گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا چندین شهروند ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می کند

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا چندین شهروند ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می کند
اتحادیه اروپا چندین شهروند ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
اشتراک
منابع دیپلماتیک: اتحادیه اروپا قصد دارد چهارشنبه برای اولین بار از سال 2013 چندین شهروند ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کند.

تحریم این افراد شامل ممنوعیت ورود به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین مسدود کردن دارایی آنها می باشد. نام افراد جدید مشمول تحریم هفته آینده اعلام می‌شود.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که همراه با ایالات متحده از سال 2011، اتحادیه اروپا بیش از 80 ایرانی را بخاطر نقض حقوق بشر مشمول تحریم های این اتحادیه کرده است. آخرین بار در سال 2013 بود که اتحادیه اروپا شماری از ایرانیان را به همین دلیل تحریم کرد.

برای تحلیل این تصمیم اتحادیه اروپا با علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشستیم.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا بر ایران به دلیل نقض حقوق بشر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
تحریم های جدید اتحادیه اروپا بر ایران به دلیل نقض حقوق بشر

قصد و هدف اتحادیه اروپا از این تحریم چیست؟

نکته اولی که اتحادیه اروپا باید بداند این است که کسی که دستش به خون کودکان یمنی آغشته است و بادستی که آقای خاشقچی را تکه تکه کرد همدست هستند و خودشان به عنوان اسپانسر کشتار در کشورهای مختلف عمل می کنند اینها در جایگاهی نیستند که حرف از حقوق بشر بزنند. مثل این می ماند که بن سلمان بخواهد برود و درباره حقوق بشر تدریس کند. اکنون شان اتحادیه اروپا در فضای بین المللی به دلیل کمک های تسلیحاتی که در کشتار یمن انجام داده است، اصلا در جایگاهی نیست که بخواهد درباره حقوق بشر صحبت کند و این اظهارات اظهاراتی است که باعث مضحکه اروپا می شود و بیشتر نشان دهنده این است که حقوق بشر چگونه تبدیل شده به یک ابزاری برای تقابل سیاسی اتحادیه اروپا و این بسیار جای تاسف دارد. همانطور که آمریکایی ها از سلاح تحریم استفاده می کنند و از مسئله اقتصاد برای کشتار مردم و عدم اجازه ورود دارو به یک کشور و برای تحت فشار قراردادن مردم یک کشور، همین را اگر بخواهیم به زبان اروپایی ها ترجمه کنیم می شود که آنها از ابزار حقوق بشر استفاده می کنند. استفاده ابزاری از حقوق بشر نه برای استفاده کننده مشروعیت می آورد و نه کمکی به آن موضوع می کند. این واقعیتی است که اتفاق افتاده است. 

تاثیر این تحریمات در برجام چه خواهد بود؟

اتحادیه اروپا از اینکه برجام شکل بگیرد به شدت ناراحت و نگران است و نقش پلیس بد را دارد با آمدن دولت جدید در آمریکا بازی می کند به دلیل اینکه بعد از عهد شکنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران که مشخص بود و مشخص تر شد که اروپا یک بازیگر مستقل نیست و بود و نبود آن در توافقات بین المللی هیچ کمکی نمی کند. اروپایی ها هم این را فهمیدن و متوجه شدند که جایگاهی در عرصه بین المللی ندارند. از طرف هم آمریکایی ها تمایلی ندارند که بخواهند منافع خودشان را با منافع اروپایی ها تنظیم کنند و سعی می کنند که منافع خودشان را ببرند جلو. این وسط اروپا تلاش می کند با نقش منفی و نقش پلیس بد سعی می کند برای خودش امتیاز بگیرد. این دست و پا زدن ها قطعا در جمهوری اسلامی توجهی را جلب نخواهد کرد و بعید می دانم که در دولت آقای بایدن هم کسی به این الگو و مدل دست و پا زدن ها توجه کند. اروپایی ها تصور می کنند با ایجاد نقش آفرینی به عنوان پلیس بد بعدا در روندهایی که ممکن است در احیای برجام مثبت باشد تاثیر منفی بگذارند. 

آیا ایران قصد دارد اقدامات متقابلی علیه اتحادیه اروپا انجام دهد؟

اتحادیه اروپا بدلیل حمایت از کشتار مردمان یمن یک اتحادیه بی آبرو است از این بی آبرو تر بعید است جمهوری اسلامی بتواند کاری برای آنها انجام دهد که از لحاظ پرستیژ اتحادیه اروپا دچار مشکل شود. اگر بخواهیم از حوزه دیپلماسی صحبت کنیم اینها ژست های سیاسی بی اثر است و جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی طبیعتا از کار عبث پرهیز خواهد کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала