گزارش و تحلیل

افول جنگ یمن در حال رقم زدن است

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFO یمن
 یمن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
اشتراک
اختلاف میان طرفداران عربستان و طرفداران امارات عربی متحده حتی به جنگ و درگیری میان آنها کشیده شده است.

علیرغم اینکه ائتلاف سعودی حدود شش سال است با انواع و اقسام تسلیحات مدرن جهانی به یمن حمله ور شده اما این روزها ظاهرا شرایط به نفع انصار الله در حال رقم خوردن است.

از یکسو مشاهده می کنیم که انصار الله به جای اینکه از مواضع خود عقب نشینی کنند در حال پیشرفت در استان مآرب می باشند، پیشرفتی که می تواند خود به خود موجب سیطره انصار الله بر کل مناطق استراتژیک یمن مخصوصا تنگه باب المندب گردد.

آقای عبد ربه منصور که بهانه عربستان برای حمله است حتی جرئت ندارد برای یک شب در عدن بخوابد، حال یا اینکه سعودی ها به او اجازه نمی دهند و یا اینکه کلا شرایط امنیتی او هموار نیست.

اختلاف میان طرفداران عربستان و طرفداران امارات عربی متحده حتی به جنگ و درگیری میان آنها کشیده شده و گروه های مختلف از جمله اخوان المسلمین و داعش و القاعده و ... هر کدام برای خود حکومت خود مختار در مناطق خارج از سیطره انصار الله راه انداخته اند و بر سر قدرت با هم درگیر هستند.

دولت بایدن: آمریکا نمی خواهد درگیر جنگ های بی پایان شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
دولت بایدن: آمریکا نمی خواهد درگیر جنگ های بی پایان شود

بسیاری از عشایر و مردم جنوب یمن که از شرایط بوجود آمده توسط ائتلاف سعودی ناراضی هستند به سمت ائتلاف با انصار الله روی آورده اند.

در این شرایط مشاهده می کنیم ایالات متحده هم سیاست خودداری از حمایت تسلیحاتی از حمله کنندگان به یمن را اتخاذ کرده و اخبار مربوط به جلسه محرمانه آنها با انصار الله در عمان جسته گریخته منتشر می گردد تا نشان دهد ظاهرا ایالات متحده کاملا پیش عربستان را خالی کرده و تلاش دارد به نوعی با طرف برنده زد و بند کند.

البته شخص شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هم این روزها در شرایط بسیار متزلزل قرار دارد و بسیاری از افرادی که تابع چشم بسته دستورات او بودند دیگر حاضر نیستند به دستورات وی عمل کنند و مردد هستند که چه کار کنند.

و چه کسی است که نداند دلیل طولانی شدن جنگ یمن به دلیل پافشاری شاهزاده محمد بن سلمان بر ادامه این جنگ بوده و هست و با رفتن یا ضعیف شدن وی همه چیز تمام خواهد شد.

از سوی دیگر متحدین دیگر شاهزاده محمد بن سلمان در منطقه یعنی شاهزاده محمد بن زاید و بنیامین نتانیاهو هم شرایط بهتر از وی را ندارند.

شاهزاده محمد بن زاید زرنگ تر بوده و سریع تلاش کرده خود را به هیات حاکمه جدید آمریکا و سیاست های آنها نزدیک کند، فراموش نکنید که وی آنقدر باهوش بود که یکساعت پس از اعلام انتخاب بایدن توسط رسانه ها پیغام تبریک برای او بفرستد در حالی که نتانیاهو وبن سلمان تلاش داشتند تا لحظه آخر به ترامپ کمک کنند تا بایدن را کنار بزند.

همچنین بنیامین نتانیاهو به دلیل سوابق بد سیاسی خود هم در قبال دولت جدید آمریکا هم در مقابل مردم اسرائیل منفور است و دیر یا زود مجبور می باشد کرسی نخست وزیری را ترک کند.

نگرانی عربستان به خاطر احتمال شکست نتانیاهو در انتخابات اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
نگرانی عربستان به خاطر احتمال شکست نتانیاهو در انتخابات اسرائیل

به هر حال همه این روزها در عربستان منتظر هستند ببینند دولت جدید آمریکا چه شرایطی را برای ولیعهد عربستان در نظر دارد و نتیجه تماس بایدن و ملک سلمان چه خواهد بود.

همه این شرایط را کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم که افق جنگ یمن به افول نزدیک می شود و دیگر برای همه قطعی شده بازنده این جنگ آقای عبدربه منصور هادی خواهد بود، فردی که مردم خود را ترک کرد و به دشمنان مردم یمن پیوست.

به هر حال آمریکایی ها و جهانیان کافی است حضور مردمی ملیون ها یمنی در خیابان های صنعا در هر برنامه ای که انصار الله برگزار می کنند را مشاهده کنند و بعد کانال را بچرخانند و ببینند چند نفر از مردم یمن حاضر می باشند به استقبال سخنرانی عبد ربه منصور هادی بروند.

اینگونه که بویش می آید دیر یا زود همه معادلات در یمن به نفع مردم یمن رقم خواهد خورد و انصار الله به زودی چه با توافق چه بدون توافق سیطره خود بر کل یمن را بسط خواهد داد.

احتمالا پس از آن هم شرایط انتقال سیاسی بخواهد فراهم شود تا حکومت به دولت و مجلسی که مردم انتخاب می کنند واگذار گردد، مساله ای که از همان ابتدا ایران اصرار داشت که تنها راه حل برای جنگ یمن است و امروزه همه به این نتیجه رسیده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала