گزارش و تحلیل

مهدی زاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان انتظار پیشرفت داشت

© Depositphotos.com / Maxxyustasمهدی زاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان انتظار پیشرفت داشت
مهدی زاده: در اقتصاد نفتی نمیتوان انتظار پیشرفت داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دومین مستند از مجموعه رخساره زمین با عنوان «باداب سورت پلکان زمین» رونمایی شد تا ترویج گنجینه‌های پنهان زمین‌گردشگری و فناوری‌های معدن سرعت گیرد.

این مستند، دومین قسمت از سلسله‌ مستندهای «رخساره زمین» است که با حمایت طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت‌ های پنهان فناورانه زمین شناختی ایران همچون چشمه‌ های پلکانی باداب سورت، یکی از جاذبه‌ های خارق‌العاده زمین‌ گردشگری می‌پردازد.

فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2021
گزارش و تحلیل
فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران

 این مستند با حضور کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا صبوری مدیرکل معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد همایان تهیه کننده مستند، رونمایی شد و برای متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن و اصحاب رسانه به نمایش درآمد.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر اهمیت زمین‌گردشگری و میراث زمین شناختی کشورمان در خلق ارزش افزوده و اشتغال در این حوزه عنوان کرد:

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند شکوفاگر ظرفیت‌های ارزنده و نهفته کشورمان در حوزه زمین شناسی و معدن باشند. بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بالقوه کشور در این حوزه مغفول مانده است و تا رسیدن به جایگاه مطلوب در بهره‌گیری نوآورانه و فناورانه از آن‌ها فاصله داریم. اما شناساندن و آگاهی‌بخشی این ظرفیت‌ها، حرکت شتابان فعالان فناور و هموار کردن این راه، شاهد شکوفایی این حوزه باشیم.

آقای دکتر کامبیز مهدی‌زاده با اشاره به حرکت طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رونق بخشیدن به حوزه فناوری‌های معدن افزود:

در سال جاری حدود ۵۰ طرح و ایده تازه از سراسر کشور دریافت کردیم که ۲۰ مورد آن در راستای حمایت از دانش بنیان ها انتخاب شد؛ دو مرکز فناوری و نوآوری « ایمینو» و «مرکز نوآوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی» افتتاح شد؛ افتتاح مرکز نوآوری پارک سمنان نیز از دیگر اقدامات در این راستا بود و تهیه مستندهایی از هرمز و باداب سورت برای شناخت پدیده های زمین شناسی، معدنی و معرفی ژئوتوریسم ایران از دیگر اقدامات بوده است.

مهدی‌زاده با بیان این‌که سلسه مستند های رخساره زمین با هدف معرفی ظرفیت‌های زمین گردشگری کشور و نقش آفرینی سرمایه گذاران و فعالان دانش بنیان و خلاق برای توسعه این ظرفیت‌ها تهیه شده، ادامه داد:

این مستند ها، با حضور متخصصان دانشگاهی و فناور حوزه فناوری‌های زمین شناسی و معدن، با نگاهی علمی و آکادمیک، به محورها و موضوعات زمین شناختی می‌پردازد تا با ترویج و معرفی این ظرفیت‌ها، به جایگاه و اثربخشی واقعی خود در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برسد.

آیا تصویب FATF بر اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2021
آیا تصویب FATF بر اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت؟

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، چشمه باداب سورت‌ را پدیده‌ای منحصر به فرد و کم‌نظیر در دنیا دانست و گفت:

چشمه‌های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و 95 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است. این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است. در سا‌ل‌های گذشته، نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی برای حفظ و نگهداری آن واقع شده است، اما کافی نیست.

مهدی زاده، با اشاره به نقش کلیدی فرهنگسازی و ترویج در نمایان شدن ظرفیت های فناورانه و نهفته زمین شناختی کشور، ادامه داد:

در یک اقتصاد نفتی نمی توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم و فناوری‌های زمین و معدن، فرصتی تازه فرارویمان قرار داده است تا با گذار از اقتصاد نفتی و خام‌فروش، سهم دانش‌بنیان‌ها را از توسعه و پیشرفت کشور گسترش دهیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توانمندی حوزه زمین و معدن در خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی گفت:

 کشور در سال 94 بالغ بر 800 میلیون دلار برای ترمیم چاه ها و خطوط نفتی هزینه کرد؛ اگر این هزینه وارد حوزه زمین گردشگری می شد می توانست اشتغال قابل توجه و ارزش افزوده ای بسیار بالاتر را نسبت به فروش نفت خام به ارمغان بیاورد. مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که مسیر نجات اقتصادایران از تحریم ها از توسعه زمین گردشگری می‌گذرد ادامه داد: گردشگری اولین و مهم ترین منبع درآمد ارزی در بیش از 80کشور جهان و یکی از 5 منبع اول درآمد ارزی در 180 مقایسه درآمد جهانی صنعت گردشگری و صنعت نفت در سال 2018 کشور جهان بوده، که ناشی از اهمیت این حوزه است. این با امتیاز 3.5 رتبه 89 را در میان جذب کنندگان گردشگر جذب کردده که نشان می دهد تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم و باید نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در این حوزه را پررنگ‌تر از گذشته کنیم.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده از ضرورت توسعه فناوری‌ های زمین گردشگری برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده گفت و ادامه داد:

براساس آمار جهانی سال 2018 شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC)، 4/10 درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP)کشورهای جهان مربوط به بخش سفر و گردشگری بوده است این صنعت بیش از ۳۱۹ میلیون شغل جدید ایجاد کرده که 10درصد از کل افزایش اشتغال جهان را شامل می‌شود. میزان رشد3.9درصدی بخش گردشگری  برای هشتمین سال پیاپی از رشد تولید ناخالص داخلی یعنی 3.2درصد در جهان پیشی گرفته.

آیا آمریکا برای فروش نفت ایران در بازار جهانی  چراغ سبز روشن خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
آیا آمریکا برای فروش نفت ایران در بازار جهانی چراغ سبز روشن خواهد کرد؟

وی در ادامه افزود:

در قرن گذشته جمعیت آفریقا به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید. اگر به فکر چند سال بعد باشیم، می‌توانیم در کشورهای دیگر که پتانسیل رشد در حوزه معدن دارند از جمله آفریقا بازارهایی را ترسیم کنیم.ما باید در معادن قاره افریقا سرمایه گذاری کنیم. 

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های معدن با بیان اینکه دوری از خام فروشی باید در عمل اتفاق بیفتد، اظهار کرد:

اکونومیست بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ مشخص کرد که چین ۱۴ درصد بیشتر از آمریکا صادرات و ۳۱ درصد کمتر از این کشور واردات داشته است که نشان می دهد چین به سمت فناوری و نوآوری حرکت و از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده است. آمار و ارقام جهانی نشان داد دنیا به سمت نوآوری و فناوری رفته حرکت می‌کند و باید فرصتی ایجاد کنیم تا افراد متخصص در این حوزه وارد شوند و نوآوری را رونق دهند.

بزرگ‌ترین مشکل کشور ما ضعف دانش است، متاسفانه ۴۰  سال است که برای توسعه دانش دست به آزمون و خطا زده‌ایم اما فراموش نکنیم تا آخر عمر وقت نداریم. این مشکل به خصوص در حوزه‌های تخصصی از جمله معدن بیشتر مشهود است؛ برای رشد دانش باید به جوان‌ها فضا داد، آنها بر مسائل علمی تمرکز و تسلط دارند، ما هم سعی کنیم همه چیز را سیاسی نبینیم. در واقع اگر به جوان‌ها کمک نمی‌کنیم، حداقل دست و پایشان را هم نبندیم. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала