گزارش و تحلیل

بایدن و ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان سعودی

© REUTERS / JONATHAN ERNST بایدن و ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان سعودی
 بایدن و ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان سعودی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
اشتراک
بایدن با امتناع از مجازات محمد بن سلمان بسیاری را ناامید کرد، اما برخی معتقدند که وی کار درستی انجام داده است.

اسپوتنیک به نقل از سایت پراجکت سیندیکیت آمریکا می نویسد: دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از اعمال مجازات شخصی علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امتناع کرده است، اگرچه وی بر اساس داده های اخیر منتشر شده توسط سازمان سیا آمریکا، "همان کسی بود که "بازداشت و قتل"جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را در سال ۲۰۱۸ در استانبول" تصویب کرد".

طرح بایدن برای توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2021
طرح بایدن برای توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان

موضع دولت آمریکا به وضوح توسط آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده بازتاب شد، وی گفت كه روابط دو جانبه آمریكا و عربستان سعودی "از هر شخص خاصی مهمتر است"؛ این سخنان بلینکن را می توان به همان اندازه به خاشقجی کشته شده و به محمد بن سلمان نسبت داد.

بایدن، مانند همه روسای جمهور ایالات متحده از زمان دویت آیزنهاور در دهه ۱۹۵۰، درک کرده است که عربستان سعودی برای حمایت از منافع استراتژیک آمریکا در خاورمیانه و بقیه جهان ضروری است؛ به همین دلیل او تصمیم گرفت که با پادشاه بعدی عربستان نزاع نکند.

بسیاری از دموکرات ها از تفاوت آشکار قول های بایدن برای تبدیل سعودی ها به "افراد واقعی بیرون رانده شده"و برخورد فعلی به این مسئله ناراضی هستند، آنها تصمیم عدم تحریم ولیعهد را خیانت به سیاست خارجی اصولی و مجازات محمد بن سلمان (یا حتی اخراج او از وارثان تاج عربستان) می دانند.

با این حال، دلیل این موضع بایدن برای همه عیان و هویداست و آن فروش تسلیحات آمریکا به عربستان نیست، همانطور که در دوره ترامپ اتفاق افتاد. دلیل این امر این است که روابط ایالات متحده و عربستان متکی بر بسیاری از منافع استراتژیک متقابل است، فارغ از اینکه در ریاض یا واشنگتن قدرت در دست چه کسی باشد. این علاقه مشترک به ثبات بازارهای انرژی و مالی جهان و همچنین برتری دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان است. تمام نفت عربستان به دلار فروخته می شود و هیچ یک از طرفین علاقه ای به تغییر این نظام ندارد. بعلاوه، این نیاز به ایجاد ثبات در خاورمیانه، مبارزه با جهادیون، مهار ایران، پایان دادن به جنگ در یمن و بازسازی آن کشور و سرانجام عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل است.

بایدن تغییر سیاست های آمریکا نسبت به عربستان را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2021
بایدن تغییر سیاست های آمریکا نسبت به عربستان را اعلام کرد

حتی مهار بیماری همه گیر کووید-۱۹ به کمک عربستان سعودی نیازدارد، زیرا حج سالانه مکه که احتمالاً امسال از سر گرفته می شود از نظر تاریخی یک اقدام تحریک کننده شیوع فوق العاده این بیماری است.

مجازات محمد بن سلمان مداخله بی سابقه آمریکا در خط جانشینی آل سعود و تهدید به کودتا در آن کشور خواهد بود و پادشاهی باید پایدار بماند و روابط دوجانبه مستحکم باشد.

ترامپ در وهله اول از طریق داماد خود جرد کوشنر، که با محمد بن سلمان در تماس مستقیم بود، با سعودی ها تجارت می کرد. این رویکرد رفتارهای توام با ریسک هر دو طرف را تشویق می کرد، به عنوان مثال: محمد بن سلمان قطر را در سال ۲۰۱۷ تحریم کرد و ترامپ نتوانست مانع بمباران تاسیسات نفتی و نفتکش های سعودی توسط ایران در تابستان و پاییز ۲۰۱۹ شود.

از همه مهمتر، تاکتیک های ترامپ، روابط بین وزارتخانه های امور خارجه، سازمان های اطلاعاتی، ارتش ها، وزارت دارایی و انرژی و بانک های مرکزی هر دو کشور را تضعیف می کرد. "تنظیم مجدد" بایدن یعنی بازسازی روابط در عین کاهش سطح مناسبات شخصی است.

روی کار آمدن بایدن هم اینک تأثیر تعدیل کننده ای بر رهبری عربستان داشته است. سعودی ها تلاش می کنند، تاکنون بدون موفقیت درگیری با حوثی های یمن را حل کنند و تحریم قطر را لغو کرده اند.

پیشنهاد شاهزاده سعودی برای تامین تسلیحاتی عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
پیشنهاد شاهزاده سعودی برای تامین تسلیحاتی عربستان

در داخل کشور، مقامات سعودی چند تن از مخالفان سیاسی و اصلاح طلب را آزاد کردند، از جمله مهمترین آنها خانم لجین الهذلول یک زن فعال شجاع است.

با اتکا به این تحولات مثبت، ایالات متحده می تواند با احتیاط تغییرات بیشتری را تشویق کند، مانند پایان دادن به جنگ در یمن، یا راه اندازی مذاکرات مستقیم با ایران و ادامه آزادی زندانیان سیاسی.

ترامپ با رفتار خود، اغلب رهبری عربستان را تحقیر کرده است. این کار نه به نفع آمریکا بود و نه به نفع پادشاهی. برخورد بایدن متکی بر رعایت منافع متقابل جنبه شفابخش داشته و به شاهزاده جوان که به زودی روی تخت می نشیند کمک خواهد کرد تا آغاز بکار کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала