گزارش و تحلیل

دامن ایران از اقدام تروریستی در آفریقا مبراست

© AFP 2023 / Carlos Barria دامن ایران از اقدام تروریستی در آفریقا مبراست
 دامن ایران از اقدام تروریستی در آفریقا مبراست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
اشتراک
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دریادار هایدی برگ رئیس اطلاعات فرماندهی آمریکا در آفریقا (افریکام)، گزارش داد: سرویس های اطلاعاتی آمریکا مقامات ایرانی را به تهیه حمله تروریستی به سفارت امارات در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی متهم می کنند.

اسپوتنیک - در اوایل ماه فوریه، گزارش شد که سرویس اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی (NISS) ۱۵ نفر را به ظن طراحی نقشه تروریستی علیه سفارت امارات در آدیس آبابا دستگیر کرده اند.

انگشت اتهامات امریکا به ایران برای حمله به سفارت امارات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
انگشت اتهامات امریکا به ایران برای حمله به سفارت امارات

اشاره شد که توطئه گران با تروریست های خارجی همکاری کرده و دستورات احمد اسماعیل را که در سوئد زندگی می کرده، اجرا کردند، وی همچنین توسط سرویس های ویژه سوئد بازداشت شد.

هایدی برگ با استناد به منابع موجود در سرویس های اطلاعاتی غربی گفت: کروه آدیس آبابا در حال آماده سازی برای حمله تروریستی به رهبری ایران است.

به گفته این روزنامه، مقامات آمریكایی و اسرائیلی بر این باورند كه حمله ناموفق به سفارت امارات متحده عربی می تواند بخشی از یک برنامه گسترده ایرانی برای یافتن آسیب پذیرترین كشورهای آفریقایی باشد، جایی كه می تواند از اسرائیل برای قتل محسن فخری زاده فیزیكدان هسته ای "انتقام" بگیرد و از ایالات متحده برای قتل قاسم سلیمانی سردار ایرانی؛ طرف ایرانی اتهامات آمریکا را رد می کند.

سخنگوی سفارت ایران در آدیس آبابا اظهار داشت: این سخنان بی اساس است که توسط رسانه های سخت گیر تحت تأثیر رژیم صهیونیستی بیان می شود. نه اتیوپی و نه امارات چیزی در مورد مداخله ایران در چنین حوادثی اعلام نکرده اند.

امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر توافق نامه ای برای عادی سازی روابط با اسرائیل امضا کردند. مراسم امضای این اسناد از زمان توافق با میانجیگری فعال ایالات متحده در کاخ سفید برگزار شد.

پیش از آن، علی خامنه ای رهبر ایران، پیمان امارات با اسرائیل را "خیانت به جهان اسلام، کشورهای عربی، کشورهای منطقه و فلسطین" توسط امارات خوانده بود.

خبرنگار اسپوتنیک در مصاحبه ای با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه کشورهای عربی در این رابطه سوالاتی را مطرح کرد.

آیا انتشار این خبر درست است؟

پالس های مثبت ولی خجولانه دولت آمریکا برای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
گزارش و تحلیل
پالس های مثبت ولی خجولانه دولت آمریکا برای ایران

این خبر بسیار سخیف و مضحکی است، در منطقه ما کشورهای مهم تری از امارات وجود دارند و و پایگاه های حائز اهمیتی در منطقه چون پایگاه های نظامی امریکایی ها و هم پیمانانشان وجود دارد، یا با کشورهایی که با ایران خصومت دارند مثل بحرین یا حتی عربستان سعودی که اعلام جنگ کرده اند. ایران با امارات قطع رابطه نیست اما با بحرین روابط قطع شده است.

چنین سخنان سخیفی به ایران نمی چسبد؛ روابط سیاسی ایران با امارات همچنان برقرار است و اگر هم مشکلی باشد می توان به صورت مستقیم مطرح کرد، گفتگو و مکاتبه بین دو کشور برقرار است؛ بنابراین چنین اتهاماتی نمی تواند صحت داشته باشد با توجه به دلایلی که اعلام کردم.

نه امارات برای ایران تهدید محسوب می شود و نه شیوه جمهوری اسلامی بدین صورت است که بخواهد به سفارت خانه ها حمله کند، شاید القاعده یا دیگر گروه ها دست به چنین اقداماتی بزنند اما جمهوری اسلامی به کنوانسیون ها و قوانین بین المللی احترام می گذارد.

این اتهامات به چه منظور ساخته شده است؟

برجام در حال ورود به گره کور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2021
گزارش و تحلیل
برجام در حال ورود به گره کور

اما اینکه حالا چرا اف.بی.آی یا مقامات آمریکایی بیشتر آتش بیار معرکه هستند، خود اماراتی ها در این گزارش چیزی اعلام نکردند؛ اینکه بخواهند چند اسم مطرح کنند و متهم به حمله به سفارت کنند یا اقداماتی چون دستگیری و صحنه سازی انجام دهند و پرونده تشکیل دهند، چنین اقداماتی جز مهارت های سیا و اف.بی.آی هست و سابقه بسیاری دارند و چنین اتهاماتی را متوجه ایران می کنند، چنین اقداماتی در راستای فشار حداکثری و جنگ روانی علیه ایران است.

ایران در مقابل زیاده خواهی های امریکا و حتی برخی کشورهای اروپایی چون فرانسه و انگلیس تسلیم نشده و اصرار به احقای حقوق هسته ای خود دارد و اینگونه اتهاماتی که در شان خودشان و تخصص خودشان است و در روز روشن اقدام به ترور فرماندهان عالی رتبه چون شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس می کنند یا اخیرا دانشمند هسته ای ایران شهید محسن  فخری زاده را ترور می کنند و چنین شیوه هایی برای از بین بردن مخالفین خود را بکار می برند می خواهند به ایران مربوط کنند.

ایران نیز از این اقدامات و ننگ ها باکی ندارد و نمی ترسد و این ها سناریوهایی به منظور لطمه زدن به چهره ایران است که توسط خود آمریکایی ها ساخته و پرداخته شده است.

مطمئناً اگر چنین اتهاماتی ارزش پاسخگویی داشته باشد سخنگوی وزارت خارجه به آنها واکنش نشان می دهد، اما بعید است که چنین اقدامات و اتهامات پوچ ارزش واکنش داشته باشد. 

آیا نمایندگی دیپلماتیک امارات به دلیل توافق با اسرائیل می تواند هدف ایران باشد؟

امارات متحده عربی اولین سفیر خود را در اسرائیل منصوب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
امارات متحده عربی اولین سفیر خود را در اسرائیل منصوب کرد

ایران از چنین اقداماتی چه سودی می برد که بخواهد سفارت یک کشور میکروسکوپی را بزند؟ چه چیزی را می خواهد ثابت کند؟ اقتدار ایران که ثابت شده است چه نیازی به چنین اقداماتی است؟

ما با امارات اختلافات و مشکلات جدی داریم مخصوصا پس از امضای توافق عادی سازی روابط با اسرائیل؛ اما به مرحله خصومت نرسیدیم که بخواهیم در یک کشور آفریقایی سفارت کشوری چون امارات را مورد حمله قرار دهیم! خیر اینگونه اقدامات شیوه جمهوری اسلامی ایران نیست و قطعا چنین اتهامات را سخیف می دانیم.

اینها همه بخشی از تبلیغات سوء و فشار حداکثری در راستای توافق برجام است تا به نوعی بتوانند از قدرت و نفوذ ایران در منطقه بکاهند و در برجام بتوانند موضوعات دیگری را بگنجانند، دامن ایران از این اتهامات مبراست و با هیچ گروه های تروریستی ارتباط ندارد و چنین روبه ای را دنبال نمی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала