گزارش و تحلیل

ماسک در برابر ماسک؛ کشتی گیری کرونا با مردم

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر ماسک در برابر ماسک؛ کشتی گیری کرونا با مردم
ماسک در برابر ماسک؛ کشتی گیری کرونا با مردم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
اشتراک
عفونت مجدد به کرونا می تواند به یک واقعیت ترسناک تبدیل شود. دلیل آن چیست؟ پیدایش جهش های جدید ویروس یا گمراهی "عجیب" عملکرد سیستم ایمنی بدن؟

اسپوتنیک - نشریه آمریکایی آتلانتیک: در نگاه اول ، هیچ چیز پیچیده ای در مفهوم "عفونت مجدد" وجود ندارد. می توان آن را با یک "ملاقات" مقایسه کرد: فردی که از اولین برخورد با ویروس بهبود یافته است ، در جریان ملاقات دوم با همان ویروس روبرو می شود. اما در طی بیماری همه گیر covid-19 ، عفونت مجدد معنای ترسناکی به خود گرفت - شبح چرخه های بی پایان بیماری به وجود آمده است. عفونت مجدد در مرکز بحث علمی در مورد آزمایش ، ایمنی و واکسن ها قرار گرفته  است: آیا اکنون کسانی که از covid-19 بهبود یافته اند کاملا در برابر ویروس کرونا در امن و امان قرار دارند؟ موارد نادر عفونت مجدد فرد را به این فکر انداخت: ویروس یا به طور کلی از ایمنی انسان قویتر است یا شاید این موارد ناکامی در دفاع ایمنی از افراد آلوده خاص بوده است. در برخی موارد ، "دژهای محافظ" ارگانیسم شروع به تضعیف می کنند. در برخی دیگر ، ویروس خود تغییر می کند به طوری که بدن انسان نمی تواند آن را تشخیص دهد ، با وجود این واقعیت که قبلا چنین ویروس بیگانه ای را شکست داده است.

اولین موارد ابتلای همیشگی به ویروس کرونا شناسایی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
اولین موارد ابتلای "همیشگی" به ویروس کرونا شناسایی شد

ظهور تعداد زیادی ناقل ویروس در مناطق مختلف جهان روند جهش های ویروس کرونا را تسریع می کند. بنابراین ، خیلی زود ، موارد عفونت مجدد می توانند به یک واقعیت ترسناک تبدیل شوند. برای جلوگیری از آلودگی مجدد به ویروس کرونا ، درک روشنی از مکانیسم عفونت مجدد لازم است. این امر به پیگیری شیوع ویروس و تسریع در تولید واکسن و درمان کمک می کند. علاوه بر این ، چنین درکی به ارزیابی مقاومت واقعی ایمنی در برابر ویروس کرونا کمک می کند و مرزهایی را که می تواند تغییر کند ، ترسیم می کند.

ابتدا اجازه دهید قضیه مربوط به عفونت معمولی را روشن کنیم. برخی از عفونت ها با علائم و نشانه های بیماری کاملاً مشخص همراه هستند. متجاوزان خرد دیگر ساکت هستند و ما متوجه آنها نمی شویم. عفونت های ویروس کرونا از طیف کاملی از الگوهای رفتاری استفاده می کنند. نتایج آزمایش یک فرد چیزی در مورد اینکه آیا او قادر است "فرزندان" ویروسی را که به بدن او حمله کرده است پخش کند ، چیزی نمی گوید. همانطور که ویروس شناس کاتیا کوئل از دانشگاه اموری آتلانتا آمریکا توضیح داد: "یک فرد می تواند آلوده شود و غیر عفونی باقی بماند.

آنجلا راسموسن ، ویروس شناس از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی آمریکا می گوید: همین قوانین برای عفونت مجدد نیز صادق است. در تصویرکلاسیک از عفونت مجدد ، ویروس تقریباً یکسان باقی می ماند ، اما بدن شما که خاطره از ویروس را حفظ می کند، به اندازه بار اول حساس نیست. سلول های ایمنی قادر به ضد حمله سریعتر و قاطعانه تر هستند. گاهی اوقات این ضد حمله های سریع چنان قوی هستند که ویروس قادر به آلوده سازی مجدد بدن نیست. در موارد دیگر، پاسخ های ایمنی برای جلوگیری از عفونت بسیار ضعیف هستند ، اما به اندازه کافی قوی هستند که می توانند ویروس را قبل از بروز علائم از بین ببرند. بیشتر افراد احتمالاً "بارها با ویروسهای مختلف دوباره آلوده شدند ، اما از آن اطلاع نداشتند ، زیرا بیمار نشدند." عفونت های مکرر با همان پاتوژن نیز مزایای خاصی را به همراه دارد: بدن از تجربه خود می آموزد."

کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
شیوع ویروس انگلیسی و 3 برابر شدن میزان مرگ و میر

اما در برخی موارد ، سیستم ایمنی بدن می تواند از بیهوشی رنج ببرد. به عنوان مثال ، بدن انسان حافظه مربوط به ویروس سرخک (یا واکسن علیه این بیماری) را برای دهه ها یا حتی تمام عمر خود حفظ می کند ، اما به نظر نمی رسد ویروس اوریون (یا گوشک) تأثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. و نسبتاً سریع فراموش می شود.

محققان نمی توانند به طور قطعی بگویند که چرا بعضی از ویروس ها در یاد بدن بهتر از دیگران باقی می مانند. اما آنها چند سرنخ می دانند. به عنوان مثال ، در بعضی موارد، یک بیماری جدی بدن را مجبور می کند تهدید را جدی تر گرفته و اطلاعات مربوط به آن را برای مدت طولانی حفظ کند. در عین حال ، برخی از بیماری های جدی می توانند چنان ضربه شدیدی به بدن وارد کنند که سیستم ایمنی بدن به خوبی ویروس را به خاطر نمی آورد. برخی ویروس ها تأثیر مستقیمی بر حافظه سلول های ایمنی بدن دارند. سرانجام ، شدت تأثیر پاسخ های ایمنی می تواند تحت تأثیر سن یا جنس بیولوژیکی فرد باشد.

تاکنون دانشمندان اطلاعات مربوط به covid-19 را فقط برای یک سال گذشته داشته اند. اما حالا هم  می توان حدس زد که دفاع ایمنی برای مدت زمان نسبتاً طولانی ادامه خواهد داشت. به گفته کیتی کوئل ، هنگامی که با ویروس کرونا روبرو می شویم ، "بدن انسان معمولاً پاسخ ایمنی بسیار شدیدی از خود نشان می دهد."

تابستان سال گذشته ، دانشمندان در هنگ کنگ اولین مورد عفونت مجدد ویروس کرونا را در جهان ثبت کردند ، تقریباً پنج ماه پس از ابتلای اول بیمار. در حالت اول ، شدت بیماری خفیف بود ، در حالت دوم بدون علایم بود. و این یک واقعیت تا حدودی آرامبخش است. از آن زمان تا کنون ، محققان ده ها مورد از عفونت های مجدد خفیف تر مشابه را ثبت کرده اند. و تعداد مواردی که فرد بیمار فقط به عفونت مجدد مشکوک هست حتی بیشتر است.

افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا در آلمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا در آلمان

ویروس کرونا با سرعت گیج کننده ای در حال تکامل است. براندون اوگبونو Brandon Ogbunu ، یک بوم شناس و زیست شناس محاسباتی در دانشگاه ییل آمریکا توضیح می دهد: "بدن معتقد است که این شخص کاملاً متفاوتی است. بنابراین ، عفونت مجدد نه با حافظه ضعیف بدن بلکه با استتار ویروس ارتباط دارد. در پایان ، ویروس می تواند آنقدر تغییر کند که این یک عفونت   مجدد نباشد ، بلکه یک مورد جداگانه دیگری تلقی شود.

به گفته جسی بلوم زیست شناس تکاملی و ویروس شناس از دانشگاه واشنگتن، به نظر می رسد چنین تاکتیک استتار ویروس ها نفوذ منظم سرماخوردگی به جمعیت انسانی را توضیح می دهد. در دسامبر گذشته ، تیم تحقیقاتی بلوم مطالعه ای را با جزئیات این روند منتشر کرد: آنتی بادی هایی که می توانند یک نوع ویروس   سرماخوردگی کرونا را سرکوب کنند و سالها در بدن انسان باقی مانده است، به سختی می توانند  فرزندان اصلاح شده ژنتیکی آن را از بین ببرند.

 الیور فرگوسو ویروس شناس از دانشگاه کالیفرنیا ، لس آنجلس، می گوید: "و این منطقی است - همه ویروس ها این کار را می کنند. اگر ویروس ها تکامل نیابند ، از بین می روند.

براندون اوگبونو می گوید: "ما باید بتوانیم هر تغییر غیر منتظره را توضیح دهیم." این کار به شما کمک می کند درمان های موثرتری پیدا کنید. برخی از آنها ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مناسب تر باشد ، در حالی که برخی دیگر در مبارزه با انواع خاصی از ویروس متمرکز هستند. درک اینکه یک نوع ویروس کرونا چگونه به ویروس جدید کرونا تبدیل می شود کمک می کند تا اولویت های مبارزه با بیماری همه گیر برای تولید واکسن های تجدید شده که می توانند از ظاهر شدن انواع جدید ویروس ها جلوگیری کنند، مشخص شود.

سارا کوبی، ایمونولوژیست از دانشگاه شیکاگو ، می گوید: برخی از افراد آلوده مجدد به ویروس کرونا (تعداد آنها نسبتا کم است) حال شان بسیار بد بود ، بعضی از آنها نسبت به بار اول بدتر بودند. با این حال ، بعید است که خراب شدن یا گمراه شدن عملکرد سیستم ایمنی به یک قاعده تبدیل شود. یک سال قبل ایمان وی به سیستم ایمنی بدن انسان متزلزل نشد. به گفته کوبی بیشتر اوقات این مشکل در چهره جدید ویروس کرونا است و نه در "عملکرد نامناسب حافظه ایمنی".

این امر هم دلگرم کننده است که تاکنون هیچ یک از انواع ویروس های کرونا قادر به جلوگیری از پاسخ ایمنی به ویروس کرونا OG SARS-CoV-2  یا  واکسن مبتنی بر OG نبوده است. در نتیجه ، واکسیناسیون به طور قابل توجهی خطرات شدید بیماری   covid-19 را کاهش می دهد.  با این حال، تولیدکنندگان واکسن باید با در نظر داشت انواع احتمالی ویروس کرونا  واکسن های اصلاح شده را تهیه کنند.

به احتمال قوی، ویروس کرونا همچنان فرصت هایی برای تکامل خواهد داشت و بسیاری از ما حتی پس از پایان همه گیری به کرات با تغییرات بیشمار آن مواجه خواهیم شد. ما باید احتمالاً به عفونت مجدد عادت کنیم. اما ، به تدریج ، با عادت دادن به یکدیگر ، ویروس و فرد به چیزی شبیه به "تنش زدایی" می رسند. در روند مقابله با واقعیت جدید ، بشریت باید هوشیاری از خود نشان دهد. شاید ایمنی انسان بتواند شیوه سازگار شدن با هر ویروس را یاد بگیرد.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала