گزارش و تحلیل

احتمال برکناری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / احتمال برکناری محمد بن سلمان
احتمال برکناری محمد بن سلمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2021
اشتراک
از زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید دست عربستان سعودی و امارات و بالطبع اسراییل برای انجام هر کاری که دلشان می خواست باز شد.

اسپوتنیک - دیدگاه ساختار سنتی سیاسی آمریکا به بسیاری از رهبران کشورهای دیگر متحد آمریکا بیش از اینکه بحث دوستی و اتحاد باشد بحث دیدگاه ارباب رعیتی است.

پنتاگون: مشارکت اطلاعاتی با عربستان در جنگ یمن  پایان یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
پنتاگون: مشارکت اطلاعاتی با عربستان در جنگ یمن پایان یافت

طی دوران ترامپ این ساختار مقداری به هم خورد و رعیت ها حد و حدود خود را رعایت نکردند و تلاش داشتند در امور اربابی دخالت کنند.

اینکه نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو از پسر خوانده اش جراد کوشنر داماد سرخانه ترامپ بیشترین بهره را ببرد امری بدیهی بود و ترامپ هم شدیدا سر سپرده داماد اش شده بود و در نهایت هم مجبور شد تاوان این سر سپردگی را بپردازد.

اما شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن زاید ولیعهد امارات عربی متحده هم از حضور ترامپ بهره بردند و تلاش کردند تا نقش خود در میان کشورهای اسلامی و عربی را تقویت کنند و ترامپ هم با دریافت هزینه های این حمایت از هیچ حمایتی از آنها دریغ نکرد.

طی چهار سال اخیر صدها هزار انسان بی گناه جان خود را به دلیل این حمایت های ترامپ از دست دادند، بماند خانه هایی که خراب شد و افرادی که با سلاح های آمریکایی نقص عضو شدند.

در دوران انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالات متحده کار به جایی رسید که حمایت های سه تفنگدار ترامپ ، نتانیاهو – بن سلمان و بن زاید از ترامپ در مقابل بایدن به صورت بسیار علنی بود و به قول معروف آنها از همان وقت شمشیر را در مقابل دمکرات ها و شخس جوزف بایدن از رو بستند.

زمانی که نتایج اولیه انتخابات آمریکا اعلام شد و معلوم شد که بایدن پیروز انتخابات آمریکا است شاهزاده محمد بن زاید با زیرکی سریع واکنش نشان داد و برای بایدن تبریک ارسال کرد اما هم محمد بن سلمان و هم بنیامین نتانیاهو به مخالفت علنی خود با بایدن ادامه دادند و نتانیاهو تلاش کرد با استفاده از لابی های یهودی در آمریکا جدل فیما بین ترامپ و بایدن را به دادگاه بکشاند و از آن طریق به ترامپ کمک کند تا انتخابات را مخدوش اعلام کند در حالی که بن سلمان ملیون ها دلار پول نقد در اختیار جراد کوشنر قرار داد تا ترامپ در پروسه شکایت خود و اعاده شمارش آرا و همچنین تامین هزینه اعتراضات هواداران خود استفاده کند.

بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را به تعلیق درآورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2021
بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را تعلیق کرد

حتی برخی در ایالات متحده باور دارند هزینه حمله به کنگره ایالات متحده و دفاع از حمله کنندگان نیز از همین پولها تامین شده.

به هر صورت پس از به قدرت رسیدن رسمی بایدن هم نتانیاهو وهم بن سلمان گوش به زنگ بودند که چه لحظه می توانند با بایدن صحبت کنند و از اعمال خود نسبت به او طلب بخشش کنند.

اما بایدن عمدا با آنها تماس نگرفت و آنها را در حالت آماده باش یا به قول معروف آنکال قرار داد.

البته بن سلمان و نتانیاهو هم تلاش کردند لابی های خود در آمریکا را جلو بیاندازند تا بلکه به قول معروف از دل بایدن در بیاورند.

حدود یک هفته پیش یعنی حدود یک ماه پس از به قدرت رسیدن رسمی بایدن وی قبول کرد با نتانیاهو صحبت کند و طبق برخی اخبار منتشره در این تماس بایدن بیشتر حد و مرز برای نتانیاهو تعیین کرد و به او فهماند که دیگر دوره قبل نیست و وی نمی تواند آنگونه که در دوران ترامپ رفتار می کرد رفتار کند و تصور کند می تواند رئیس جمهوری آمریکا را در کار انجام شده قرار دهد.

طبق همین اخبار بایدن به نتانیاهو گوشزد کرد که منافع ملی آمریکا برایش مهم است و بر اساس این منافع ملی وی تصمیم دارد به برجام برگردد و هیچ چانه زنی ای در این باره نیست.

حال بحث تماس تلفنی بایدن و ملک سلمان بن عبد العزیز مطرح است.

این در حالی است که لابی های عربستان در آمریکا تلاش داشتند بایدن را متقاعد کنند تا با محمد بن سلمان هم هر چند کوتاه اما صحبت کوتاهی داشته باشد.

ولی تا لحظه نگارش این مقاله هنوز بحث فقط در باره تماس بایدن و ملک سلمان است.

 وزیر خارجه عربستان: ریاض از صلح با ایران استقبال می ‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2021
وزیر خارجه عربستان: ریاض از صلح با ایران استقبال می ‌کند

خود همین ماجرا و تاخیر در تماس نشان دهنده این است که بایدن می خواهد به ملک سلمان بفهماند که بسیار از دست او و ولیعهد اش ناراحت است و قطعا کارهای ولیعهد عربستان بدون هزینه نخواهد بود.

اینکه رسانه های آمریکا شروع کرده اند ماجرای عدنان خاشقچی را پیش بکشند و جسته گریخته اعلام می کنند که تحقیقات امنیتی آمریکا به این نتیجه رسیده که شاهزاده محمد بن سلمان آمر اصلی ماجرا بوده همه برای این است که پیش زمینه تماس بایدن و ملک سلمان فراهم شود.

همه این مسایل را کنار هم بگذاریم متوجه می شویم احتمالا بایدن از ملک سلمان خواهد خواست که فکری به حال پسرش بکند و شاید هم به او دستور خواهد داد تا یا محمد بن سلمان را برکنار کند و یا بهانه ای بیاورند که محمد بن سلمان خود کنار برود چون رفتارهای محمد بن سلمان تابع سیاست های اعلامی واشنگتن نیست.

همچنین احتمالا بحث یمن را پیش خواهند کشید و اینکه محمد بن سلمان ماجرا را بیش از حد کش داده و عربستان در کشتار مردم بی گناه یمن از همه خطوط قرمز گذشته نیز مطرح خواهد شد.

قطعا هم بحث بازگشت آمریکا به برجام نیز مطرح خواهد بود اما به نظر نمی آید نظر عربستان خیلی برای بایدن اهمیت داشته باشد.

به هر حال وقت آن رسیده تا ساختار قدرت آمریکا به همپیمانان آمریکا گوشزد کند که ارباب کیست و رعیت کیست و رعبیت هم بفهمد که حد ومرز اش کجا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала