گزارش و تحلیل

کار بایدن ترمیم آبروریزی ترامپ است

© AP Photo / Cliff Owenکار بایدن ترمیم آبروریزی ترامپ است
کار بایدن ترمیم آبروریزی ترامپ است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2021
اشتراک
در چند روز گذشته، ایران یک حرکت هایی را در دولت آمریکا دیده که با مصوبه احتمالي که قرار است در تاریخ 5 اسفند به تصويب برسد بی ربط نیست و ایران می خواست یک تذکر جدی به امریکا بدهد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل ریچارد میلز در پیامی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام نمود که آمریکا خواستار تجدید نظر در خصوص تحریم های اعلام شده علیه ایران توسط دولت قبلی است. این دیپلمات آمریکایی در ادامه افزود که آمریکا خواهان پابرجایی قطعنامه 2231 به صورت کامل است. ریچارد میلز روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.
نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا بدون قید و شرط به برجام پایبند باشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2020
نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا بدون قید و شرط به برجام پایبند باشد

در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک با آقای فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به گفتگو نشسته است.
آیا اولتیماتیوم ایران در طی چند روز اخیر در خصوص غنی سازی هسته ای بر رفتار دولت آمریکا تاثیر گذار بوده است؟
نامه آمریکا به سازمان ملل بیشتر در خصوص مکانیسم ماشه است، آمریکا اعلام کرده است که اشتباهی را که ترامپ انجام داده است را اکنون قبول ندارد. در واقع آمریکا اکنون نظر آقای ترامپ را قبول ندارد. اینکه آمریکا اعلام نموده که مکانیسم ماشه را فعال نموده است، بعد کشورهای دنیا اعلام نمود که نخیر فعال نکرده است. کاری که دولت کنونی آمریکا (بایدن) کرده است در حقیقت ترمیم آبروریزی ترامپ است، دادن امتیاز به ایران نیست. تا کنون کسی در دنیا نظر آمریکا را درخصوص فعال شدن مکانیسم ماشه نخواسته بود، اکنون که مکانیسم ماشه به حالت طبیعی خود بر می گردد، این یک امتیاز برای ایران محسوب نمی شود، بلکه حق ایران بوده است. از این جهت کاری که دولت آمریکا کرده است، تغییری ایجاد نمی کند، زیرا قرار نبوده است که مکانیسم ماشه فعال شود.
در تاریخ 5 اسفند که ایران می خواهد مصوبه ای را در مجلس به تصویب برساند، این مصوبه، مصوبه خوبی است. در چند روز گذشته آمریکایی ها متوجه شدند که دولت ایران قرار نیست به حرف آمریکایی ها گوش دهد. دولت ایران اعلام نموده است که دولت امریکا باید به تعهداتش عمل کند. درست است در چند روز گذشته ما یک حرکت هایی را در دولت آمریکا دیدیم، که با تاریخ 5 اسفند بی ربط نیست و هدف هم همین بود. ایران می خواهد یک تذکر جدی به امریکا بدهد. 
چنانچه آمریکا این کار را انجام دهد آیا ایران به غنی سازی 20 درصد بر اساس برجام باز می گردد؟
اگر آمریکا تحریم ها را لغو کند، بله ایران این کار را انجام خواهد داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала