گزارش و تحلیل

جنگ ستارگان دیگر یک فیلم نیست

© AFP 2023 / Mark Ralstonپرسوناژ های جنگ ستارگان
پرسوناژ های جنگ ستارگان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
اشتراک
رئیس دفتر یک نشریه تجاری ژاپنی در آمریکا زنگ خطر را به صدا در می آورد: چین به تحریک جدی آمریکا در فضا دست زده است.

اسپوتنیک به نقل از یاهو نیوز ژاپن می نویسد: تاد هریسون، متخصص امنیت فضایی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ایالات متحده (CSIS) ، در مورد رویارویی فزاینده آمریکا و چین در فضا صحبت کرده  و می گوید: "اقدامات چین علیه آمریکا را می توان با اقدامات تحریک آمیز پکن در دریای شرق چین مقایسه کرد ... جهان با موارد اکتشاف فضا توسط هر دو کشور آشنایی دارد. آنها مسابقه دوستانه فناوری است. در دسامبر سال 2020 ، چین فرود نرم یک فضاپیمای بدون سرنشین روی ماه را انجام داد و موفق به جمع آوری نمونه هایی از خاک ماه و تحویل آنها به زمین شد ، در 10 فوریه سال جاری ، چین مریخ نورد خود را به مدار مریخ پرتاب کرد و در 19 فوریه ، مریخ نورد ناسا با موفقیت بر روی مریخ فرود آمد. اما کشمکش بین دو کشور در فضا چهره ای سخت و ناخوشایندی دارد."

یک "ماهواره قاتل" که از کشور دیگری پرتاب شده به ماهواره نزدیک می شود و خود را از بین می برد و هدف را با زباله های خود نابود می کند ، "سلاح های انرژی هدایت شده" که می تواند با استفاده از لیزر ، رادیو یا امواج الکترومغناطیسی عملکرد طبیعی هدف را از بین ببرد یا مختل کند. نه تنها چین ، بلکه روسیه نیز چنین سلاح های فضایی را در اختیار دارد و ایران و هند نیز بر روی ایجاد آن کار می کنند تا از "رفقای ارشد " سرمشق بگیرند.

مارک اسپر، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ در کنفرانسی درباره مسائل هوافضا در سپتامبر 2008 ،   اوضاع پدید آمده را با سخنان سخت توصیف کرده، گفت: "این مسکو و پکن بودند که فضای صلح آمیز را به میدان جنگ تبدیل کردند. آنها در حال استقرار گسترده اسلحه در فضا هستند و از هر طریق ممکن سعی می کنند ما را از برتری نظامی مان محروم کنند."     

راز ناپدید شدن آب از سطح مریخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
راز ناپدید شدن آب از سطح مریخ

به گفته تاد هریسون، در حال حاضر چین عملیات تحریک آمیز خود را افزایش داده ، عمداً سلاح های مختلف را به ماهواره های ایالات متحده نزدیک کرده و آزمایش های نظامی - فنی را با هدف جلوگیری از کار ماهواره های آمریکایی انجام می دهد.

چین "آمریکا را از گلو می گیرد"

به نظر می رسد قدرت نظامی در زمین و قدرت نظامی در فضا به هیچ وجه با هم ارتباط ندارند. در واقع ، آنها جدایی ناپذیر هستند. غالباً ، بدون فضا ، قدرت نظامی روی زمین بی معنی است. این موضوع قبلاً در جریان جنگ 1991 در خلیج فارس نشان داده شده بود. در آن زمان ویدئویی از هدف قرار دادن یک واحد نظامی و انجام یک حمله هوایی دقیق به آن نشان داده شد که کل جهان را شوکه کرد. این عملیات نظامی با فناوری پیشرفته توسط ماهواره های آمریکایی امکان پذیر شد. و پس از جنگ عراق در سال 2003 ، افزایش سیل آسا  استفاده از موشک ها با هدایت GPS در سراسر جهان ثبت شده است. به عبارت دیگر، عملیات نظامی که ارتش ایالات متحده به آنها افتخار می کند بدون ماهواره های فضایی ممکن نبود.

چین و روسیه هر دو نتیجه خود را گرفته اند. به جای سرمایه گذاری مبالغ هنگفت برای دستیابی به همان سطح قدرت نظامی ایالات متحده ، غیر فعال کردن ماهواره ها در فضا و گرفتن گلوی ایالات متحده بسیار سریعتر و آسان تر است. تقریبا از سال 2000 ، چین به طور جدی شروع به توسعه و استقرار سلاح های فضایی با هدف تیراندازی به سامانه های فضایی ایالات متحده کرده است ، روسیه از سال 2010 از نمونه چین پیروی می کند.

ایان برمر، کارشناس مشهور ریسک سیاسی و اقتصادی  می گوید: "فضا می تواند محیطی برای چین باشد تا شکاف نظامی با ایالات متحده را برطرف کند. از بین بردن ماهواره با موشک، زباله های زیادی را در فضا پخش می کند. این کار می تواند به ماهواره شما نیز آسیب برساند. بنابراین ، جنگ فضایی به سرعت در حال دیجیتالی شدن است. برای انجام حملات سایبری کشور به فناوری های مخابراتی و فن آوری های پیشرفته نیاز دارد. و در این زمینه ، تقریبا هیچ تفاوتی بین ایالات متحده و چین وجود ندارد."

امکانات روسیه در فضا، نگرانی برای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
امکانات روسیه در فضا، نگرانی برای آمریکا

آیا جنگ ستارگان واقعی شده است؟

تنها همین چندی پیش ایالات متحده به "نقاط ضعف" خود در این زمینه پی برد و اقدامات مشخصی انجام داد. "منابع انسانی فضایی" (متخصصان مربوطه) در دسته های مختلف نیروهای مسلح  - نیروی هوایی ، نیروی دریایی و نیروی زمینی پراکنده شده بودند. هیچ سیستم فرماندهی  واحدی وجود نداشت. کنگره و ارتش آمریكا همیشه اعلام می كردند كه این كشور به یك ساختار مستقل نیاز دارد كه بتواند به چالشهای موجود در فضا پاسخ دهد ، اما حملات تروریستی سال 2001 این وظیفه را به گذشته برگرداند.

"ناجی" در شخص رئیس جمهور ترامپ ظاهر شد. در سال 2018 ، وی به پنتاگون دستور داد تا نیروی فضایی را به عنوان ششمین رسته مستقل ارتش ایالات متحده تشکیل دهد. بسیاری از آمریکایی ها خندیدند: "مگر نیروی فضایی برای آن جنگ ستارگان نیست؟" و اما ارتش سرانجام نفس راحتی کشید.

دسته های نیروهای مسلح ایالات متحده به ارتش ، نیروی دریایی و نیروی هوایی و سپاه تفنگداران دریایی و گارد ساحلی تقسیم می شود. در دسامبر 2019 ، نیروی فضایی ایالات متحده تاسیس شد و با متخصصان حرفه ای کار می کند.

بیش از یک سال گذشت. آنها دقیقاً چه کار می کنند؟ جان ریموند ، رئیس اداره عملیاتی این نیروها در پاسخ به سوال ما در درجه اول تأکید کرد که "فضا نه تنها از نظر نظامی بلکه از نظر حمایت از زندگی روزمره مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

نقش ژاپن به عنوان یک متحد نظامی آمریکا

ماهواره ها نقش مهمی در فناوری های نوظهور مانند نسل بعدی استاندارد ارتباطات 5G ، اینترنت و وسایل نقلیه خودران دارند. ریموند گفت: "فضا به طور فزاینده ای از پیشرفت اقتصاد و امنیت آینده ما را تامین می کند." دولت آمریكا نه تنها به دلیل استاندارد جدید تلفن همراه 5G ، بلكه همچنین به این دلیل كه هیولای اینترنت خصوصی چینی Beijing ByteDance ، كه برنامه TikTok را اجرا می كند، معلوم شد كه به دولت چین وابسته بوده و مشغول سانسور و جمع آوری داده های کاربران است، تحریم هایی را علیه شركت چینی Huawei اعمال كرده است.

آنچه مربوط به مقابله با حمله فضایی چین است باید گفت که ایالات متحده امید زیادی به ژاپن بسته است. در ماه مه سال 2020 ، یک واحد فضایی نظامی جداگانه به عنوان بخشی از نیروی هوایی ژاپن تشکیل شد. یاسونوری ماتسوموتو ، رئیس بخش برنامه ریزی استراتژیک شعبه عملیاتی وزارت دفاع ، معتقد است که "تقسیم نقش با متحدین برای امنیت فضایی مهم است." آمریکا با هدف تعمیق همکاری با متحدین در فضا ، از اوایل سال 2000 ، یک تمرین فضایی فرماندهی و کارکنان چند جانبه را با نام Global Sentinel انجام می دهد. در سال های 2018 و 2020 ، نیروهای دفاع از خود ژاپن در آنها شرکت کردند.

تشدید رویارویی آمریکا و چین درک اهمیت اقدامات مناسب در فضا را افزایش می دهد. اما آنچه جالب در اینجا است: تشدید رقابت فضای نظامی چشم انداز بزرگی را برای شرکت های فضایی غیرنظامی نیز ایجاد می کند.

نظرات خوانندگان ژاپنی

و با این همه چین امپراتوری شر است!

ژاپن نیز نیاز فوری به ممنوعیت Huawei و TikTok دارد!

این کدام اقدامات تحریک آمیز چین چیست؟ آمریکا معتقد است که اگر همه دنیا به آن تعلق دارد ، پس فضا هم چنین است؟!

آمریکا دلش می خواهد بجنگد؟ حالا "روز استقلال" را در فضا فیلمبرداری کند؟ نه ، برای دیدن رنجی که جنگ به همراه دارد، روی زمین جنگ کنید. نه اینکه آنها نیروی فضایی را ایجاد کردند و می خواهند در فضا پنهان شوند!

فضا که متعلق به آمریکا نیست! چرا باید اکتشافات فضایی چین لزوماً تحریک علیه آمریكا تلقی شود؟

آن چیست! بیا ببین، چین توافق نامه ای در مورد ایجاد ایستگاه های ماه با روسیه امضا کرد. آیا آنها تصمیم گرفتند ماه را خصوصی کنند؟

"این مسکو و پکن بودند که کاری کردند که فضایی که قبلاً مسالمت آمیز بود ، به یک میدان جنگ تبدیل شد. آنها در حال استقرار گسترده اسلحه در فضا هستند و از هر طریق ممکن سعی می کنند ما را از برتری نظامی مان محروم کنند. - واو، چه بیانیه ای! بوی هژمونیسم و ​​گیگانتومانیا می دهد! در واقع آمریکا یک پلیس جهانی است!

آیا رسیدن به آمریکا و پیشی گرفتن از آن تحریک است؟ خوب، اگر چنین است ، اجازه دهید چین به تحریک ادامه دهد!

بگذارما را خادم و دست نشانده آمریکا بنامند. بگذارما را سگ آمریکایی صدا کنند. اما چاره ای جز چسبیدن به آمریکا نداریم!

منطق قدیمی به پایان می رسد: America-san قوی ترین است. اکنون ما باید کشور خود را پیشرفته کنیم. دیگر به امید America-san نمانیم! وقت آن فرا رسیده که فکر کنیم که چگونه ژاپن را کشور اول کنیم!  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала