقد است كه آینده از آن استبداد است و دموكراسی نمی تواند عمل كند" در "جهانی كه به طور فزاینده ای روز بروز پیچیده تر می شود."

چین به نوبه خود ادعا می کند این ایالات متحده است که جهان را به بلوک تقسیم می کند. در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، اندکی پس از تحلیف بایدن ، شی گفت: "ایجاد گروه ها ، برافروختن جنگ سرد جدید ، تهدیدها ، تحریم ها ، انزوا - همه اینها فقط جهان را به سمت تفرقه و حتی رویارویی سوق می دهد."

احتمال اعمال تحریم های آمریکا بخاطر توافق ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
احتمال اعمال تحریم های آمریکا بخاطر توافق ایران و چین

در زمان اخیر، چین از برتری سازمان های بین المللی دفاع می کند و نفوذ پکن در سازمان ملل متحد به طور چشمگیری افزایش یافته است. وانگ یی گفت: بیش از 80 کشور از اقدامات چین در سین کیانگ در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده اند. ایالات متحده آمریکا این اقدامات را به عنوان نسل کشی اعلام کرد.  

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وانگ یی از حمایت از سیاست های چین در سین کیانگ و هنگ کنگ   از جانب محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برخوردار شده، اگرچه در بیانیه عربستان سعودی اشاره ای به سین کیانگ نشده است.

چشمگیرترین اتحاد چین با روسیه بوده است. پوتین از تلاش های ایالات متحده برای استفاده از سیستم مالی جهانی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی خود ناراضی است. همچنین نارضایتی از تحریم های ایالات متحده در 22 مارس در چین توسط وزیر خارجه روسیه ابراز شد. وی گفت: جهان باید وابستگی خود را به دلار کاهش دهد.

چین و روسیه به ویژه پس از واکنش غرب به الحاق کریمه به هم نزدیک شدند. در حالی که چشم انداز اتحادیه رسمی دور است، به لطف مخالفت دو کشور با ایالات متحده ، روابط این دو عمیق تر شده است. اکنون ارتش آزادیبخش خلق چین و نیروهای مسلح روسیه به طور منظم تمرینات مشترکی را انجام می دهند و هم اینک دو بار گشت زنی مشترک هوایی را در امتداد سواحل ژاپن انجام داده اند، آخرین بار در ماه دسامبر. در ماه مارس ، روسیه و چین از ساخت مشترک یک ایستگاه تحقیقاتی در ماه خبر دادند.

آرتیوم لوکین، استاد مطالعات بین الملل در دانشگاه فدرال خاور دور در ولادی وستوک روسیه، گفت: "اقدامات اخیر دولت بایدن ، که رهبران روسیه و چین آنها را خصمانه و توهین آمیز دانستند ، مسکو و پکن را به سمت یکدیگر سوق داد."

مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
آیا بعد از چین، نوبت امضای توافق با روسیه است؟

روس ها و چینی ها معتقدند که کارزارهای نظامی آمریکا در عراق ، افغانستان و لیبی و همچنین ایجاد اعتراضات عمومی در سایر کشورها حق انتقاد از کسی را به ایالات متحده نمی دهد.

یانگ جیه‌چی، دیپلمات برجسته چینی، در بحثی غیرمعمول خود با مقامات آمریکایی در آلاسکا ، نژادپرستی و بی رحمی پلیس در ایالات متحده و همچنین اشتباهات جدی در مبارزه با ویروس کرونا را شاهدی از زوال آمریکا دانست. در تاریخ 24 مارس ، شورای دولتی جمهوری خلق چین گزارشی در مورد وضع  حقوق بشر در ایالات متحده منتشر کرد که در آن از جملات جورج فلوید به عنوان سرسخن استفاده شده است: "من نمی توانم نفس بکشم".

در همان روز، یوان پنگ، رئیس موسسه روابط بین الملل معاصر چین، نوشت: "ایالات متحده باید لحن خود را در مورد دموکراسی و حقوق بشر کاهش دهد و بیشتر در مورد همکاری در امور جهانی صحبت کند."

از این دیدگاه، تماس های شی با کره شمالی و سفر وانگ به ایران می تواند نشانه علایق چین به همکاری با ایالات متحده برای حل اختلافات در مورد برنامه های هسته ای دو کشور باشد. وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن همچنین هر دو کشور را مناطقی خواند که "منافع ما در آنجا با منافع چین تلاقی می کند".

آمریکا و چین   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
جنگ تجاری آمریکا و چین

در همین حال ، در سایر رشته ها نیز، شکاف همچنان در حال گسترش است. ایالات متحده ، کانادا ، انگلستان و اتحادیه اروپا به طور مشترک از اعمال مجازات علیه مقامات چینی در ارتباط با اوضاع سین کیانگ خبر داده اند.

وانگ یی پاسخ داد: "دورانی که ممکن بود برای دخالت در امور داخلی چین دروغ ابداع کرد، به پایان رسیده است و دیگر برنخواهم گشت." چین تحریم های خود را علیه مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس و دانشمندان ، کانادایی ها و آمریکایی ها ، از جمله مقامات عالی رتبه  کمیسیون امور آزادی مذهبی بین المللی ایالات متحده ، اعمال کرده است.

خانم ترزا فالون، مدیر مرکز مطالعات روسیه ، اروپا و آسیا در بروکسل ، گفت که این تحریم ها واکنشی بیش از حد شدید است که می تواند اردوگاه ضدچینی را افزایش دهد. نمایندگان پارلمان اروپا تحت تأثیر این تحریم ها می توانند مانع تصویب توافق سرمایه گذاری چین با اتحادیه اروپا شوند.

خانم فالون گفت: "با هر چرخش جدید در روابط ، مرز اردوگاه ها مشخص می شود. "چین مردم را به" تفکر جنگ سرد "متهم می کند. به نظر من اینها هستند که در قلب خود چنین تفکری را می پرورانند."

مولف: استفان لی مایرز رئیس دفتر نیویورک تایمز در پکن است. وی از سال 1989 به عنوان خبرنگار در مسکو ، بغداد و واشنگتن برای نیویورک تایمز کار کرده است. مایرز نویسنده کتابی با عنوان "تزار جدید: ظهور و سلطنت ولادیمیر پوتین" است که در سال 2015 منتشر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала