گزارش و تحلیل

اکونومیست: غول های فناوری دنیا در رقابت جدید

CC BY-SA 2.0 / Dan Ox / The glory of walmart اکونومیست: غول های فناوری دنیا در رقابت جدید
 اکونومیست: غول های فناوری دنیا در رقابت جدید    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2021
اشتراک
مرحله جدیدی از رقابت جهانی غول های فناوری آغاز می شود. ساختار آینده آنها یک الیگوپولی است. از مدت ها پیش چنین شرایط امیدوار کننده ای وجود نداشته است.

اسپوتنیک به نقل از سرمقاله این نشریه می نویسد: این ایده که صنعت فناوری تحت سلطه انحصارات است، هم در بین سرمایه گذاران و هم در میان مقامات ضد انحصاری رایج است. اما در حقیقت، پس از یک رکود طولانی مدت، صنعت دوباره وارد مرحله پویایی می شود. در آمریكا ، بازارهای دیجیتال در حال تغییر به سمت الیگپولی ها – انحصارهای چندتایی هستند. شرکت های بزرگ فناوری برای مشتری و داده ها می جنگند: به رویارویی اپل و فیس بوک نگاه کنید. و در سراسر آسیا، مجامع دیجیتالی برای بقا میجنگند.

طوفان تخریب خلاق هم اینک سیلیکون ولی را فرا گرفته است. لیست شرکت هایی که برتری خود را از دست داده اند از Fairchild Semiconductor گرفته تا Hewlett-Packard را شامل می‌شود. با این حال، این غول ها هنوز مقام دارند: اپل و مایکروسافت برای بیش از 40 سال و آلفابت و آمازون برای بیش از 20 سال. حتی فیس بوک در این ماه 17 ساله خواهد بود. چی شد؟ چی شد؟ سامانه های جستجوگر، رسانه های اجتماعی، تبلیغات، تجارت الکترونیکی، خدمات پخش جریانی، جستجوی همراهی در سفر، حمل و نقل و پرداخت - شرکت های بزرگ فناوری در دهه گذشته هنگامی که در حوزه خود به برتری دست یافتند،  با یکدیگر رقابت نکرده اند. سه جستجوگر عمده متداول در Microsoft Bing عبارتند از: Facebook ، YouTube و Google. آیا کسی   "Fire Phone" را از "آمازون" به خاطر می آورد؟

درخواست از شرکت اپل برای حذف پیام رسان تلگرام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2021
درخواست از شرکت اپل برای حذف تلگرام

در نظر اول ، هیچ چیز تغییر نکرده است. ارزش بازاری 6.6 تریلیون دلاری پنج غول آمریکایی بیانگر این است که فروش آنها در دهه آینده دو برابر خواهد شد. سهم متوسط ​​بازار اپراتورهای سنتی در حدود 35٪ بوده و ثابت است. اما اگر به دقت نگاه کنید، می بینید که تغییر در حال حاضر هم اینک آغاز شده است. از سال 2015، سهم شرکت های دوم و سوم از 18٪ به 26٪ رسیده است. این امر نشان دهنده دو روند اساسی است.

اول، همزمان با ظهور فرصت های جدید فن آوری و افزایش تهدیدهای مقامات نظارتی آمریکا، اروپا و چین، شرکت های بزرگ فناوری در صنایع مختلف سرمایه گذاری می کنند. سهم درآمد مطابق پنج غول آمریکایی از 22 درصد به 38 درصد از سال 2015 رسیده است. مایکروسافت و آلفابت به تدریج سهم آمازون از ابر را به دست می گیرند. آمازون نیز به نوبه خود در تبلیغات دیجیتال شتاب می گیرد.

روند دوم انگیزه ای برای شرکت های خارج از گود است، آنها تا یک سوم تغییرات در بازار را تشکیل می دهند. دیزنی 98 ساله طی یک و نیم سال 116 میلیون مشتری جدید پخش ویدیو به دست آورده است و والمارت 58 ساله در سال گذشته 38 میلیارد دلار فروش آنلاین داشته است. به برکت اوج دیجیتال به دلیل همه گیری ، شرکت های مستقل سود کافی را برای خودکفایی (مانند PayPal یا Shopify در تجارت الکترونیکی) کسب می کنند.

ممکن است فکر کنید این یک پدیده موقتی است، اما قبلاً در آسیا نمونه هایی وجود داشته است که مشتریان جهشی عظیم به جلو برداشته اند. در نتیجه ، سهم بازار جابجا شد ، حاشیه سود کاهش یافت و نوآوری در آن شکل گرفت. چین دارای Alibaba ، Tencent و پنج شرکت پرادعای دیگر به ارزش 100 میلیارد دلار یا بیشتر است. هند دارای "جیو" است و در جنوب شرقی آسیا - Grab ، Gojek و Sea فعالیت می کنند. همه این شرکت ها به فکر محافظت از انحصار خود به هر قیمتی که شده نیستند ، بلکه به سادگی سعی می کنند مشترکان جدیدی را با مجموعه انعطاف پذیرتری از خدمات جلب کنند ، به دلیل تنوع ، گسترش می یابند ، حتی اگر این امر منجر به درگیری با رقبا شود.

اما از طرف دیگر ، انحصارطلبی (انحصار مشترک) اپل و آلفابت بر روی سیستم عامل های تلفن های هوشمند و فروشگاه های اپلیکیشن دچار هیچ مشکلی نشده است. اگر آژانس های تبلیغاتی هنوزگزینه (مثلاً بین آمازون و فیس بوک) را دارند ، پس تبلیغ کنندگان هیچ جایگزینی واقعی برای محصولات مارک زاکربرگ ندارند. علاوه بر این ، این شرکت ها ارتباطات مفید را بدست آورده اند. آلفابت سالانه 12 میلیارد دلار به اپل پرداخت می کند تا گوگل سامانه جستجوگر پیش فرض آیفون باشد. علی بابا و تنسنت در تعداد بازیکنان جدید چینی سهام دارند.

کاهش میلیونی کاربران پیام رسان واتس اپ
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
کاهش میلیونی کاربران پیام رسان واتس اپ

و این جایی است که مقامات ضد انحصاری احیا شده می توانند نقش داشته باشند. پرداخت های Google اکنون در حیطه صلاحیت وزارت دادگستری است. اروپا در حال تدوین قوانینی برای کمک به کاربران در انتقال داده های خود است. چین لیستی از 9 "نه" برای شرکت های تجارت الکترونیکی دارد - به عنوان مثال ، متقاضیان جدید از بین برده نشوند.

تعداد زیاد بلندپرواری ها خوب است. با جذب تجارت به سیستم عامل ابری خود ، Alphabet سالانه تا  6 میلیارد دلار ضرر می کند - بیشتر از آمازون برای کل موجودیت خود. دیزنی قصد دارد تا سال 2024 به 325 میلیون مشترک و PayPal تا سال 2025 به 750 میلیون نفر از كاربران فوق العاده مالی خود برسد. چندی پیش والمارت یک شرکت تبلیغاتی خریداری کرده است. فیس بوک تلاش خود را در تجارت الکترونیکی انجام می دهد. مایکروسافت در فکر خرید دو شبکه اجتماعی    TikTok و Pinterest است. شرکت چینی Huawei در حال توسعه جایگزینی برای انحصار دوتایی سیستم عامل های iOS و Android است.

رقابت بین انحصارهای چندتایی به چند دلیل برای مصرف کنندگان مفید است. اول ، این امر گزینه را گسترش می دهد: 11 شرکت آمریکایی بیش از 100 میلیون مشترک دیجیتال دارند. دوم ، این امر می تواند استانداردها را بالا ببرد زیرا سیستم عامل های شرکت برای اعتماد مصرف کننده مبارزه می کنند. به همین دلیل است که اپل به زودی از کاربران آیفون سوال می کند که آیا می خواهند از ردیابی فیس بوک فاصله بگیرند یا خیر ، و این کار انقلابی در بازار تبلیغ ها ایجاد می کند. سرانجام ، شرکت ها به دنبال ابزارهای جدید برای کنترل دسترسی به مشتریان هستند که باعث ایجاد نوآوری می شود.

اینکه مدل نوپا ادامه خواهد یافت و آیا به نفع مصرف کنندگان خواهد بود، مشخص نیست. اما چنین شرایط امیدوار کننده ای برای مدت طولانی وجود نداشت. یک اقتصاد رقابتی تر، یک نتیجه منطقی به نظر می رسد - برای بازارها، مصرف کنندگان و مشاغل. و این گزینه به طور فزاینده ای محتمل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала