گزارش و تحلیل

ایران بیش از آنچه همه تصور می کنند به بمب اتم نزدیک است

© Sputnik / Anton Bistrov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران بیش از آنچه همه تصور می کنند به بمب اتم نزدیک است
ایران بیش از آنچه همه تصور می کنند به بمب اتم نزدیک است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
اشتراک
مقامات اسراییلی اخیرا برآورد کرده اند که ایران چیزی حدود دو سال نیاز دارد تا به بمب اتمی دست یابد و آقای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایران فقط چند هفته به تولید مواد لازم برای رسیدن به بمب اتمی نیاز دارد.

اسپوتنیک - زمانی که ایران وارد مذاکرات هسته ای شد چیزی حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای بالای 20٪ در اختیار داشت که طبق برآورد کارشناسان هسته ای برای تولید چیزی حدود ده بمب هسته ای کافی است.

عواقب از میان رفتن برجام: ایران به یاد بمب اتم می‌افتد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2020
گزارش و تحلیل
عواقب از میان رفتن برجام: ایران به یاد بمب اتم می‌افتد

یعنی اگر ایران می خواست بمب اتمی تولید کند در همان زمان می توانست حد اقل ده بمب یا کلاهک هسته ای که بتواند روی موشک های خود سوار کند تولید کند.

زمان جنگ ایران وعراق بسیاری از فرماندهان نظامی نزد امام رفتند واظهار می داشتند که عراق در حال استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک بر علیه نیروهای ایرانی است و این حق مسلم ایران است که دست به تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک بزند و از خود دفاع کند.

همه هم تاکید داشتند که ایران علم و تکنولوژی و فناوری لازم برای تولید چنین تسلیحاتی را در اختیار دارد و تولید چنین تسلیحاتی بسیار برای وزارت دفاع ایران راحت خواهد بود.

اما امام به هیچ وجه حاضر نشد که سلاح کشتار جمعی توسط ایران تولید شود و حتی  بر علیه سربازان دشمن استفاده گردد.

در حال حاضر هم دلیل اینکه ایرانی ها به سمت تولید بمب اتمی نمی روند ترس و واهمه آنها از غرب نیست بلکه به دلیل این است که آیت الله خامنه ای با این جریان مخالف است و آن را حرام می داند.

طبق آنچه جناب آقای علوی وزیر اطلاعات ایران بیان داشتند، بدیهی است در صورتی که رفتارهای نا جوانمردانه کشورهای غربی بر علیه ایران ادامه یابد آنوقت شاید نظر آنهایی که باور دارند کار را باید تمام کرد و بمب هسته ای را ساخت تاثیر گذار تر گردد و بتوانند رهبری را قانع کنند تا فتوای خود را تغییر دهد.

که البته امروزه با توجه به نامردی های آمریکا و کشورهای غربی بر علیه ایران روز به روز به افراد حامی این دیدگاه در ایران اضافه می شود.

بعد از توافق سعد آباد در سال 2005 و خودداری غربی ها از اجرای تعهدات خود ایران برنامه هسته ای خود را به سرعت خیره کننده ای پیش برد و به چرخه کامل فناوری هسته ای دست یافت.

سرعت پیشرفت ایران به هیچ وجه از طرف هیچ کشور و یا حتی نهاد بین المللی قابل تصور نبود.

هنوز بحث سرقت اسناد بایگانی شده هسته ای ایران توسط اسرائیلی ها تایید نشده، ولی برخی باور دارند حتی ایرانی ها از روی عمد برخی اسناد را جاسازی کردند و به اسرائیلی ها اجازه دادند تا آنها را ببرند و نمایش بدهند تا پیغامی بسیار مهم به دشمنان بدهند و آن این بود که ایران همه اطلاعات لازم برای تولید تسلیحات هسته ای را در اختیار دارد، پس دیگر به خودتان زحمت ندهید.

ظریف: بازیابی توافق هسته ای به عهده ایالات متحده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
ظریف: بازیابی برجام به عهده ایالات متحده است

بر کسی پوشیده نیست که بحث اساسی در تولید تسلیحات هسته ای در اختیار داشتن مواد آن نیست چون امروزه کشورها می توانند این مواد را به اشکال مختلف از بازارهای سیاه تهیه کنند، مهم داشتن علم و تکنولوژی تولید آن است که ایرانی ها در اختیار دارند.

با این وصف حتی اگر ایرانی ها مواد لازم برای تولید تسلیحات هسته ای را فعلا تولید نکرده باشند، به عنوان مثال آنها می توانند آن مواد را از کشور ثالث مثل مثلا کره شمالی و یا پاکستان و یا اوکراین ویا آفریقای جنوبی و یا هند و یا...  خریداری کنند و ظرف مدت بسیار کوتاهی که شاید حتی به چند ساعت هم نرسد بمب اتم خود را تولید کنند.

البته قطعا طرف های مقابل ایران که در گفتگو های هسته ای مشارکت داشتند از بنده اطلاعات بیشتری دارند و به خوبی به این ماجرا واقف بودند و هستند.

آنها به خوبی می دانند تا زمانی که سازمان بین المللی انرژی هسته ای شدید ترین کنترل ها را بر برنامه هسته ای ایران دارد محال و یا بسیار سخت است ایران بتواند تسلیحات هسته ای تولید کند و همچنین اگر ایرانی ها می خواستند تسلیحات هسته ای تولید کنند اجازه این نظارت های شدید را نمی دادند، همه کشورهایی که تسلیحات هسته ای در اختیار دارند جلوی نظارت های آژانس های بین المللی را گرفته اند.

از همان ابتدا هم که آنها وارد بحث مذاکرات هسته ای شدند و همین آقای بلینکن یکی از افراد مطلع در این ماجرا بود، آنها به دنبال آن بودند که نظارت بر برنامه هسته ای ایران را محکم کنند، نه چیز دیگر.

چون با توجه به شرایط منطقه و تهدید هایی که متوجه ایران است بحث موشکی و حتی روابط ایران با متحدین اش در منطقه نیاز به مباحثات و مذاکرات منطقه ای داشت وبه هیچ وجه قابل قبول نبود که ایران توانمندی های خود را محدود کند در حالی که دیگر کشورهای منطقه هم در حال خرید پیشرفته ترین تسلیحات هستند و هم اینکه در حال دخالت در امور دیگر کشورها.

الان هم هنوز شرایط فرقی که نکرده هیچ بلکه بسیار هم بد تر شده مخصوصا که مشاهده می کنیم برخی کشورها مانند اسرائیل امروزه جسارت می کنند و هر روزه تهدید های مستقیم بر علیه ایران مطرح می کنند.

همانگونه که امروزه مقامات آمریکایی صحبت می کنند، در آن زمان هم آنها به دنبال آن بودند که برجام بهانه ای باشد برای ورود به گفتگو های دیگر و رسیدن به توافقات دیگر با ایران.

شاید اگر همان زمان آنها برجام را تمام و کمال اجرا می کردند با توجه به حضور دولتی که به دنبال گفتگو و مذاکره برای حل اختلافات با غرب بود، می شد تصور کرد که برجام های دیگر هم راه خود را باز می کرد اما با توجه به اینکه آنها همان اول تعهدات خود را اجرا نکردند دیگر نمی توان تصور کرد کسی در ایران حاضر باشد درباره برجام 2 و برجام 3 و ... صحبت کند.

تصور اینکه دولت جدید امریکا می تواند به پشتوانه تحریم های کذایی ترامپ از ایران امتیازاتی را بگیرد که در مذاکرات هسته ای ایرانی ها حاضر نشدند بدهند، یک تصور ساده بیش نیست.

اگر ایرانی ها حاضر بودند چنین امتیازاتی را بدهند که ترامپ حاضر بود امتیازات بسیار زیادی به آنها بدهد و حد اقل همه می دانند که در آمریکا چه قدرتی داشت و می توانست همه را مجبور کند تا آنچه می گوید را اجرا کنند نه مانند رئیس جمهوری جدید آمریکا که پشتوانه کافی حتی برای اجرای پروژه های داخلی خود را نیز ندارد وهنوز جایگاه اش به عنوان رئیس جمهوری مشروع در میان بخش بزرگی از خود مردم آمریکا زیر سوال است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
موضع بایدن در مورد برجام فاش شد

با ادامه این شرایط چند روز دیگر شاهد توقف اجرای داوطلبانه پروتوکل الحاقی توسط ایران خواهیم بود، امری که منجر به تضعیف نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران خواهد شد.

طبق همه معاهدات بین المللی به دلیل اینکه ایران عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی است، ایران می تواند چرخه کامل برنامه هسته ای از جمله غنی سازی در هر سطحی و تولید دستگاه های سانترفیوژ مختلف و همچنین تولید پلوتونیوم و فلز اورانیوم و آب سنگین و ... را داشته باشد مشروط بر اینکه فقط همان نظارت های اولیه آژانس وجود داشته باشد.

ایران بر اساس برجام پذیرفت که برنامه هسته ای خود را برای مدتی محدود سازد و نظارت های فرا پادمانی به آژانس بین المللی انرژی هسته ای دهد تا در مقابل تحریم ها از بالا سر ملت ایران برداشته شود، بدیهی است تا زمانی که این تحریم ها برداشته نشده هیچ منطقی نمی تواند ایرانی ها را مجاب کند که به تعهدات فراپادمانی تن دهند.

طرف مقابل هم به خوبی می داند که شعار اسرائیلی ها و یا حتی آمریکایی ها مبنی بر حمله و نابودی تاسیسات هسته ای و یا نظامی ایران شعار تو خالی بیش نیست، اگر این امکان وجود داشت آنها لحظه ای درنگ نمی کردند.

نظارت های فشرده آژانس بین المللی هسته ای می تواند این تضمین را برای آنها ایجاد کند که اطلاعات کافی از برنامه هسته ای ایران را در اختیار دارند و اگر روزی روزگاری بخواهند عملیات نظامی یا خرابکارانه ای بر علیه این برنامه انجام دهند بدانند کجا و چه گونه انجام دهند.

حتی اگر ایران اقدام به غنی سازی اورانیوم تا سطح بالای 90% انجام دهد و جدید ترین نسل سانترفیوژ های جهان را نصب کند و... تا زمانی که این نظارت ها وجود دارد آنها نسبتا می توانند با خیال راحت اطمینان کنند که فعلا ایران به سمت تولید تسلیحات هسته ای نمی رود.

اگر این کشورها تا زمان تعیین شده توسط ایران برای توقف همکاری فراپادمانی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای کاری نکنند آنوقت آنها بزرگترین ضربه ای که شاید باورش را نمی کردند از ایران متحمل خواهند شد و با توجه به اینکه ایران کلیه فناوری های لازم برای تولید تسلیحات هسته ای را در اختیار دارد ممکن است ایران مواد لازم را تولید کند و کنار بگذارد وفقط بمب را تولید نکند، بمبی که در آن زمان ممکن است سوار کردن اش برای ایرانیها چند ساعت و یا حتی دقیقه بیشتر نیاز نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала