گزارش و تحلیل

یک مجله آمریکایی: 10 فناوری جهشی سال 2021

© Fotolia / .shockیک مجله آمریکایی: 10 فناوری جهشی سال 2021
یک مجله آمریکایی: 10 فناوری جهشی سال 2021 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
اشتراک
چه چیزی را می توان در عصر ما فناوری پیشرفته جهشی نامید؟

اسپوتنیک به نقل از مجله آمریکایی ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو می نویسد: امسال 20 سال از زمان آغاز بررسی MIT Technology Review در زمینه برجسته سازی سالانه فناوری ها می گذرد. به نظر این نشریه چه چیزی را می توان در دوره ما فناوری پیشرفته نامید؟

یک. واکسن ها بر اساس mRNA    

دو واکسن موثر ویروس کرونا بر اساس mRNA ساخته شده است، فناوری که از 20 سال پیش در حال توسعه است. با شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا در ژانویه سال 2020، دانشمندان کار بر روی واکسن ها علیه کووید -19 مبتنی بر mRNA را آغاز کردند. واکسن های جدید علیه ویروس کرونا می توانند زمینه ساز تولید داروهای نسل بعدی برای انواع بیماری های عفونی از جمله مالاریا باشند. در صورت ادامه جهش ویروس کرونا ، واکسن های mRNA به راحتی اصلاح می شوند. mRNA نویدبخشی بزرگی برای داروهای ارزان قیمت جهت بیماری سلول داسی شکل و HIV است. سرانجام، داروهایی برای سرطان در حال تولید هستند - همچنین بر اساس mRNA.

دو. GPT-3  (شبکه عصبی 3 نسل مبتنی بر هوش مصنوعی)

مدل های بزرگ رایانه ای به زبان معمولی گامی مهم در جهت هوش مصنوعی است. امروز GPT-3 بزرگترین و باسوادترین است. با هزاران کتاب و بخش بزرگی از اینترنت، GPT-3 می تواند متون را با واقع بینی باورنکردنی بسازد. اما GPT-3 نمی فهمد چه چیزی می نویسد. و چون این سامانه با متونی از اینترنت آموخته شده است که پر از اطلاعات نادرست و پیش داوری ها است ، گاهی اوقات گیجی ، مزخرفات یا انشاهای مغرضانه بیرون می دهد. علاوه بر این، برای آموزش مقدار زیادی ظرفیت اطلاعات، داده های اضافی و پول هنگفت لازم است.  

حمایت یونسکو از طرح توسعه ی نوآوری ها و فناوری ها در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
گزارش و تحلیل
حمایت یونسکو از طرح توسعه ی نوآوری ها و فناوری ها در ایران

سه. شبکه اجتماعی تیک تاک

TikTok تیک تاک چین از زمان راه اندازی در سال 2016 به یکی از شبکه های اجتماعی دارای سریعترین رشد در جهان تبدیل شده است. میلیاردها دانلود، صدها میلیون کاربر. چرا؟ زیرا الگوریتم های کاربرد  TikTok تصورات در باره شهرت آنلاین را واژگون کرده است. توانایی نویسندگان جدید در جمع آوری سریع تعداد زیادی بازدیدهای جدید و سهولت کشف محتوای جدید توسط کاربران ، رشد سرسام آوری را برای این شبکه ایجاد کرده است. در حال حاضر، سایر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی در تلاشند تا ویژگی های TikTok را در برنامه های خود تکرار کنند.

چهار. باتری های فلزی لیتیوم

رانندگی با وسایل نقلیه برقی کار ساده ای نیست. اما استارت آپ Silicon Valley QuantumScape اعلام کرد که یک باتری تولید کرده است که جذابیت وسایل نقلیه برقی را بسیار بیشتر می کند. این باتری از نوع باتری های فلزی لیتیوم است. آزمایشات اول نشان داده است که باتری می تواند مسافت پیموده شده توسط یک وسیله نقلیه الکتریکی را 80 درصد افزایش دهد در حالی که به سرعت شارژ می شود. تا کنون ، این فقط یک نمونه اولیه است، بسیار کمتر از آنچه برای یک ماشین واقعی مورد نیاز است. اما این شرکت نوپا هم ابنک با فولکس واگن معامله کرده است که قصد دارد وسایل نقلیه الکتریکی را با نوع جدیدی از باتری تا سال 2025 بفروشد.

پنج. تراست داده ها

به نظر می رسد که شرکت های فناوری اطلاعات شخصی ما را به خوبی ذخیره نمی کنند. شاید مشکل از ما نباشد، بلکه از مدل حریم خصوصی باشد. تراست داده ها یک رویکرد جایگزین را ارائه می دهد. این تراست داده ها یک شخص حقوقی است که اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری می کند و از طرف آنها این داده ها را مدیریت می نماید. تراست داده ها راه حل هایی را برای حریم خصوصی و نگرانی های امنیتی ارائه می دهد ، اگرچه سوالات زیادی همچنان باقی مانده است.

شش. هیدروژن "سبز"

هیدروژن همیشه جایگزین وسوسه انگیزی برای سوخت های فسیلی بوده است. تمیز می سوزد ، دی اکسید کربن پحش نمی کند ، دارای انرژی زیاد. علاوه بر این، می توان سوخت های سنتتیک مصنوعی مایع تولید کرد. تا کنون ، تولید هیدروژن یک فرآیند نابسامان و پر انرژی است. با این حال ، انرژی "سبز" خورشیدی و باد به سرعت در حال کاهش است ، این بدان معنی است که هیدروژن "سبز" اکنون می تواند سودآور شود. فقط برق را به آب وصل کنید و کارتان تمام شد - در اینجا هیدروژن شماست. اروپا هم اکنون در حال ساخت زیرساخت های لازم است. این اولین گام به سوی شبکه جهانی آینده نیروگاه های الکترولیز است که هیدروژن خالص از انرژی خورشیدی و باد تولید می کند.

هفت. ردیابی تماس دیجیتال

هنگامی که ویروس کرونا برای اولین بار در سراسر جهان شروع به انتشار کرد، در ابتدا به نظر می رسید که ردیابی تماس دیجیتال ما را نجات می دهد. اگر کسی آزمایش مثبت ویروس کرونا را دریافت کند ، می تواند این اطلاعات را در برنامه وارد کند و به دیگران که احتمالاً به آن آلوده شده اند هشدار دهد.

افسوس، اپل و گوگل به سرعت قابلیت اطلاع رسانی را به بسیاری از تلفن های هوشمند ارائه دادند، اما مقامات بهداشتی نتوانسته اند شهروندان را به استفاده از آنها متقاعد کنند. تجربه و آموزه های این همه گیری به ما کمک می کند تا برای اپیدمی بعدی آماده شویم و سایر زمینه های سلامتی را تحت تأثیر قرار می دهد.

هشت. موقعیت یابی فوق العاده دقیق

همه ما هر روز از GPS استفاده می کنیم. اما اگر GPS مدرن دارای دقت 5 تا 10 متر است، فناوری های جدید - در عرض چند سانتی متر یا حتی میلی متر. اینها فرصت های جدیدی است - از هشداردهی ریزش کوه گرفته تا اتومبیل های خودران که می توانند با خیال راحت در خیابان ها حرکت کنند.

فرصتهای جدیدی در این مسیر توسط سامانه ناوبری جهانی چینی بیدو Beidou) (  که در ژوئن سال 2020 تکمیل شده است، باز می شود. دقت موقعیت یابی را از 1.5 تا دو متر برای هر کاربر فراهم می کند و به لطف سیستم اصلاح دیفرانسیل زمین می تواند دقت را تا یک میلی متر افزایش دهد. سیستم GPS که از اوایل دهه 1990 وجود دارد نیز با چهار ماهواره جدید برای GPS III در ماه نوامبر به روز می شود.

نه. همه چیز از راه دور

با توجه به بیماری همه گیر ویروس کرونا، جهان به حالت از راه دور تبدیل شده است. به خصوص در آموزش و بهداشت و درمان. تاکنون، شرکت آموزش از راه دور Snapask در 9 کشور آسیایی 3.5 میلیون کاربر دارد و برنامه یادگیری هند Byju's به 70 میلیون نفر رسیده است. در اوگاندا و چند کشور آفریقایی دیگر در طی شیوع همه گیر ، پیشرفت های پزشکی از راه دور موجب نجات میلیون ها نفر از فاصله شده است.

ده. هوش مصنوعی

علی رغم پیشرفت چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و روبات ها همچنان گنگ هستند - آنها نمی دانند جهان چگونه کار می کند، بنابراین نمی توانند دانش عمومی لازم را در یک موقعیت جدید به کار ببرند.

یک روش امیدوار کننده، گسترش حساسیت هوش مصنوعی است. در حال حاضر، هوش مصنوعی می تواند چیزها را حس کند ، اما نمی تواند ، با استفاده از الگوریتم های زبان طبیعی، آنچه را می بیند و می شنود، "بگوید". و اگر این توانایی ها در یک سیستم واحد از هوش مصنوعی ترکیب شود، چه می شود؟ آیا یک روبات به لطف هوش انعطاف پذیرتر به دستیاری ماهرتر برای انسان تبدیل خواهد شد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала