گزارش و تحلیل

چرا حنای غربی ها دیگر برای ایرانی ها رنگی ندارد؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaچرا حنای غربی ها دیگر برای ایرانی ها رنگی ندارد؟
چرا حنای غربی ها دیگر برای ایرانی ها رنگی ندارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
اشتراک
هفته گذشته کشورهای اروپایی و آمریکا تهدید کرده بودند که پرونده ایران را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی خواهند کرد و تهدید کرده بودند آن را به شورای امنیت هم ارجاع دهند.

هفته گذشته کشورهای اروپایی و آمریکا تهدید کرده بودند که پرونده ایران را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی خواهند کرد اما لحظه آخر هم با یک عقب نشینی قابل توجه اظهار داشته بودند که وعده وعید هایی از ایران دریافت کرده اند که منجر به تغییر موضع آنها شده.

روحانی: آژانس بین المللی جای بازی سیاسی نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
روحانی: آژانس بین المللی جای بازی سیاسی نیست

همه هم به خوبی می دانند هیچ وعده وعیدی در کار نبوده فقط تهدید و فشار از طرف ایران در کار بوده که اگر احیانا این تهدید اروپایی ها عملی شود ایرانی ها همان نیمچه همکاری سه ماهه ای که با آژانس قرار دارد انجام دهند هم قطع خواهند کرد.

همچنین نمی توان انکار کرد که ایستادگی تمام قد روسیه پشت ایران در آژانس وضعیتی را ایجاد کرد که اروپایی ها و آمریکایی ها متوجه شوند که دیگر فاعل ما یشاء نیستند و حتی اگر پرونده به شورای امنیت سازمان ملل هم برود به احتمال قریب به یقین با وتوی روسیه و احتمالا چین مواجه خواهد شد.

اشتباه بزرگی که ترامپ طی چند سال پیش انجام داد این بود که همه تهدید های ممکن بر علیه ایرانی ها را عملیاتی کرد و دیگر هیچ تهدیدی در چنته اروپایی ها و آمریکایی ها وجود ندارد که بخواهند بر علیه ایران اعمال کنند.

در بسیاری از موارد ممکن است کشورها و یا سیاست مداران از اعمال تحریم هایی و یا تهدید هایی واهمه داشته باشند و به همین دلیل حاضر باشند از برخی مواضع خود عقب نشینی کنند اما وقتی که تهدید عملیاتی شد و اتفاقی رخ نداد آنوقت به قول معروف ترس همه می ریزند و دیگر تهدید بی اثر می شود.

شروط روحانی برای ازسرگیری برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
شروط روحانی برای ازسرگیری برجام

بسیاری واهمه داشتند که اگر آمریکایی ها تهدید های کذایی خود را اعمال کنند ممکن است اقتصاد ایران فرو بپاشد و یا اینکه ممکن است مردم به خیابان ها بریزند و شورش کنند، اما هیچ کدام اینها رخ نداد وامروزه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار هرچه تمام تر در مقابل آمریکا و اروپا می تواند بایستد و بگوید آیا کار دیگری هست که بخواهید انجام دهید و هنوز انجام نداده اید؟

امروزه این ایرانی ها هستند که در حال جمع آوری برگه های مختلف خود برای چانه زنی می باشند و اروپایی ها و آمریکایی ها دست و پا می زنند تا جلوی جمع آوری برگه ها توسط ایران را بگیرند.

علیرغم اینکه تیم آقای بایدن خیلی سر و صدا راه انداخته اند اما بر کسی پوشیده نیست که این سر و صداها همه پوچ و توخالی است و آنها تلاش دارند وقت بخرد.

چرا؟

چون واقعیت امر این است که بایدن با اقتدار نتوانسته به کاخ سفید برسد و هنوز درون آمریکا رقیب او یعنی ترامپ نفوذ و قدرت بیشتری دارد و به همین دلیل تیم بایدن واهمه دارند مبادا بایدن تصمیمی بگیرد که موجب نشان دادن او به عنوان یک رئیس جمهوری ضعیف شود.

به هر حال فراموش نکنید که بیش از هفتاد ملیون آمریکایی به ترامپ رای دادند چون به او علاقه دارند در حالی که بیش از هشتاد درصد آنهایی که به بایدن رای دادند به دلیل علاقه به بایدن رای ندادند بلکه به دلیل نفرت از ترامپ رای دادند.

ظریف: برنامه دقیق ایران درباره برجام را اعلام می کنم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
ظریف: برنامه دقیق ایران درباره برجام را اعلام می کنم

بایدن همچنین از لابی های قدرت از لابی های صهیونیست گرفته تا لابی های جدید التاسیس وابسته به عربستان و امارات نیز هراس دارد و فعلا منتظر است شرایط ایجاد تغییر در اسرائیل فراهم شود و در انتخابات نتانیاهو شکست بخورد.

در مورد لابی های عربی هر چه قدر هم قدرتمند باشند اگر اتحاد با لابی صهیونیستی را نداشته باشند، بایدن حد اقل حریف آنها می شود.

ایرانی ها هم به خوبی این را می دانند و به همین دلیل حاضر نیستند بی گدار به آب بدهند و هیچ واهمه ای از تهدیدات اروپایی ها و آمریکایی ها ندارند.

ایرانی ها فعلا تلاش دارند برگه های بهتری برای چانه زنی جمع آوری کنند تا اگر زمانی که تیم بایدن تصمیم قطعی برای بازگشت به برجام را بگیرد نتواند از ابزاری که ترامپ برایش فراهم کرده بهره ببرد و ایرانی ها برگه های قویتری در اختیار داشته باشند.

هر چه قدر هم بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بیشتر طول بکشد قطعا ایرانی ها امکان جمع آوری برگه های بیشتری را خواهند داشت و به قول معروف زمان به ضرر غربی ها خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала