گزارش و تحلیل

مگر ایران از برجام خارج شده که به آن برگردد؟

© AP Photo / Ronald Zakمگر ایران از برجام خارج شده که به آن برگردد؟
مگر ایران از برجام خارج شده که به آن برگردد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
اشتراک
برخی وقت ها با دیپلماسی و قدرت رسانه ای می توان بسیاری را قانع کرد که ماست سیاه است و آب دریاها شیرین.

ظاهرا هم این روزها آمریکایی ها با استفاده از قدرت دیپلماسی و رسانه ای خود دارند این مساله را جا می اندازند که همانگونه که آنها از برجام خارج شده اند ایرانی ها هم از برجام خارج شده اند، پس هر دو در یک حد گناهکار هستند.

جای تاسف دارد که برخی سیاستمداران ایرانی که باید مقداری ریزبین تر باشند هم در تله آمریکایی ها گیر کرده اند.

پس از تغییر دولت در آمریکا تیم آقای بایدن که دیپلمات های کارکشته ای می باشند شروع کردند به گونه ای رفتار کردن انگار نه انگار آمریکا نه فقط از برجام خارج شده بلکه حتی در اجرای آن سنگ اندازی کرد.

 بورل: آمریکا برای بازگشت به برجام آماده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
بورل: آمریکا با دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام آماده است

کشورهای اروپایی هم بگونه ای رفتار می کنند که انگار اینها نبودند که به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

رسانه ها هم مقاومت دولت ایران در ماندن در برجام و زنده نگاه داشتن آن را نیز فراموش کرده اند یا اینکه عمدا نادیده می گیرند.

بگذارید واضح و روشن بگوییم.

آمریکا کاملا و رسما از برجام خارج شده، ایران از برجام خارج نشده و هنوز در برجام است.

کاهش اجرای تعهدات ایران به استناد برجام هم جزو خود برجام است.

طبق خوب برجام ایران حق دارد تا زمانی که طرفهای مقابل از اجرای تعهدات خود استنکاف می کنند، اجرای کل ویا بخشی از تعهدات خود در برجام را تعلیق کند.

آنهایی که اظهار می دارند ایران باید به برجام برگردد، بد نیست یک بار هم که شده متن برجام را مطالعه فرمایند و بعد درباره آن صحبت کنند.

مشکل اصلی امروزه در این است که ایالات متحده از برجام خارج شده و هیچ بندی در برجام وجود ندارد که این نکته، یعنی شرایط خروج و بازگشت یک عضو به برجام را پیش بینی کرده باشد.

طبق اصول و قاعده همه توافق های بین المللی و حتی قرارداد های معمولی فیما بین شرکت ها و یا افراد باید بند و مواد و جرائمی برای استنکاف یک عضو از انجام تعهدات خود در قرارداد وجود داشته باشد، که متاسفانه این نکته در برجام پیش بینی نشده و نیاز دارد که اعضای فعلی برجام یعنی ایران و 1+4 بنشینند و بحث کنند ببینند چه کار باید انجام دهند.

البته این مساله منوط به آن می باشد که ابتدا ایالات متحده به صورت عملی و نه کلامی ثابت کند که توبه کرده و می خواهد جبران ما فات کند.

حد اقل جبران ما فات هم قطعا این است که این کشور به جای حرافی به قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کند و تحریم های کذایی که بر علیه ایران وضع کرده پایان دهد.

آنوقت بدیهی است که بقیه اعضای موجود در برجام توقع خواهند داشت ایران هم به اجرای تعهدات خود در برجام برگردد، که احتمالا هم همین خواهد شد.

می ماند اینکه ایالات متحده بخواهد یا نخواهد به برجام برگردد.

روحانی: برجام بین ما و شما است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
روحانی: برجام بین ما و شما است

اگر دولت آمریکا واقعا می خواهد به برجام برگردد بدیهی است باید بپذرد که جرائمی را نیز تقبل کند.

حد اقل این جرایم هم این  است که برخی از حق و حقوق ایالات متحده در برجام سلب گردد.

مانند مثلا حق اجرای بند ماشه.

به هر حال معلوم نیست که آقای بایدن تا کی در آمریکا رئیس جمهوری بماند و آیا بعد از او رئیس جمهوری بعدی پایبند برجام خواهد ماند یا اینکه مانند ترامپ پایبند تعهدات آمریکا نخواهد بود.

اگر جریمه ای برای آمریکا در نظر گرفته نشود مشخص است که آمریکایی ها مانند بچه کوچک ها هر روز ممکن است بازی در بیاورند و قهر کنند و از برجام خارج شوند و بعد بخواهند به برجام برگردند.

این که نشد کار.

باید آمریکایی ها و یا هر کدام از اعضای دیگر بفهمند که خروج از برجام و یا هر تعهد دیگر مانند بازگشت به آن نیست و تنها راه در این راستا هم این است که جرایم حقوقی و مالی سنگینی برای آنها در نظر گرفته شود.

در پایان باید گفت عبارت صحیح که باید استفاده شود این است که "آمریکا به برجام برگردد و ایران به انجام تعهدات خود" نه "هر دو به برجام برگردند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала