گزارش و تحلیل

افتخار آفرینی آرش نابغه با ماسک هایی با طرح اسپیرال و فیبوناچی

© Photo / Courtesy Davood Amorzeshافتخار آفرینی آرش نابغه با ماسک هایی با طرح اسپیرال و فیبوناچی
افتخار آفرینی آرش نابغه با ماسک هایی با طرح اسپیرال و فیبوناچی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
آرش آمرزش هشت ساله در جشنواره مد و لباس با طراحی ماسک افتخارآفرینی کرد

به گزارش اسپوتنیک - آرش آمرزش کودک هشت ساله نابغه کاشانی با ضریب هوشی ۱۵۷ و قابلیت‌های هوشی فراتر از سن خود به تازگی توانسته است تا در جشنواره مد و لباس فجر برنده جایزه شود. او که چندی پیش مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته بود، در اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر توانست جایزه جوانترین و بهترین طراح ماسک را از دستان عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. آرش آمرزش با حمایت صمیمانه پدر و مادر خود در زمینه های مختلفی استعداد و توانایی های خود را محک زده و موفق شده است. موفقیت اخیر او سبب شد تا بار دیگر خبرگزاری اسپوتنیک به سراغ این پسر نابغه کاشانی که کمی از سوی مسئولان مورد کم لطفی قرار گرفته است، رود و با خانواده او گفتگو کند.

مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با جناب آقای داوود آمرزش،  پدر آرش نابغه در زیر می خوانیم:

اسپوتنیک: کمی از جشنواره مد و لباس فجر بگویید

جشنواره ی خوبی بود. به نوعی می توان گفت که نخستین جشنواره ای بود که آرش در آن رسما به عنوان شرکت کننده حضور داشته است.

اسپوتنیک: چه شد که آرش تصمیم گرفت در این جشنواره شرکت کند؟

ما به طور اتفاقی با این جشنواره آشنا شدیم. پسر خاله ی من آقای فرزاد هدایت نوری طراح لباس هستند و چندوقت پیش مهمان ما بودند. ایشان زمانی که متوجه شدند آرش به طراحی با برنامه illustrator مسلط می باشد در مورد جشنواره مد و لباس فجر توضیحاتی دادند و از من و مادر آرش خواستند که آرش را در این جشنواره ثبت نام کنیم و شرکت دهیم.

© Photo / Courtesy Davood Amorzeshآرش آمرزش
افتخار آفرینی آرش نابغه با ماسک هایی با طرح اسپیرال و فیبوناچی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
آرش آمرزش

اسپوتنیک: کارهای آرش بیشتر در چه زمینه ای بوده است؟

آرش فعلا در زمینه ی طراحی ماسک فعالیت می کند.

اسپوتنیک: آرش چگونه این ماسک ها را طراحی کرده است؟ آیا چیزی الهام بخش او بوده است؟

به گفته خودش از اسپیرال ها و قضیه ی فیبوناچی برای طراحی ماسک ها الهام گرفته است اما من چیزی از آن سر در نمی آورم.

 احساس آرش و پدرش پس از برنده شدن در جشنواره مد و لباس فجر

برای همه ما حس بسیار زیبایی بود. برای من به عنوان یک پدر بسیار غرور آفرین بود. آرش هم همین احساس را داشت و من  کاملا می توانستم از نگاه او این حس را درک کنم.

اسپوتنیک: تحلیل آرش از جشنواره فجر در ایران چیست؟
جشنواره خیلی خوب برگزار شد و کارهای شرکت کننده ها بسیار قوی بودند. همان طور که در بالا اشاره کردم، این نخستین جشنواره ای بود که آرش رسما به عنوان یک شرکت کننده در آن حضور داشت و خدا را شکر با موفقیت آن را پشت سر گذاشت. آرش در طول جشنواره خیلی هیجان زده بود و کارهای شرکت کننده ها را با دقت بررسی می کرد. آرش به شدت از جشنواره راضی بود و فکر می کنم تجربه ی خیلی خوبی کسب کرده است.

آرش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2020
دانش به زبان ساده، نخستین کتاب کودک نابغه ایرانی +ویدئو، عکس

اسپوتنیک: از کتاب داستان‌های علمی که او چاپ کرده است بگویید؟ چگونه ایده چاپ و انتشار کتاب به ذهن آرش خطور کرده است؟

خیلی وقت بود که آرش تصمیم داشت کتاب هایی بنویسد تا بتواند دوستانش را هم در دانسته های خود شریک کند اما ما متاسفانه نمی توانستیم از پس هزینه های چاپ کتاب بربیاییم. تا اینکه به پیشنهاد دوستان تصمیم گرفتیم که نوشته های آرش را خودمان به تعداد محدود چاپ کنیم. پس از چاپ کتاب ها، متاسفانه آن طور که فکر می کردیم از کتابها استقبال نشد ولی در کل از اینکه کمک کردیم پسرمان به خواسته خود برسد، بسیار خوشحالیم. آرش بخاطر طراحی کتاب های خود برنامه ی illustrator را یاد گرفت و مقدمه ای  شد تا بتواند در جشنواره مد و لباس فجر، ماسک های خوبی طراحی کند.

اسپوتنیک: برنامه آرش برای آینده چیست؟

آرش فعلا در حال یادگیری است و تازه در حال گذراندن هشتمین سال زندگی خود می باشد. او هنوز خیلی زمان دارد تا به ایده آل های خود برسد. فعلا به پیشنهاد ما در حال تقویت زبان انگلیسی است و کمی از باقی زبان ها که قبلا در حال یادگیری بوده ، فاصله گرفته است. اینطور که من متوجه شدم جدیدا در حال محک زدن خود در زمینه ی انیمیشن سازی می باشد.

اسپوتنیک: او از آخرین مصاحبه ای که باهم داشتیم چه موفقیت هایی کسب کرده و جوایزی برده است؟

 راستش از آرش برای شرکت در مسابقات مختلف دعوت بعمل آمده ولی ما به دلایل زیادی علاقه ای به شرکت او در مسابقات مختلف نداریم. آرش در این مدت، عضو تیم تحقیقات شرکت داروسازی باریج اسانس کاشان شده و چند باری هم از طرف نماینده کاشان، آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه کاشان و... مورد تقدیر قرار گرفته است.

حرف آخر

قطعا کشور ما، ایران، نسبت به سالیان قبل ( مثلا دوران کودکی ما ) پیشرفت زیادی داشته ولی متاسفانه هنوز هم شدیدا شاهد استعداد سوزی در کشورمان هستیم. متاسفانه ما افرادی را که همه ی دنیا به عنوان سرمایه به آنها نگاه می کنند، به راحتی از دست می دهیم و این اتفاق در سالهای آینده قطعا به ما ضربه های بدی را وارد خواهد کرد.

آرش، دانشمند کوچک ایرانی با چشم انداز موفقیت های بزرگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2017
گزارش و تحلیل
آرش، دانشمند کوچک ایرانی با چشم انداز موفقیت های بزرگ+ تصاویر

به عنوان مثال آرش، اگر اشتباه نکنم جوانترین طراح در دنیاست که موفق شده است تا برنده چنین جایزه ی معتبری شود. با اینکه آرش همچین جایزه ای را از دست خود آقای صالحی وزیر ارشاد کشور گرفت؛ و این اتفاق سقف آرزوی هر طراح در کشور است اما از فردای اتمام جشنواره هیچکس کوچکترین پیگیری راجع به این موضوع نکرد و علاقه ای به استفاده از پتانسیل بالای آرش نشان داده نشده است. می توان گفت که ما برای چندمین بار دوباره به نقطه ی شروع برگشتیم.

اما ما تسلیم نمی شویم و تمام تلاشمان را برای موفقیت های فرزندانمان انجام می دهیم ولی اگر شخصی با توانایی های آرش در کشور دیگری متولد می شد، همه ی ما می دانیم که قطعا سرنوشت دیگری داشت.

در آخر بازهم از لطف و توجه شما ممنونم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала