گزارش و تحلیل

حضور قطر و کویت در قطب شمال

© Sputnik / Anna Yudina قطب شمال
 قطب شمال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
ژاپن در مورد گرم شدن قطب شمال چه واکنشی باید نشان بدهد؟

اسپوتنیک به نقل از رسانه ژاپنی نیوز پست سِون می نویسد: در سال 2011، در شماره ماه مه مجموعه مقالات آکادمی نیروهای دفاع از خود نیروی دریایی ژاپن تحت عنوان  "سوالات استراتژی نیروی دریایی" گفته شد: "با آغاز گرم شدن کره زمین در سال 2037، اقیانوس منجمد شمالی در قسمت قابل توجهی از سطح آن در تابستان بیشتر به یک دریا قطبی بدون یخ تبدیل خواهد شد. در این شرایط، اهمیت استراتژیک اقیانوس منجمد شمالی به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

اعتقاد بر این است که گرم شدن کره زمین عمدتا ناشی از افزایش انتشار دی اکسید کربن CO2 در نتیجه افزایش فعالیتهای انسانی است. تا کنون، دانشمندان از این واقعیت بر می آیند که به طور کلی، این امر باعث بدتر شدن محیط زیست می شود، زیرا بیابانی شدن سریع کمربند سبز زمین و افزایش سطح اقیانوس ها به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی صورت می گیرد. ماسارو ساتو، دانشمند علوم سیاسی و نویسنده معتقد است که روسیه یکی از کشورهایی است که به طور مخفیانه می خواهد یخ زودتر ذوب شود.

روسیه از ذوب شدن یخ های قطب شمال چه فوایدی خواهد داشت؟ به گفته آقای ساتو: "یکی از آنها دسترسی به منابع طبیعی است که در زیر پوسته ضخیم یخ  قرار دارند. سواحل روسیه در اقیانوس منجمد شمالی و فلات قاره انباری از طیف گسترده ای از منابع طبیعی است. اول از همه اینها، البته، هیدروکربن ها هستند. هم اکنون در روسیه، یکی پس از دیگری، میدان های جدید گاز و نفت در حال کشف و بهره برداری هستند. این امر مربوط به شبه جزیره یامال است. من می توانم این منطقه را همزمان با کویت (نفت) و قطر (گاز) مقایسه کنم. تصور کنید که در صورت آزاد شدن یخ های قطب شمال میلیون ها کیلومتر مربع خاک و فلات در اینجا چه اتفاقی می افتد! "محور انرژی" ممکن است از خاورمیانه به روسیه منتقل شود. انتقال از هیدروکربن ها به انرژی هسته ای موفقیت آمیز نبود، استفاده از انرژی هیدروژنی تازه با چشم اندازهای نامشخص آغاز می شود. در چنین شرایطی، گاز طبیعی روسیه ممکن است به "سوپر ستاره" مطلق جهان تبدیل شود.

تشکر قطر از ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
تاکید ایران و قطر بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای حل اختلافات

آقای ساتو خاطرنشان می کند: "دومین مزیت بزرگ روسیه این است که وقتی یخ در اقیانوس منجمد نازک شود ، یک مسیر دریایی بسیار ارزان در قلمروی وسیع  روسیه افتتاح می شود که در امتداد آن کشتی های حمل و نقل با تناژ بزرگ می توانند به طور فعال حرکت کنند. این "مسیر قطب شمال" اولین "مسیر شمالی" بشریت خواهد بود. در نتیجه، استانداردهای حمل و نقل دریایی بین اروپا و آسیا کاملاً تغییر خواهد کرد. اینجا هوا بسیار سرد است. بنابراین، برخلاف مسیر جنوبی ، هیچ دزدان دریایی وجود ندارند. این بدان معنی است که حق بیمه بسیار ارزان تر است. طبق معاهدات بین المللی در مورد قانون دریا، کشورهای ساحلی دارای حق انحصاری فلات قاره تا 200 مایل دریایی از خط سرزمینی خود هستند. و روسیه در انتظار ذوب شدن یخ ها، اکنون عجله خواهد کرد تا تمام اقیانوس منجمد شمالی را به عنوان فلات قاره خود توصیف کند. کانادا تلاش می کند در برابر آن مقاومت نماید."

"اگر به نقشه نگاه کنید، روابط روسیه و ژاپن در این شرایط چگونه تغییر می کند؟ کشتی های حمل و نقل با ظرفیت بزرگ، برای عبور از کوتاه ترین و راحت ترین مسیر از اقیانوس های قطب شمال و آرام به ولادی ووستوک ، باید از تنگه لاپروز La Perouse بین ساخالین و هوکایدو یا تنگه سانگار بین جزایر هوکایدو و هونشو ژاپن عبور کنند  یعنی چنین کشتی هایی مجبور می شوند از تنگه های بین قسمت های خاک ژاپن عبور کنند."

این بدان معناست که در دهه 2030، در میان ذوب شدن یخ و فعال شدن شدید مسیر قطب شمال، ژاپن به یک نقطه اصلی برای حمل و نقل بین المللی تبدیل خواهد شد که اروپا و روسیه را با آسیا متصل می کند - چین ، ژاپن ، کره و غیره.

ماسارو ساتو نتیجه گیری می کند: "تحت این شرایط ، روسیه باید موضع دوستانه تری نسبت به ژاپن اتخاذ کند. نظریه من این است که گرم شدن کره زمین روابط ژاپن و روسیه را بهبود می بخشد."

وزارتخانه تنهایی در ژاپن تاسیس شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
وزارتخانه "تنهایی" در ژاپن تاسیس شد

 تحلیل سناریوی بدترین حالت برای دهه 2030

اما یک روش مخالف دوستی نیز وجود دارد - روش اشغال. روسیه قدرت نظامی قابل توجهی دارد و ممکن است تلاش کند تا کنترل خود را بر مناطق دریایی شمال ژاپن تقویت کند. در زمان اتحاد جماهیر شوروی ، استالین در زمان خود بر روی خط روموی- کوشیرو (جزیره هوکایدو) به عنوان یک خط آتش بس در طول جنگ اقیانوس آرام اصرار داشت تا به نیروهای شوروی اجازه دهد نیمه شمالی هوکایدو را اشغال کند. بنابراین، استالین می خواست بر تنگه لاپروزتسلط یابد. و این کار را فقط به این دلیل انجام نداد که ترومن رئیس جمهور ایالات متحده با آن مخالفت کرد.

ذوب شدن یخ های دریای قطب شمال نه تنها یک مسئله زیست محیطی بلکه یک مسئله امنیتی نیز محسوب می شود. اگر روسیه تلاش کند بخشی از پتانسیل نیروی دریایی خود را به ولادی واستوك منتقل كند ، با تنگناهایی كه در بالا توضیح داده شد روبرو خواهد شد كه به نوعی "ایست بازرسی" تبدیل می شود.

"در زمینه دیپلماسی و اطلاعاتی ، اصطلاحی" تجزیه و تحلیل بدترین حالت "وجود دارد. اتحاد شوروی اراده سیاسی قوی برای گسترش داشت. روسیه معاصر از توانایی نظامی لازم برای حمله به ژاپن برخوردار است، اما اراده سیاسی برای این کار ندارد. بنابراین تهدیدی از جانب مسکو وجود ندارد، اما اگر دولت پوتین وانمود کند که آماده است دو جزیره را به ژاپن بازگرداند و این کار را انجام ندهد، افکار عمومی ژاپن به طور جدی تغییر خواهد کرد."

وقتی سوال شد که ژاپن از چه منابعی می تواند به عنوان سلاحی موثر در میان تحولات و تغییرات مختلف ژئوپلیتیکی استفاده کند ، ماسارو ساتو پاسخ داد: "سطح بالای تحصیلات همچنان سلاح مهم ژاپن است. آموزش هوش را تمرین و تضمین می کند. جوانان ژاپنی باید یاد بگیرند که از فرصت ها استفاده کرده و توانایی های شخصی خود را توسعه دهند تا بتوانند با مسئولیت پذیری تصمیمات مستقلی بگیرند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала