گزارش و تحلیل

5 قدرت نظامی برتر جهان

© AP Photo / Jonathan Ernst5 قدرت نظامی برتر جهان
5 قدرت نظامی برتر جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
اشتراک
در رتبه بندی بین المللی قدرت های نظامی برای سال 2021 ، روسیه پس از آمریکا در جای دوم قرار گرفت.

اسپوتنیک به نقل از نشنال اینترست می نویسد: کدام ارتش ها قدرتمندترین ارتش های جهان هستند؟ این سوال فقط در نگاه اول ساده است، زیرا در نهایت، قدرت یک مفهوم نسبی است. ارتشیان بر اساس عوامل ملی منحصر به فرد مربوط به جابجایی کشور و ژئواستراتژی در مورد محل سرمایه گذاری تصمیم می گیرند. بر این اساس ، آنچه باعث قدرت یک ارتش می شود ، لزوماً نتیجه مشابهی را برای ارتش دیگر فراهم نمی کنند گلوبال فایر پاور Global Firepower از فرمول منحصر به فردی برای رتبه بندی قدرت نظامی کشورها استفاده می کند که متغیرهای بی شماری را در نظر می گیرد. در نتیجه، شناسایی پنج کشور که نیروهای مسلح آنها در حال حاضر قدرتمندترین هستند، امکان پذیر شد.

انگلیس گزارشی از وضعیت تکان دهنده ارتش داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
انگلیس گزارشی از وضعیت تکان دهنده ارتش داد

یک. ایالات متحده

تاج قدرتمندترین ارتش جهان، کمی جلوتر از نزدیکترین رقبای خود ، در سال 2021 مجدداً ایالات متحده دریافت کرد. این یک شکاف ناچیز ، اما پایدار است. بودجه دفاعی عظیم ، زیرساخت های گسترده، تعداد زیادی نیرو و ذخیره قابل توجه افرادی که برای خدمت سربازی مناسب هستند ، به ایالات متحده اجازه داده است تا در تمام مهمترین معیارهای تعیین کننده قدرت ارتش، از رقبا پیشی بگیرد. صنایع دفاعی آمریکا قادر به تولید پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در جهان است. ایالات متحده در خط مقدم هواپیمایی نظامی قرار دارد و از نظر کمی و کیفی از نزدیکترین رقبای خود در اکثر ، و شاید همه رده ها ، پیشی می گیرد. ایالات متحده بیشترین تعداد ناو هواپیمابر در حال انجام عملیات را در جهان دارد و توانایی وارد آوردن ضربه جهانی را مطابق با نظریه نیروی دریایی خود مبنی بر استفاده از گروه های حملات ناو هواپیمابردارد.

دو. روسیه

روسیه از نظر اقتصادی پس از فروپاشی شوروی بهبود یافته و تعداد زیادی پروژه ها برای مدرن سازی نیروی هوایی و نیروی دریایی خود در دست اجرا دارد. تا سال 2021 نتایج این کار قابل مشاهده شده است. امروزه روسیه نسل جدیدی از زیردریایی های مجهز به موشک های استراتژیک و کروز را در اختیار دارد که به مسکو امکان می دهد شکاف کیفی موجود با ایالات متحده را  کاهش دهد. قدرت روزافزون ناوچه های سبک روسی و دیگر کشتی های کوچک نشانگر تمرکز ویژه مسکو بر واحدهای پدافند ساحلی است. روسیه مثل سابق به جز خودروهای زرهی، در همه رسته های سلاح های زمینی در جایگاه بهتری نسبت به ایالات متحده قرار دارد. اگر نیروی هوایی را بگیریم، جایگاه روسیه هنوز به نفع ایالات متحده است. جنگنده جدید روسی Su-57 برای دستیابی به برتری هوایی طراحی شده است. در حال حاضر ، روسیه علاقه مند به توسعه ابزارهای مقابله با پلتفورم های کم مرئی آمریکایی است که برای دستیابی به جهش و موفقیت بزرگ طراحی شده است.

وزارت دفاع آلمان خواستار اصلاحات در ارتش شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
وزارت دفاع آلمان خواستار اصلاحات در ارتش شد

سه. چین

چین بسیار عقبتر از روسیه و ایالات متحده است. اما با دومین بودجه نظامی ، همچنان به سرمایه گذاری های قابل توجه و طولانی مدت در تمام راستاها از صنایع نظامی خود ادامه می دهد. چین بیشترین تعداد نفرات مناسب برای خدمت سربازی را دارد. در چین از منابع مواد خام قابل توجهی برای اجرای برنامه های بلند پروازانه در زمینه تولید و تهیه سلاح استفاده می شود - از ایجاد گروه های حمله شامل ناو هواپیمابر خود تا تولید ناوگان بمب افکن و جنگنده های نسل ششم. می توان گفت که پکن توانایی تحقق رشد انفجاری را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نشان می دهد.

چهار. هند

علیرغم بودجه دفاعی نسبتاً ناچیز و تأخیر در صنعت نظامی در مقایسه با سه قدرت پیشرفته جهانی مذکور ، توان نظامی هند بر اساس نیروی انسانی عظیم و همچنین تعداد قابل توجهی از تفراد مناسب برای خدمت نظامی است. هند دارای تعداد زیادی تانک است (اگرچه برخی از آنها به روز رسانی شده نیستند) و نیز تاسیسات توپخانه در ذخیره و همچنین نیروهای قابل توجه دفاع ساحلی. در حالی که هند همچنان واردكننده اسلحه است، دهلی به تازگی گام هایی را برداشته است - عمدتاً از طریق خرید پروانه های ساخت و انجام معامله ها برای تحویل فن آوری ها بر اساس پروانه - برای ایجاد یك صنعت دفاعی ببشتر مستقل است.

پنج. ژاپن

در سال 2020، ژاپن برای اولین بار جایگزین فرانسه در مکان پنجم شد. این امر به دلیل ثروت ، زیرساخت های چشمگیر و بودجه دفاعی نسبتاً زیاد آن است. ژاپن دارای نیروی هوایی برجسته است ، به طور فعال در گروه های خاصی از نیروی دریایی، از جمله ناوشکن ها و زیردریایی ها پیشرفت کرده است. اما رتبه بندی جهانی آن به دلیل نیروی زمینی که نسبتاً کوچک است کمی رنج می برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала