گزارش و تحلیل

ایران و روسیه در مسیر آینده ای درخشان (۲)

© Sputnik / Shiva Abshenasایران و روسیه در مسیر آینده ای درخشان (۲)
ایران و روسیه در مسیر آینده ای درخشان (۲) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2021
اشتراک
هری ترومن: جنگ را به سرزمین آنها ببرید و اجازه ندهید و نگذارید که جنگ را به خانه شما بیاورند، آنها را در موضع دفاعی قرار دهید و هرگز برای هیچ چیز از آنها عذر خواهی نکنید.

اسپوتنیک - در این نوشتار، تلاش خواهد شد تا نقش غرب و به ویژه آمریکا به عنوان متغیر تاثیرگذار و مخرب در نزدیکی روابط دو کشور ایران و فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

از نظر نخبگان ضد غربی روسیه، دولت بایدن و اتحادیه اروپا با انجام پشتیبانی علنی رسانه ای و حمایت مستقیم سیاسی و دیپلماتیک و تشدید تحریم های علیه روسیه در پشتیبانی از اغتشاشات و شورش های خیابانی اخیر در روسیه؛ این مرتبه با سرعت بیشتری و جسارت علنی تری از خط قرمز امنیت ملی روسیه عبور کرده اند.

ایران و روسیه در مسیر آینده ای درخشان (۱) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
گزارش و تحلیل
ایران و روسیه در مسیر آینده ای درخشان (۱)

اوایل حضور بایدن در کاخ سفید امیدهایی برای کنار گذاشته شدن سیاست فشار و همکاری بین المللی بوجود آمد، اما بطور واضح اکنون نه تنها نشانه ای از کنار رفتن تحریم و فشار دیده نمی شود، بلکه به وضوح دیده میشود تحریم و فشار از یک ابزار در آمریکا و اتحادیه اروپا به یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی آنها تبدیل شده است.

فشار ها بر روسیه از جانب آمریکا و غرب از همه جهت ادامه دارد و دائماً روسیه را دشمن و تهدید برای آمریکا و اروپا میخوانند.

به همین دلیل نشانه های جد ی در روسیه ظهور کرده است که حاکی از آن است ادامه سیاست فشار و تحریم علیه روسیه نتیجه نداده و پیامدهای غیر قابل پیش بینی خواهد داشت.

بازخوانی اظهارات علنی وزیر خارجه روسیه در این باره که قطعا آن را باید «نوک کوه یخی راهبرد واکنش های روسیه» تلقی کرد، به اندازه کافی گویا است. لاوروف می گوید:

• در صورت ادامه تحریم ها روسیه روابط خود با کشورهای اتحادیه اروپا را قطع می کند.

• روابط روسیه و اتحادیه اروپا از هم گسیخته است.

• چندی پیش به این سوال که آیا روسیه برای قطع روابط با اتحادیه اروپا آمادگی دارد، پاسخ مثبت دادم زیرا از روابط روسیه و اتحادیه اروپا هیچ چیز باقی نمانده است.

• اکنون از تماس های روسیه و اتحادیه اروپا در مسائل بین المللی که دو طرف شرکت می کنند، چیزی باقی نمانده است.

• روسیه در موضوع برنامه هسته ای ایران با اتحادیه اروپا کار نمی کند بلکه همکاری با گروهی از کشورها انجام می گیرد و در مسائل خاورمیانه نیز همکاری چند جانبه است.

دیپلماسی چماق و هویچ در برابر ایران

هشدار مسکو به واشنگتن: دخالت در امور داخلی روسیه را متوقف کنید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2021
هشدار مسکو به واشنگتن: دخالت در امور داخلی روسیه را متوقف کنید

تجربه بیش از ۴۰ سال گذشته نشان می دهد هر چند برخورد طرف آمریکایی با حکومت ایران در دولت های مختلف در سطح تاکتیکی متفاوت بوده لکن هیچکدام از دولت های آمریکا، هیچ وقت برا ی ایران و ملت بزرگ ایران هیچگونه گذشت و بازگشتی نخواهند کرد .

غالب نخبگان سیاسی و امنیتی آمریکایی اعم از جمهوری خواه و دمکرات مانند جک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و معمار برجام، برای مقابله با ایران جدید بطور علنی تاکید می کنند که به آموزه های «هری ترومن» سی و سومین رئیس جمهور آمریکا معتقدند و آن را بعنوان سرلوحه کاری خود در تنظیم روابط با ایران دنبال می کنند.

هری ترومن میگوید: «جنگ را به سرزمین آنها ببرید و اجازه ندهید و نگذارید که جنگ را به خانه شما بیاورند، آنها را در موضع دفاعی قرار دهید و هرگز برای هیچ چیز از آنها عذر خواهی نکنید».

بر همین اساس آمریکا هرگز نه بخاطر کودتا علیه دولت ملی مصدق؛ نه بدلیل حمایت و پشتیبانی مستقیم از تجاوز و جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایرا ن؛ نه بخاطر حمله موشکی عمدی به هواپیمای مسافربری ایران و کشتن حدود ۳۰۰ نفر شهروند بیگناه و نه برای ترور سردار سلیمانی رستم ایرانشهر و ده ها جنایت دیگر عذر خواهی نکرده و نخواهد کرد.

روسیه: تحریک عناصر رادیکال توسط سفارت آمریکا پیامدهای منفی خواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2021
روسیه: تحریک عناصر رادیکال توسط سفارت آمریکا پیامدهای منفی بر روابط دوجانبه خواهد داشت

هماوردی ایران و آمریکا یک هماوردی راهبرد ی است و یک دعوای سیاسی و تاکتیکی نیست که با رفتن این دولت یا آمدن آن فرد در آمریکا حل و فصل فوری و ریشه ای شود. آمریکا در تمامی سال های گذشته بویژه پس از فروپاشی شورو ی کمونیستی و بلوک شرق از جایگاه کدخدای دهکده جهانی خواسته است که به ملت ایران این ادعا و آدرس غلط را تحمیل کند که با آمر یکا همه چیز برا ی ایران دست یافتنی است و بدون آمریکا همه چیز برای ایران از دست می رود.

آمریکا تا آنجا که توانسته تلاش کرده تا مانع ورود ملت بزرگ ایران به آینده ای درخشان خود شود، لیکن توان موجود ایران جدید و شرایط موجود درمنطقه غرب آسیا و فضای جد ید حاکم بر مناسبات بین المللی ادامه چنین مجالی را برای آمریکا بسیار پر هزینه و دست نیافتنی ساخته است.

هماوردی ایران با امریکا در آوردگاه غرب آسیا، محورهای بنیادین مهمی داشته و دارد:

۱- حفظ تمامیت ارضی ایران

ایران به آمریکا اجازه راه اندازی اغتشاشات و جنگ داخلی در ایران با هدف تغییر حکومت در ایران و تجزیه سرزمینی آن با تکرار مدل سوریه را نداده و نخواهد داد.

رژیم صهیونیستی و دولت های سعودی و امارات به عنوان متحدین اصلی آمریکا در غرب آسیا، بطور کاملا واضح و روشن طرفدار قطعی برانداز ی حکومت ایران از طریق شورش و جنگ داخلی در ایران و در حال پیگیری عملیاتی پروژه تجزیه ایران از طریق حمایت از شورش های تجزیه طلبانه در ایران هستند.

البته متحدین فرعی آمریکا در منطقه هم سودای جدایی استان های آذری نشین کشور و تجزیه تمامیت ارضی ایران را در سر خود می پرورانند.

۲-حفظ استقلال ایران

ایران به آمریکا اجازه دخالت مستقیم نظامی علیه خود برا ی تغییر حکومت و تحمیل رژیم دست نشانده و تکرار مدل تهاجم نظامی به عراق و افغانستان را نخواهد داد.

۳- پیشرفت و توسعه پایدار ایران

ایران بستر تاثیر بنیادی تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت بزرگ خود از بین خواهد برد و به آمریکا اجازه محروم ساختن ایران را از مزیت های جغرافیای سیاسی و اقتصادی و استراتژیک خود در غرب آسیا را برای توسعه پایدار اقتصاد ایران نخواهد داد.

ایران در این هماوردی چند استراتژی را همزمان دنبال کرده است:

اول: افزایش دائم قدرت بازدارندگی ایران به اتکای خود

دوم: تلاش برای خنثی سازی اثرات جنگ اقتصادی آمریکا

سوم: توسعه درازمدت و پایدار روابط با قدرت های بزرگ در سطح منطقه و بین المللی شامل روسیه و چین

چهارم: باز نگه داشتن پنجره مذاکره با آمریکا در چارچوب دیپلماسی هماوردی مدیریت دیپلماسی هماوردی ایران با آمریکا با رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала