گزارش و تحلیل

چرا ایران فشارها را زیاد کرده؟

© Fotolia / Curioso Photographyچرا ایران فشارها را زیاد کرده؟
چرا ایران فشارها را زیاد کرده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اشتراک
بسیاری این روزها سوال می کنند چرا ایران زمانی که آمریکایی ها اظهار می دارند خواهان بازگشت به برجام هستند شروع کرده فشارها را افزایش دادن و دولت قانون مجلس برای رفع تحریم ها را با حدت و شدت اجرا می کند؟

می توان گفت پاسخ به این سوال هم امروز توسط مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت قیام مردم تبریز بیان شد و آن "ایران دیگر وعده قبول نمی کند و عمل می خواهد".

چند وقت پیش هم با یکی از مقامات (که البته چون از ایشان اجازه ندارم نامش را نمی برم) گپ می زدیم و با شوخی به من گفت دلم می خواست یک بار بایدن را ببینم فقط به به او بگویم "زرنگ کی بودی تو"، ولی حیف که شرایط سیاسی اجازه انجام چنین ملاقاتی را نمی دهد.

وی به من می گفت ما چهار سال در برابر زورگویی های ترامپ مقاومت نکردیم تا بایدن بیاید و بخواهد دوباره همان حرف ها را در پوششی دیگر مطرح کند.

امروز هم آقای روحانی به صراحت موضع دولت ایران را بیان کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
موضع رهبر ایران در خصوص توافق هسته ای برجام

برجام امضا شده که همانگونه که هست اجرا شود و در صورتی که طرف مقابل تعهدات خود در برجام را صبح انجام دهد تا ظهر نشده ایران هم تعهدات خود در برجام را انجام خواهد داد.

تصور نمی کنم حرف غیر منطقی ای باشد.

زمانی که برجام امضا شد ایرانی ها بلا فاصله همه تعهدات خود در برجام را حتی سریع تر از زمان بندی انجام دادند.

این در حالی که آمریکایی ها دو سال است از برجام خارج شده اند و پس از پنج سال از اجرای برجام هنوز تحریم ها که دلیل اصلی امضای برجام توسط ایران بود رفع نشده شاید بهترین پیشنهاد که بشود مطرح کرد این است که یک بار هم که شده اول طرف مقابل تعهدات خود را انجام دهد و چند ساعت بعد پاسخ ایران را ببیند.

طبق همه قوانین و مقررات بین المللی ایران که جزو اولین کشورهای امضا کننده ان پی تی (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای) است و همه برنامه های هسته ای اش تحت نظر آژانس بین المللی هسته ای می باشد مجاز است تا هر سطحی که نیاز ببیند اورانیوم غنی سازی کند همچنین چرخه کامل برنامه هسته ای را داشته باشد و ...

اینکه ایران به صورت داوطلبانه اقدام به اجرای پروتوکل الحاقی نمود به معنای این نیست که این کشور رسما این تعهد را پذیرفته بلکه به این دلیل بوده که ایران خواسته حسن نیت خود را به طرف مقابل نشان دهد و در مقابل متاسفانه طرف مقابل نه فقط حسن نیت خود را نشان نداده بلکه حتی سوء نیت هم نشان داده.

بر کسی پوشیده نیست که ایران برجام را به این دلیل امضا و اجرا کرد تا تحریم های بین المللی از بالاسر ایران برداشته شود، حال نه فقط تحریم ها برداشته نشده بلکه دولت آمریکا بیش از 850 تحریم جدید بر ملت ایران افزوده و همچنین کشورهای اروپایی با آمریکا در اجرای این تحریم ها همکاری می کنند.

کشورهایی که بنا بود ضامن اجرای برجام باشند و اگر آمریکا برجام را اجرا نکرد آنها بد عهدی آمریکا را پوشش دهند.

شرط روحانی برای بازگشت به  تعهدات برجامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
شرط روحانی برای بازگشت به تعهدات برجامی

مزید بر این ماجرا امروزه هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها به جای اینکه به فکر سریعتر اجرا کردن تعهدات خود باشند شروع کردند مسایلی را بحث کنند که خارج از برجام می باشد و خواسته هایی را مطرح کنند که در همان زمان امضای برجام هم موجبات تاخیر در امضای آن شد و در نهایت همه توافق کردند که این بحث ها را از برنامه کار خارج کنند و فقط روی برنامه هسته ای تمرکز کنند.

دمکرات ها هم، طبق معمول، به سمت نامردی در تعهدات خود می روند و علیرغم اینکه به ایرانی ها قول داده بودند که بلا فاصله پس از ورود بایدن به کاخ سفید همه چیز تغییر خواهد کرد ولی دوباره شروع کرده اند به قول معروف بازی در آوردن تا هم امتیاز بیشتری از ایران بگیرند و هم اینکه با بهانه تراشی از انجام تعهدات آمریکا سر باز بزنند.

بدیهی است وقتی ایرانی ها می بینند که طرف مقابل اینگونه می پندارد و اینگونه رفتار می کند تصمیم بگیرند دیگر قید همه چیز را بزنند و برنامه هسته ای خود را به ما قبل توافق هسته ای برگردانند، شاید هم به مراتب جلوتر از سابق.

شاید برخی به یاد نداشته باشند که پس از توافق سال 2005 سعد آباد و پلمپ تاسیسات هسته ای ایران توسط سازمان بین المللی انرژی هسته ای، این آقای خاتمی بود که دو ماه مانده به تحویل کرسی ریاست جمهوری رفت و پلمپ های تاسیسات را شکست وبرنامه هسته ای را دوباره به جریان انداخت تا امتیاز شکستن این پلمپ ها را به رئیس جمهوری بعدی ندهد.

همان زمان هم همه این تهدیدات که امروزه آمریکایی ها و اروپایی ها مطرح می کنند مطرح بود.

امروزه به نظر می آید خودداری غربی ها از اجرای تعهدات خود در قبال ایران منجر خواهد شد دولت آقای روحانی پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ایشان همه تعهدات ایران در برجام را متوقف کند و نخواهد رییس جمهوری و دولت بعدی این امتیاز را به دست آورد.

بر هیچ تحلیلگری پوشیده نیست اینکه دولت آقای روحانی با قانون مجلس جهت رفع تحریم ها مخالفت نشان داد به این دلیل نبود که مخالف انجام این طرح بود بلکه فقط به این دلیل بود که برخی سیاستمداران در دولت خواهان آن بودند تا دست دولت برای چانه زنی باز باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала