گزارش و تحلیل

درباره حادثه کشتی "ایران-شهرکرد" چه می‌دانیم؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / درباره حادثه کشتی "ایران-شهرکرد" چه می‌دانیم؟
 درباره حادثه کشتی ایران-شهرکرد چه می‌دانیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
اشتراک
واکنش ها و گمانه زنی‌ها درباره حمله به کشتی "ایران شهرکرد" همچنان ادامه دارد.

اسپوتنیک - علی غیاثیان سخنگوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه اعلام کرد که بدنبال اصابت شئ انفجاری به کشتی کانتیربر "ایران شهرکرد" که چهارشنبه 20 اسفندماه در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه رخ داد، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد.

سخنگوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص افزود:  این شناور که متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بوده است. پس از اصابت شئ انفجاری به بدنه کشتی، آتش‌سوزی مختصری در محل انفجار رخ داده که با تلاش به‌موقع فرمانده و خدمه کشتی آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ‌یک از خدمه آسیبی وارد نشده است.

علی غیاثیان که با نورنیوز گفتگو می‌کرد، اینگونه اقدامات تروریستی را مصداق بارز راهزنی دریایی خواند و تأکید کرد که این اقدام بر خلاف قوانین بین المللی در خصوص امنیت کشتیرانی تجاری بوده و پیگیری های حقوقی برای شناسایی عاملین آن از طریق نهادهای ذیربط بین المللی انجام خواهد شد.

با وجودی که این مقام ایرانی اعلام کرد که این کشتی عازم اروپا بوده است، سایت رهگیری کشتی‌ها می‌گوید کشتی شهرکرد از بندر رجایی ایران به سمت بندر لاذقیه سوریه در حرکت بوده است.

سایت ردیابی کشتی‌ها با اشاره به اینکه در حال حاضر ردیاب این کشتی خاموش است، محل کشتی شهرکرد ایران طبق آخرین اطلاعات موجود در سایت ردیابی کشتی‌ها در تاریخ 10 مارس (20 اسفند) را نزدیک بندر بانیاس سوریه در 55 کیلومتری جنوب بندر لاذقیه عنوان کرد.

پایگاه خبری نور نیوز، به نقل از یکی اعضای تیم فنی بررسی‌کننده آثار حمله به کشتی "ایران شهرکرد" نوشت که دست داشتن اسرائیل در این اقدام از ‌احتمال‌های بسیار قوی است.

نور نیوز روز شنبه 23 اسفند به نقل از این کارشناس که نامش ذکر نشده، نوشت: اشیاء انفجاری از ارتفاع بالا به تعدادی از کانتینرهایی که روی عرشه کشتی قرار داشته برخورد کرده  و باعث آتش‌سوزی شده است.

به گفته این عضو تیم فنی، پرتابه‌های انفجاری به سمت این کشتی می‌تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد. او افزود که "با توجه به موقعیت جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی"، دست داشتن اسرائیل در آن از احتمال‌های قوی است.

همچنین ایندیپندنت به نقش اسرائیل در این عملیات اشاره و تصریح کرد: با توجه به نزدیک بودن محل این رخداد با آب‌های سرزمینی رژیم اسرائیل به نظر می‌رسد که این حمله از سوی ارتش این رژیم صورت گرفته باشد. 

از طرف دیگر و به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، بنی گانتس شامگاه شنبه طی گفت‌وگویی با عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و رئیس کنونی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم، به سوال درباره این حادثه پاسخی دوپهلو داد.

بر اساس این گزارش، وی در این باره اظهار داشت: من نمی‌گویم که ما چه کاری انجام داده یا چه کاری را انجام نداده‌ایم. ما ملزم هستیم که در تمام جبهه‌ها [اقدام] پیشگیرانه انجام دهیم.

همچنین رادیو پیام اسرائیل در این زمینه می‌نویسد: مقامات اسرائیلی افشاگری حکومت ایران در مورد آسیب رسیدن به کشتی باری "ایران شهر کرد" را با سکوت برگزار کرده اند، ولی آشنایان امور امنیتی در اسرائیل می پرسند که چرا رژیم ایران، دو روز پس از وقوع این حادثه، که به اسرائیل نسبت داده شده، تصمیم به انتشار خبر گرفته است. به نوشته این پرتال خبری، ایران حتی محل وقوع حادثه را که در بندر لاذقیه سوریه بوده، پنهان نگاه داشته است تا با اسرائیل مرتبط نگردد.

واکنش رسمی ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این مورد گفته است " گزارشات دریافتی حمله خرابکارانه به این کشتی که در تناقض آشکار با حقوق بین الملل و حقوق دریا ها قرار دارد را تایید می کند".
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین افزود: " انجام اقدامات لازم در خصوص شناسایی عوامل این اقدام خرابکارانه در دستورکار بخش‌های مختلف بوده و پیگیری های لازم در این زمینه در ابعاد مختلف آن به طور جدی در دستور کار قرار دارد".

لازم به یادآوری است که این حادثه دو هفته پس از آسیب رسیدن به بدنه یک کشتی بازرگانی اسرائیل رخ داد که پس از تخلیه کردن بار خود که صدها اتومبیل وارداتی به امیرنشین های عرب بود، از طریق دریای عمان به مبدا خود یعنی سنگاپور باز می گشت.

احتمال می رود که انفجار مورد ذکر در اثر کار گذاشتن دو مین مغناطیسی به روی بدنه کشتی رخ داده باشد که دولت اسرائیل رسما حکومت ایران را مسئول آن دانست. ولی رژیم ایران این اتهام را قاطعانه تکذیب کرد و حتی این ادعا را مطرح ساخت که اسرائیل عمدا این ادعا را مطرح ساخته تا بهانه ای برای عملیات بعدی خود داشته باشد.

ایران از احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به کشتی ایران شهرکرد خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
ایران از احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به کشتی "ایران - شهرکرد" خبر داد

همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز جمعه 22 اسفند و در همان روزی که مقامات ایران خبر آسیب رسیدن به کشتی “ایران شهرکرد” را علنی کردند، نوشته بود که در یک سال اخیر دوازده کشتی متعلق به حکومت ایران، مورد تعرض قرار گرفته که همگی به احتمال زیاد توسط اسرائیل بوده است. مقامات دولت اورشلیم نسبت به این خبر سکوت کردند.

در این گزارش ،وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود در منطقه و دولت ایالات متحده نوشت: طی یک سال و نیم گذشته، اسرائیل دست کم به ده کشتی ایرانی حمله کرده است که عمدتا نفت به سوریه حمل می کنند.

به گفته این روزنامه، از پایان سال 2019، اسرائیل با استفاده از انواع سلاح ها، از جمله مین های زیر آب، علیه کشتی های ایرانی در دریای سرخ و سایر مناطق خاورمیانه حملاتی صورت داده است.

به گفته وال استریت ژورنال، اسرائیل می ترسد که ایران از درآمدهای نفتی برای تأمین مالی افراط گرایی در خاورمیانه استفاده می کند.

در یکی از این حملات به کشتی ها و نفتکش های ایران، در 19 مهر 1398، نفت کش سابیتی، متعلق به ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران در نزدیکی سواحل جده در دریای سرخ هدف حملهٔ دو موشک ناشناس قرار گرفت و به مخازن آن آسیب وارد شد. درآن زمان مقامات ایرانی اعلام کردند که این موشک‌ها از سمت جده در عربستان سعودی شلیک شده‌اند.  همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه حمله به نفتکش ایرانی اقدامی دولتی بوده‌است، گفت: براساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده، البته بررسی‌ها در حال انجام است اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد. عربستان هرگونه اتهام حمله به نفت‌کش ایرانی را رد رکرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала