گزارش و تحلیل

اردوغان می خواهد به مذاق بایدن خوش بیاید، چرا؟

© AP Photo / Turkish Presidency اردوغان
 اردوغان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه به مناسبت دهمین سال درگیری درسوریه، به بایدن روی آورد. رهبر ترکیه از آمریکا چه می خواهد؟

اسپوتنیک به نقل از تلویزیون میادین لبنان می نویسد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل عدم موفقیت در سیاست خود در منطقه مورد انتقاد شدید مخالفان کشور خود قرار گرفت. وی با استفاده از دهمین سالگرد اختلاف در سوریه تصمیم گرفت توجه ایالات متحده را به خود جلب کند. اردوغان در مقاله ای برای بلومبرگ، به بایدن مراجعه کرده نوشت: "دولت بایدن برای پایان دادن به فاجعه در سوریه باید با ما همکاری کند." وی همچنین برای دفاع از ادلب برخاست و اسد را مسئول تمام بی عدالتی های مردم سوریه دانست. رهبر ترکیه خاطرنشان كرد: "من افتخار می كنم كه بگویم موضع ترکیه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تا کنون هرگز تغییر نكرده است."

اردوغان از رئیس جمهور بایدن و کشورهای اروپایی خواست تا از اقدامات آنکارا در سوریه حمایت کرده و موضع روشنی علیه این رژیم خونین بگیرند. سرانجام، وی ضمن ابراز آمادگی کشورش برای همکاری همه جانبه با آمریکا و کشورهای غربی، از آنها خواست که  در سوریه و کل منطقه به طور مشترک اقدام کنند.

فاروق لوغ اوغلو، سفیر اسبق ترکیه در واشنگتن، در مورد مقاله ای در بلومبرگ اظهار نظر کرد: "اظهارات اردوغان به وضوح نشان دهنده شکست مذاکرات وی با متحد روسی در مورد حل و فصل بحران سوریه پس از شکست توافق سوچی در مورد ادلب است. واضح به نظر می رسد که اردوغان با ابراز امیدواری از اینکه بایدن به او کمک کند در برابر فشار پوتین مقاومت نماید، خواستگاری می کند. در ازای این کار، وی آماده است تا در مورد بسیاری از موضوعات از جمله وضعیت اس -400 به ایالات متحده امتیاز دهد." روزنامه نگار محمد علی جوللار با این نظر موافق است و مقاله اردوغان را تلاشی برای شکست دادن مذاکرات در آستانه و سوچی می داند.

خطیب زاده: آمریکا هنوز در مسیر گردنکشی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: آمریکا هنوز در مسیر گردنکشی است

فائق اوزتراك نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا، اردوغان را به عنوان شریک پروژه خاورمیانه بزرگ، مسئول اوضاع در سوریه طی 10 سال گذشته دانست. وی اظهار داشت: به دلیل ویژگی مزاج اردوغان و رویای او برای نماز خواندن در مسجد اموی، سیاست ترکیه در سوریه شکست خورد و در نتیجه همین اتفاق در مصر، لیبی و بقیه مناطق رخ داد ... اردوغان شکست سیاست اخوان المسلمین (این سازمان در روسیه ممنوع است) را قبول کرد که هنگامی که او سعی کرد علاقمندی قاهره را کسب کند، اما آن به او باور نکرد و شرایط خود را اعلام نمود یعنی قطع حمایت از اخوان المسلمین و پایان دادن به سیاست تحریک آمیز در منطقه و عدم دخالت در امور کشورهای عربی."

 ژنرال بازنشسته خلدون صولماز تورك گفت: "اگر اردوغان در آرزوی خود برای حل بحران سوریه صادق است ، باید منحصراً با دولت سوریه مذاکره کند. مداخله آنکارا دلیل اصلی بحران سوریه است. این مداخله به صورت آشکار ادامه دارد - با مشارکت گروه های مسلح که دمشق آنها را تروریست می داند. این امر منجر به اشغال ساحل شرقی فرات توسط آمریکایی ها شد.

بدیهی است که آنکارا به سیاست خود در سوریه ادامه می دهد و در تلاش است تا از انجام توافق حاصل شده در آستانه،  سوچی و سرانجام دوحه سرپیچی کند. وی می خواهد در برابر فشارهای روسیه و ایران به ویژه در اطراف ادلب و ساحل شرقی فرات مقاومت کند.

همزمان دولت انگلیس علیه تعدادی از مقامات سوریه از جمله فیصل مقداد وزیر امور خارجه تحریم اعمال کرد  و به طور کلی، غرب همچنان به یک کارزار سیاسی و اطلاعاتی علیه سوریه ادامه می دهد که یک بحران انسانی جدی را تجربه می کند. به موازات این، اطلاعاتی در مورد تلاش های روسیه ظاهر شد، هدف آن متقاعد کردن عربستان سعودی، امارات و مصر در مورد نیاز به همکاری برای حل بحران سوریه و کمکرسانی به سوری ها است که مشکلات آنها عمدتا ناشی از چنین دخالت های خارجی است.

روسیه: تصمیم انگلیس درباره افزایش کلاهک های هسته ای باعث تاسف است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
روسیه: تصمیم انگلیس درباره افزایش کلاهک های هسته ای باعث تاسف است

هدف لفاظی های اردوغان و وزیران ترکیه و همچنین انتشار مقاله اخیر در بلومبرگ - ممانعت از برنامه های روسیه است. اگر برنامه های روسیه به ثمر برسد و ریاض، ابوظبی و قاهره همچنان موضع فعلی را اشغال کنند که در آخرین تصمیم شورای وزیران اتحادیه کشورهای عربی منعکس شده است (ما در مورد درخواست خروج نیروهای ترکیه از سوریه عراق و لیبی صحبت می کنیم)، آنکارا با یک معضل جدی روبرو خواهد شد.

همه می دانند که رئیس جمهور اردوغان به خاطر بلند پروازی های خود که دلیل اصلی مداخله وی در سوریه و حمایت از همه گروه های مسلح بود، با این امر موافقت نخواهد کرد. به نظر وی، به لطف روابط با رئیس جمهور بشار اسد، پس از 2004  سوریه به کلید نفوذ صلح آمیز ترکیه در جهان عرب تبدیل شده است. همانطور که می دانیم، سلطان سلیم در 24 اوت سال 1516 این کار را با کمک ارتش انجام داد، از سوریه به قاهره رفت و در 11 ژانویه 1517 وارد آنجا شد و از آنجا بعنوان خلیفه بازگشت. 500 سال پس از لشکرکشی سلطان سلیم در 24 اوت 2016 ، ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شد. در زمان ما، اردوغان این کار را با اجازه رئیس جمهور پوتین انجام داد، اما وی با معاشقه با بایدن ثابت کرد که رهبر روسیه می خواهد به هر قیمتی شده از شر او خلاص شود.

در انتظار پاسخ رئیس جمهور بایدن، سوریه کلید کلیه برنامه های ترکیه باقی خواهد ماند، اردوغان تنها در صورت حصول توافق بین بایدن و پوتین می تواند این طرح ها را کنار بگذارد. رهبر ترکیه می فهمد که دستیابی به چنین توافقی بسیار دشوار خواهد بود و او در حال گسترش اختلافات بین دو رهبراست و تلاش می کند علناً کاری کند تا از علاقمندی رئیس جمهور آمریکا برخوردار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала