گزارش و تحلیل

در لبنان چه خبر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agensy / در لبنان چه خبر است؟
در لبنان چه خبر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
اشتراک
باز دوباره شرایط لبنان بحرانی شده و تعداد زیادی تظاهرکننده به خیابان ها آمده اند و بر علیه سیستم سیاسی این کشور تظاهرات راه انداخته اند.

اسپوتنیک - سیستم یا ساختار سیاسی ای که 78 سال پیش توسط فرانسوی ها و اروپایی ها و بالطبع مجامع بین المللی بر لبنان تحمیل شد و تا به امروز لبنانی ها تاوان ان را می دهند.

جالب اینکه اینها، (پل برمر حاکم غیر نظامی آمریکایی عراق) همین سیستم ساختاری را با مقداری چکش کاری در عراق پیاده کردند چون مطمئن بودند به این ترتیب عراق هم تا ابد الدهر روی آرامش را به خود نخواهد دید.

اعتراضات بيروت، لبنان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
لبنان در مرز انفجار است + عکس

حتی حدود بیست سال جنگ داخلی هم نتوانست این ساختار را تغییر دهد و در نهایت توافق موسوم به توافق طائف منجر به تثبیت هرچه بیشتر این ساختار سیاسی شد.

ساختاری که قبل تر توسط برخی پدرخوانده های سیاسی و دینی اداره می شد و پس از توافق طائف (در عربستان سعودی) در سال 1989 که به عنوان میثاق وطنی نیز معروف است بیشتر تثبیت شد و فقط اربابان جنگ داخلی لبنان سهمی در این ساختار سیاسی پیدا کردند.

چالش اصلی لبنان هم امروزه به این دلیل می باشد که در ساختار سیاسی آن شخصیت های حکومتی به احزاب و طوایف خود وابسته تر هستند تا به کشور و حکومت و با توجه به اینکه بسیاری از این احزاب و گروه های سیاسی مورد حمایت کشورهای خارجی هستند تاثیر پذیری این شخصیت های سیاسی بر عملکرد ملی آنها بیشتر است.

با توجه به اینکه کرسی نخست وزیری لبنان که بر قوه مجریه حکمرانی می کند به صورت عرفی در اختیار اهل تسنن می باشد عربستان سعودی تلاش دارد همیشه این پست در اختیار فردی که وابسته به عربستان است قرار بگیرد.

از قدیم الایام جنگ نفوذ در میان عرب ها بیشتر میان مصر و عربستان سعودی بود، مصر که از خط و مشی ناسیونالیسم عرب حمایت می کرد و عربستان که از خط و مشی سلفی اهل تسنن.

محمود احمدی نژاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
اظهارات احمدی نژاد علیه حزب الله لبنان و سیاست ایران

البته به دلیل ضعیف شدن نفوذ مصر پس از توافق کمپ دیوید دیگر مصری ها از معادله خارج شدند و تا دهه سعودی ها بازیکن اصلی در این جریان بودند.

این روزها ترکیه و قطر هم وارد خط جریان های سیاسی اهل تسنن لبنان شده اند و مشاهده می کنیم که چالش و اختلافات میان ترکیه و قطر از یک طرف و عربستان از سوی دیگر موجب آن شده که در مناطقی از لبنان مخصوصا در مناطق سنی نشین شمال لبنان طرفداران ترکیه وقطر قویتر شوند و در مناطق سنی نشین بیروت و جنوب لبنان طرفداران عربستان سعودی.

حال طی یک دهه اخیر اتفاق دیگری هم رخ داده و آن اینکه جناح طرفدار سوریه میان اهل تسنن هم به جناح سوم در این معادله تبدیل شده و با قدرت گرفتن حزب الله لبنان در ساختار سیاسی لبنان مخصوصا پس از نجات لبنان از دست گروه های تکفیری مانند داعش وجبهه النصره جناح طرفدار ایران و سوریه در میان اهل تسنن نیز قدرت و محبوبیت زیادی پیدا کرده.

لبنان کشوری است که حکومت آن پارلمانی می باشد و در انتخابات پارلمانی اخیر لبنان که سال 2017 برگزار شد جناح طرفدار جبهه مقاومت که نزدیک به ایران و سوریه است توانست اکثریت نسبی پارلمان را به دست آورد حتی میان اهل تسنن و مسیحیان.

بر این اساس این جناح حق انتخاب نخست وزیر از جناح خود را داشت اما برای اینکه موازنه قوا به هم نخورد و وحدت ملی ایجاد شود در نهایت آقای سعد الحریری که وابسته به عربستان سعودی می باشد و حتی شناسنامه سعودی نیز دارد به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد.

اما حریری به جای اینکه به سمت وحدت ملی برود و علیرغم اینکه ولیعهد عربستان سعودی چند ماهی او را در عربستان زندانی کرده بود و با او برخورد بسیار بدی داشت، از ابتدا به دنبال این بود که معادله انتخاباتی را به هم بزند و به جای اینکه به رای مردم که اکثریت پارلمانی را انتخاب کرده بودند احترام بگذارد به سمت پیاده سازی دستور العمل های عربستان سعودی در حذف دیگر بازیکنان از قدرت برود.

تلاش برای ایجاد اختلاف میان ارتش لبنان و حزب ‌الله بی فایده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2021
تلاش برای ایجاد اختلاف میان ارتش لبنان و حزب ‌الله بی فایده است

وقتی که حریری موفق به انجام این کار نشد آمریکا و فرانسه و اسرائیل وارد خط شدند و با استفاده از مهره خود در بانک مرکزی لبنان یعنی ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی ساختار مالی لبنان را به هم ریختند تا با ایجاد نوعی نابسامانی در بازار اقتصادی لبنان نارضایتی مردم نسبت به انتخاب خود را بالا ببرند و کاری کنند که مردم لبنان ادب شوند دیگر به جبهه مقاومت رای ندهند.

این سیاست در زمان آقای ترامپ و با حمایت عربستان و فرانسه شروع شد و امروزه پس از به قدرت رسیدن بایدن دوباره در حال تجدید است.

علیرغم اینکه آقای میشال عون رئیس جمهوری لبنان دوباره آقای حریری مستعفی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد و قرار بود که حریری اینبار به معادله توازن قوا در لبنان احترام بگذارد اما پس از چند ماه آقای حریری دولتی را معرفی کرد که هیچ توازن سیاسی در آن محترم شمارده نمی شد، وبالطبع این ماجرا با مخالفت رئیس جمهوری و مجلس لبنان مواجه گردید.

حال دوباره بانک مرکزی لبنان و طبیعتا با دستور العمل های آمریکا و فرانسه وارد عمل شده وبا کاهش ارزش پول ملی لبنان و جلوگیری از پرداخت اموال مردم موجبات نا رضایتی مجدد مردم را ایجاد کرده و مردم را دوباره به خیابان ها کشانده تا به رئیس جمهوری و مجلس فشار بیاورد آنچه حریری می خواهد را بپذیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала