گزارش و تحلیل

کرونا؛ شترعرب در کانون توجه پزشکان

© Sputnik / Arina Topoleva کرونا؛ شترعرب در کانون توجه پزشکان
 کرونا؛ شترعرب در کانون توجه پزشکان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
بشریت هنوز به تولید داروهای موثر برای درمان ویروس کرونا نیاز دارد.

اسپوتنیک به نقل از الجزیره می نویسد: در روز سه شنبه، 16 فوریه، کالج پزشکی ویل کرنل در قطر اعلام کرد که با وجود کسب دسترسی به چند واکسن علیه کووید-19، بشریت هنوز هم به درمان موثر بیماری کنونی کرونا و جلوگیری از همه گیری های آینده که ممکن است توسط ویروس های ناشناخته کرونا ایجاد شود نیاز دارد.

دکتر لطفی شوشان، استاد ژنتیک، میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی ویل کرنل قطر، معتقد است که راه حل در شترهای یک کوهانه است. شتر می تواند منبع آنتی بادی هایی باشد که می توانند به درمان کوید- 19 کمک کنند. آنتی بادی های مونوکلونال (نانوبادی) در شتر می توانند به مقدار زیاد تولید شده و ویروس هایی را آلوده کنند که آنتی بادی های معمولی نمی توانند انها را از بین ببرند. یک مطالعه مرتبط در مجله علمی JCI Insight منتشر شد.

آنتی بادی ها یعنی چه؟

براساس داده های موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی- آمریکا (NHGRI)، آنتی بادی ها یک جز پروتئینی از سیستم ایمنی بدن هستند که در خون گردش می کنند، ساختارهای خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را شناسایی و از بین می برند. آنتی بادی ها توسط بدن انسان در پاسخ به قرار گرفتن در معرض خطر ماده ای خارجی به نام آنتی ژن ا تولید می کنند و در آینده بدن انسان را از اثرات آنتی ژن ها محافظت می کنند.

دکتر شوشان یادآوری کرد که ویروس کووید- 19 سه برابر سریعتر از سندرم حاد تنفسی (SARS) در سال 2002 و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال 2012 گسترش یافته است. همه ویروس های فوق الذکر متعلق به همان خانواده فرعی ویروس کرونا هستند و از خفاش ها از طریق میزبان میانی به انسان می رسند. به عنوان مثال ، شتر عربی تنها میزبان میانی ویروس MERS بود.

یک محقق مدعی شد که با احتمال 99.9 درصد منشا کرونا را پیدا کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
یک محقق مدعی شد که با احتمال 99.9 درصد منشا کرونا را پیدا کرده است

دکتر شوشان گفت: "یافتن آنتی بادی علیه ویروس MERS در شترها نسبتاً آسان است ، اما یافتن شتری مبتلا به این بیماری پدیده ای نادر است. فرضیه ما بر اساس شباهت های بین دو ویروس - MERS و کووید-19 است. این امر باعث می شود که ما تعمق کنیم که شاید آنتی بادی ها علیه آنتی ژن های MERS در برابر ویروس کووید-19 نیز موثر باشند.

این تحقیق توسط کالج ویل کرنل پزشکی- قطر، بنیاد تحقیقات ملی قطر، وزارت بهداشت عمومی و وزارت شهرداری ها و محیط زیست قطر پشتیبانی شد.

در تحقیقی که با همکاری با همتایانی از کالج پزشکی ویل کرنل قطر و Sidra Medicine و وزارت بهداشت عمومی قطر انجام شد، دکتر شوشان با استفاده از تکنیک های پیشرفته مولکولی دریافت که آنتی بادی های ویروس MERS در یک شتر عربی واقعاً قادر به جلوگیری از چسبیدن ویروس کووید-19 به سلول های هدف است. کرونا ویروس های SARS ، MERS و کووید-19 بسیار شبیه به هم هستند و می توان از شباهت های آنها برای ایجاد دارو استفاده کرد. علاوه بر این، استفاده از نتایج به دست آمده برای خنثی سازی سویه های مختلف و ویروس های آینده کرونا  متعلق به همان زیر خانواده امکان پذیر خواهد بود.

آنتی بادی های اصلاح شده ژنتیکی

عارضه جانبی دیگری در مبتلایان به کرونا یافت شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
عارضه جانبی دیگری در مبتلایان به کرونا یافت شد

دکتر شوشان گفت: "این درمان مبتنی بر آنتی بادی های اصلاح شده ژنتیکی شتر با ترکیب 3-4 آنتی بادی کوچک خواهد بود که هر یک از آنها قسمت های مختلف ویروس را تشخیص می دهند. به فرد آلوده به ویروس کرونا این آنتی بادی ها تزریق می شود و ترکیبی از 3-4 آنتی بادی شانس موفقیت درمان را افزایش می دهد.

اگرچه سیستم ایمنی بدن اعضای بدن حیوانات هنگام پیوند را رد می کند، اما محققان معتقدند که استفاده از آنتی بادی شتر مشکلی نخواهد داشت. دکتر شوشان می گوید:"ما از یک قسمت خاص آنتی بادی برای مبارزه با ویروس استفاده می کنیم. آنتی بادی های تولید شده توسط شترهای عرب از نظر ساختاری شبیه به آنتی بادی تولید شده توسط بدن انسان است. بنابراین، ما انتظار پاسخ منفی ایمنی به درمان را نداریم."

وی تأکید کرد که آنتی بادی ها نمی توانند جایگزین واکسن ها شوند. به گفته وی، واکسیناسیون اثرات همه گیری را کاهش می دهد و از ایجاد ایمنی گله ای اطمینان حاصل می کند. اما پس از مدتی، ویروس های کرونا سویه های جدیدی به وجود می آورند و در حالی که متخصصان اثر بخشی برخی واکسن ها را علیه سویه های جدید جهش یافته کووید-19 تأیید می کنند ، هدف این واکسن ها محدود کردن شیوع ویروس است نه درمان افراد. در نهایت، تعداد زیادی از افراد به ویروس کرونا مبتلا می شوند و از آنتی بادی های بدست آمده از شترهای عربی می توان به عنوان یک گزینه درمانی استفاده کرد.

در مرحله بعدی، محققان آزمایشاتی را بر روی جوندگان انجام می دهند. آنها قصد دارند ثابت کنند که فرضیه آنها درست است و استفاده از آنتی بادی حاصله از شتر بی خطر و موثر است. در صورت کسب موفقیت، شرکت های داروسازی چند ملیتی به این تحقیق خواهند پیوست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала