گزارش و تحلیل

گیج زدن سیاست خارجی آمریکا

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisگیج زدن سیاست خارجی آمریکا
گیج زدن سیاست خارجی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
آنچه امروز بسیاری درباره آن سوال می کنند این است که سیاست آمریکا درباره ایران چیست؟ شاید سوال صحیح این باشد که سیاست جدید آمریکا در قبال جهان چیست؟

اسپوتنیک - سیاست ایرانی ها کاملا مشخص است و بدون هیچ اشتباهی در حال پیش بردن سیاست های خود در منطقه و جهان می باشند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
گزارش و تحلیل
ربیعی: برجام تنها راه تامین کننده ی صلح درجهان است

شاید هیچ حکومتی در جهان وجود نداشته باشد که به اندازه حکومت ایران از زیر و بم و ساختار سیاسی و سیستم و سیاست های آمریکا اطلاعات داشته باشد و بداند چطوری باید با هر جناح و گروهی در آمریکا رفتار کند.

کافی است به لیست وزرای امور خارجه ایران پس از انقلاب نگاه کنید و ببینید فارغ التحصیل کدام کشور هستند. اکثرا فارغ التحصیل آمریکا.

آنها مانند برخی وزرای کشورهای دیگر که با قاشق طلا در دهان به آمریکا رفتند، به آمریکا نرفتند، بلکه در حالت معمولی در آمریکا زندگی کردند و حتی وزیر خارجه فعلی ایران، یعنی دکتر محمد جواد ظریف، دوران نوجوانی و دانش آموزی اش را نیز در آمریکا گذرانده است.

اگر به دولت های پس از انقلاب در ایران نگاه کنید می بینید که تعداد زیادی از مدیران ارشد و وزرا و معاونین رئیس جمهوری همه فارغ التحصیل آمریکا بوده و می باشند.

این در حالی است که بسیاری از مسئولین فعلی و نمایندگان مجالس امریکا و کشورهای غربی نمی دانند فرق ایران (IRAN) و عراق (IRAQ) چیست و برای اینکه متوجه تفاوت شوند باید یک جستجویی در اینترنت انجام دهند.

عراقچی: ایران پس از راستی‌ آزمایی اقدامات آمریکا به تعهدات برجام باز می گردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
عراقچی: ایران پس از راستی‌ آزمایی اقدامات آمریکا به تعهدات برجام باز می گردد

زمانی که ترامپ به کاخ سفید رسید همه اذعان داشتند کل سیاست داخلی و خارجی آمریکا به هم ریخت چون که ترامپ کلا سیاستی در اختیار نداشت و سیاست سیستم حاکمه آمریکا را قبول نداشت.

وقتی بایدن به قدرت رسید، چون وی در ساختار سیاسی آمریکا سابقه زیادی داشت همه توقع داشتند که به سرعت بتواند سیستم را جمع و جور کند و توقع داشتند که وی آمریکا را به ریل سیاست قبلی خود برگرداند.

اما مشاهده می کنیم که چنین نشده و فعلا تیم بایدن در حال دست و پا زدن هستند. یا اینکه نمی توانند اشتباه های ترامپ را جمع و جور کنند یا اینکه به اصطلاح عامیانه گیج می زنند.

از یک طرف می گویند که می خواهند به برجام برگردند و می خواهند تعهدات آمریکا را اجرا کنند و از طرف دیگر مسایلی را مطرح می کنند که خودشان هم به خوبی می دانند موجب بستن همه روزنه های امید در رسیدن به راه حل درباره بازگشتن آنها به برجام می گردد.

اگر ایرانی ها حاضر به مذاکره درباره مباحث دفاعی و یا ارتباطات خود در منطقه بودند که منتظر بایدن نمی ماندند.

نفس مطرح کردن بحث گفتگو و مذاکره حتی اگر مرتبط با بحث دفاعی و یا نفوذ ایران در منطقه نباشد، خود نشان می دهد که تیم بایدن در صدد وقت کشی می باشند.

ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
باخت اروپا در برجام

همه می دانند که آمریکا چه کار باید انجام دهد و ایران باید چه کار انجام دهد. آمریکا باید (قرار بود پس از به قدرت رسیدن بایدن) تحریم ها را بردارد و ایران به تعهدات خود در برجام برگردد. به همین سادگی، نیاز به پیچاندن ماجرا نیست.

بدیهی است اگر آمریکا تحریم ها را به صورت عملی بردارد و ایران به برجام برنگردد، ایران بهانه اش را از دست می دهد و آنوقت دیگر اعضای توافق هسته ای می توانند مکانیسم ماشه را اجرا کنند و همه تحریم ها را برگردانند اما تا وقتی که ایران از برجام بهره ای نبرده هیچ منطقی نمی تواند ایرانی ها را قانع کند برجام را اجرا کنند و یا اینکه حتی پای میز گفتگو با طرفی بنشینند که تکلیف اش روشن نیست اگر حتی با او توافق کنند توافق را اجرا می کند یا باز بازی در می آورد.

آنچه فعلا برای ایرانی ها مسجل است اینکه آمریکا قابل اطمینان نیست و اینکه کشورهای اروپایی خود یک طرف ماجرا هستند و میانجی به حساب نمی آیند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به تعهدات خود عمل کنند.

از کشوری که به تعهد کتبی خود عمل نمی کند توقع دارید به تعهد شفاهی خود عمل کند؟

فعلا به نظر می رسد ایرانی ها تنها راه پیش روی خود را پیش گرفته اند و جلو می روند و با توجه به شناختی که ایرانی ها از طرف مقابل دارند این تنها راه ستاندن حق و حقوقشان از طرف مقابل است.

عربستان مسئولیت دستگیری یا قتل خاشقچی را پذیرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
عربستان مسئولیت ربودن یا قتل خاشقچی را پذیرفت

اما نکته مورد تامل در این است که آمریکای بایدن فقط این سیاست را در قبال ایران ندارد بلکه در مورد مسایل بسیار زیاد درگی اتخاذ کرده که کاملا نشان می دهد فعلا به قول معروف سیاست خارجی آمریکا شدیدا گیج می زند.

در افغانستان اعلام می کنند که خواهان تغییر حکومت منتخب و به کرسی نشاندن حکومتی انتقالی هستند که طالبان هم در آن سهم داشته باشد.

پس از بیست سال اشغال افغانستان حالا با طالبان بر سر آنهایی که تا همین چند روز پیش متحد آمریکا بودند مصالحه کرده اند.

در ماجرای یمن اصرار دارند که این جنگ باید به صورت سیاسی خاتمه یابد اما هیچ اقدامی برای وادار کردن ائتلاف سعودی به توقف حملات خود انجام نمی دهند.
بایدن با ملک سلمان تماس می گیرد و اظهار می دارد که گزارش های مجامع اطلاعاتی ثابت می کند شاهزاده محمد بن سلمان در قتل فجیع عدنان خاشقچی نقش داشته اما هیچ اقدام دیگری از طرف آمریکا نمی بینیم.
در عراق و سوریه به جای اینکه تلاش کنند تنش ها را کاهش دهند تلاش می کنند همان سیاست های قدیمی آمریکا را ادامه دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала