گزارش و تحلیل

چرا ایرانی ها نسبت به هیاهوی آمریکا دلهره ندارند؟

© REUTERS / Kevin Lamarqueچرا ایرانی ها نسبت به هیاهوی آمریکا دلهره ندارند؟
چرا ایرانی ها نسبت به هیاهوی آمریکا دلهره ندارند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2021
اشتراک
برخی هنوز هم این واهمه را دارند که اگر احیانا ایران به خواسته آمریکا عمل نکند ممکن است باز پرونده ایران به شورا امنیت برود و ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد قرار گیرد.

آنها باور دارند اگر چنین شود احتمال توجیح حمله نظامی توسط آمریکا بر علیه ایران و یا حد اقل نابود کردن تاسیسات هسته ای و نظامی ایران وجود دارد وآنوقت ممکن است ایرانی ها مجبور شوند در شرایط شکست خورده پای میز مذاکره بنشینند و هر چه آمریکایی ها دیکته می کنند را بنویسند و امضا کنند.

البته هنوز هم برخی افراد با چنین دیدگاه هایی زیاد هستند.

شایان ذکر است که ما در علم سیاست هیچوقت نمی توانیم بگوییم یک مساله محال است.

همه چیز ممکن است.

یعنی آنچه این عزیزان می گویند هم ممکن است رخ دهد اما به قول معروف اگر بچه از زمین خوردن بترسد هیچوقت راه رفتن یاد نمی گیرد.

به عنوان یک تحلیل گر باور دارم که اگر این شرایط، یعنی حمله نظامی بر علیه ایران و نابودی تاسیسات هسته ای و نظامی این کشور امکان پذیر بود آمریکا که هیچ اسرائیل هم که هیچ سعودی ها با تسلیحات ونفرتی که نسبت به ایرانی ها دارند حاضر بودند این کار را انجام دهند و معطل مجامع بین المللی نمی ماندند.

مگر حمله آمریکا وانگلیس به عراق مصوبه شورای امنیت را پیشتوانه خود داشت؟

قاآنی: استخوانهای آمریکا را می‌شکنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2021
قاآنی: استخوانهای آمریکا را می‌شکنیم

افغانستان و لیبی و یمن و سوریه و ... چی؟

اگر آمریکایی ها بیش از پنجاه درصد اطمینان داشتند که حمله نظامی آنها به ایران هزینه ای کمتر از محاصره اقتصادی ایران خواهد داشت قطعا تا به حال حمله را انجام داده بودند.

اشتباه بزرگ ترامپ که همه سیاستمداران آمریکا از او خورده می گیرند هم در همین بود.

آمریکایی ها مدام ایرانی ها را تهدید می کردند که اگر با آنها راه نیایند تحریم های کذایی بر علیه ایرانی ها وضع خواهند کرد.

به یاد دارد در همان زمان هم بسیاری از ساده دلان داخلی باور داشتند که اگر مثلا آمریکا فلان تحریم را وضع کند دیگر کار تمام است و نظام فرو می پاشد واقتصاد نابود می شود و مردم به خیابان ها می ریزند و شورش می کنند و...

به مطالب سه چهارسال پیش در اینترنت رجوع کنید می توانید همه این پیش بینی ها را ببینید، نمی خواهم نام ببرم تا مساله شخصی نشود.

ترامپ هر آنچه در تحریم دان آمریکا وجود داشت را بر علیه ایران وضع کرد اما آب از آب تکان نخورد.

نمی خواهم بگویم اوضاع اقتصادی ایران بد نشد، چرا اوضاع بسیار بد است از بد هم شاید بدتر، اما مردم ایران ثابت کردند که در مقابل همه این فشارها مقاومت می کنند و کمر خم نمی کنند.

حتی در پایان دوران زمامداری ترامپ حرف وحدیث های زیادی از احتمال حمله آمریکا به ایران مطرح شد و ترامپ دستور داد برای به زانو در آوردن ایران کشتی ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی به سمت خلیج فارس گسیل شوند و بسیاری لحظه شماری می کردند که حمله کی اتفاق خواهد افتاد اما دیدیم که ایرانی ها با خونسردی هر چه تمامتر ایستادند و خود را آماده دفاع از کشور نشان دادند و هیچ ترس و واهمه ای از خود نشان ندادند.

در مقابل همه متحدین آمریکا به دست و پا افتادند که اگر جنگی رخ دهد آنها چه کار باید انجام دهند و در کدام سوراخ باید قایم شوند.

بسیاری هم شروع کردند هیات های کذایی به ایران فرستادن و تاکید کردن که اگر اتفاقی رخ داد بدانید ما هیچ دخالتی در آن نخواهیم داشت.

همین هایی که امروزه اسرائیل روی آنها حساب باز کرده و فکر می کند با آنها می تواند ائتلافی بر علیه ایران درست کند.

اگر هیچ کس منطقه خاورمیانه را نشناسد، حد اقل تیم آقای بایدن به خوبی این منطقه را می شناسند و به خوبی می دانند همه متحدانشان در منطقه هم با هم جمع شوند در حد و قواره رویارویی با ایران نیستند و نیروهای آمریکایی در منطقه در باتلاقی گیر کرده اند که اگر به حرکت افتد همه سربازانشان را خواهد بلعید.

بله حمله به ایران شاید راحت باشد اما عواقب آن قطعا آنگونه که برخی تصور می کنند نیست.

آشنا به درخواست آمریکا برای بازگشت ایران به برجام پاسخ داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2021
آشنا به درخواست آمریکا برای بازگشت ایران به برجام پاسخ داد

فراموش نکنید که 120 پایگاه نظامی بزرگ و 240 پایگاه نظامی کوچک آمریکا در منطقه دورتادور ایران پخش شده اند اما حتی یک دانه از این پایگاه ها در جایی وجود ندارند که از حمله ایران و همپیمانان ایران در امان باشند و ظرف یک لحظه زیرپای همه سربازان آمریکایی خالی نشود.

در حالی که آمریکا و متحدین اش طی چند دهه اخیر سرمایه گذاری های کلانی فقط روی گروه های سلفی انجام دادند اما امروزه مشاهده می کنیم که ایرانی ها توانسته اند با همه گروه های سیاسی و مذهبی موجود در منطقه ارتباط داشته باشند ومتحدینی در میان اهل تسنن گرفته تا تشیع تا مسیحی تا ایزدی تا ... داشته باشند.

تلاش آمریکایی ها برای بهره برداری از سفر پاپ به عراق و ایجاد تفرقه میان شیعیان هم کاملا ناکام ماند وآنها نتوانستند به هدف خود که همانا ایجاد دو جناح در میان تشیع بود برسند.

همچنین اخیرا آنها تلاش کرده اند که ترکیه را به عربستان نزدیک کنند تا بلکه ائتلافی که به دنبال اش هستند شامل ترکیه هم شود، ولی همه آنهایی که با ساختارهای سیاسی گروه های اهل تسنن آشنا هستند به خوبی می دانند که ایدئولوژی اخوان المسلمین هیچ وقت نمی تواند با ایدئولوژی سلفی وهابی کنار بیاید و سرمایه گذاری روی این ائتلاف هم پول به دریا ریختن بیش نیست.

از سوی دیگر حالا که آمریکا زمان ترامپ همه سنگ های خود را پرتاب کرده و هیچ کدام نتوانسته اند به هدف بخورد ایرانی ها شروع کرده اند برگه های چانه زنی خود را جمع کردن.

علیرغم اینکه بحث و جدل زیادی درباره قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد وجود داشت اما همه می دانند که تصویب چنین قانونی در ایران یک امرحاکمیتی است و راهکاری عملی برای مقابله با بد عهدی های آمریکا.

جناحی در ایران تلاش دارد هر چه سریعتر تحریمها رفع شود و برجام اجرا شود تا بتواند از آن در انتخابات بهره ببرد اما کلا حاکمیت در ایران هیچ عجله ای در این ماجرا ندارد و هر روز که می گذرد هم ایرانی ها راهکارهای جدید برای مقابله با تحریم ها پیدا می کنند هم اینکه می توانند کارتهای بیشتری برای چانه زنی جمع کنند.

من خیلی این نکته را تکرار می کنم چون یک مثال بسیار واضح و روشن است، شاید برخی به یاد داشته باشند سال 2005 ایران 190 سانترفیوژ به قول معروف اعاره ای در اختیار داشت و به صورت آزمایشی غنی سازی در سطح 3.67 را امتحان کرد.

در آن زمان ایرانی ها توافقی با سه کشور اروپایی امضا کردند که بر اساس آن همه تاسیسات هسته ای ایران برای نشان دادن حسن نیت ایران بسته شد و قرار بود که اروپایی ها هم امتیازاتی به ایران بدهند و جلوی ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم  بر علیه ایران را بگیرند.

اتفاقی که هرگز رخ نداد و اروپایی ها مدعی شدند که تلاش کردند اما زور آمریکا بیشتر بود و آمریکا موفق شد.

ایرانی ها پلمپ تاسیسات هسته ای را شکستند و بار دوم که اروپایی ها پای میز گفتگو با ایرانی ها نشستند ایران بیش از 20000 سانترفیوژ در اختیار داشت که بسیاری نه فقط از نسل های جدید بود بلکه بومی سازی شده بود و داخل کشور تولید می شد.

ایران همچنین غنی سازی 3.67 درصد را در سطح صنعتی انجام می داد و کل چرخه هسته ای را در اختیار داشت وهمچنین از آب سنگین گرفته تا اورانیوم غنی شده در سطوح بالای 20% و پلاتینیوم و ... را نیز تولید می کرد.

در سال 2015 غربی ها مجبور بودند التماس کنند ایرانی ها همان 3.67 درصد غنی سازی و 5000 سانترفیوژ داشته باشند.

پس باید توجه داشت تعلل کشورهای اروپایی و آمریکا در انجام تعهدات خود در نهایت قطعا می تواند منجر به آن شود که ایران نه فقط به سطح قبلی برنامه هسته ای خود برگردد بلکه آن را به سطوحی بسیار بالاتر هم ارتقا دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала