گزارش و تحلیل

لوان جاگاریان: تهران در خصوص خرید تسلیحات روسی با مسکو گفتگو می‌کند

© Photo / Embassy of the Russian Federation in the Islamic Republic of Iranلوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
اشتراک
فدراسیون روسیه برای بحث در خصوص قرارداد جدید همکاری با ایران ابراز آمادگی کرد.

پاندمی ویروس کرونا به بروز محدودیتهایی در رابطه با گفتگو و دیالوگ بین مسکو و تهران منجر شد، اما نتوانست این فرایند را متوقف سازد. طرفین از امکاناتی برای برقراری تماس، تعامل و همکاری در بخش نظامی و اجرایی کردن پروژه های راهبردی بهره می گیرند.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران به مناسبت روز «کارمندان دیپلماتیک» در مصاحبه با اسپوتنیک در باره نیروگاه «بوشهر»، رزمایش های دریایی قریب الوقوع، صحبت کرده و اعلام نمود که روسیه برای بحث در خصوص قرارداد جدید با ایران در باره مناسبات دوجانبه و ارزیابی مثبت دورنمای همکاری نظامی –فنی ابراز آمادگی کرده است.

اسپوتنیک: شما فکر نمی کنید که پاندمی ویروس کرونا باعث دشوار شدن روند گفتگوی سیاسی بین مسکو و تهران از جمله به دلیل آنکه تماس های مستقیم وجود ندارد می شود و مثلا دیدارهای شخصیت های رسمی از روسیه به ایران و بالعکس به یک پدیده نادر و کمیاب مبدل شده است؟ آیا امکان آن وجود دارد که نشست کمیسیون بین الدول در باره همکاری تجاری – اقتصادی در اولین سه ماه 2021 برگزار شود و یا این تاریخ بازهم تغییر خواهد کرد؟

جاگاریان: البته، پاندمی ویروس کرونا باعث دشوار شدن فرایند گفتگو و دیالوگ بین مسکو و تهران شده است. اما سفرهای شخصیت های رسمی دو کشور هرچند به اندازه سابق نیست در این دوران دشوار نیز انجام می شود.

به عنوان مثال، چندی پیش، روز 26 ماه ژانویه 2021  محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران سفری به مسکو داشت که در آنجا در فرمات کامل با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مذاکراتی به انجام رسید. در ماه اوت سال 2020 میلادی، لئونید اسلوتسکی، ریاست کمیته امور بین الملل دومای کشوری روسیه سفری به تهران داشت. حل و فصل بحران سوریه پاییز سال گذشته در جریان سفر الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه به ایران به بحث گذاشته شد.

فقدان تماس های دوجانبه تا حدودی با برگزاری کنفرانس های ویدئویی جبران شد که در جریان برگزاری آن‌ها مسائل مهم در دستور روز روسیه – ایران و مسائل بین المللی بررسی شد. اما اگر صادقانه بگوئیم این نوع فرمات نمی تواند جای تماس های مستقیم را بگیرد.

سایت فردو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2021
اعلام میزان غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

آنچه به برگزاری نشست نوبتی کمیسیون بین الدول بین روسیه و ایران در عرصه تجاری –اقتصادی مربوط می شود، زمان برگزاری آن بین روسای دوم این کمیسیون، نیکلای شولگین، وزیر انرژی روسیه و رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران به توافق خواهد رسید.تا آنجا که ما می دانیم شرکا با در نظرگرفتن وضعیت اپیدمولوژی ذینفعی خود در برگزاری این نشست را تا قبل از فرا رسیدن سال نوی ایران (نوروز- 21 ماه مارس) اعلام خواهند کرد.

اسپوتنیک: آیا روسیه و ایران روی امضای پیمان جدید در باره اصول تعامل و همکاری کار خواهند کرد که بعدا جایگزین پیمان قبلی شود که در سال 2001 به امضا رسید و یا پیمان کنونی بطور خودکار تمدید خواهد شد؟

جاگاریان: فعلا کاری در خصوص امضای پیمان جدید جریان ندارد. هم اکنون بر اساس پیمان امضا شده توسط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در 12 مارس سال 2001 در مسکو کار می کنیم. این پیمان در باره اصول همکاری بین دو کشور است. این پیمان بطور خودکار به مدت 5 سال دیگر بر طبق یکی از مفاد آن تمدید خواهد شد. همزمان ما برای مذاکرات در این خصوص آماده هستیم، اگر ایران پیشنهادات خود در باره پیمان جدید را مطرح سازد، ما آماده‌ایم بطور فعال در بحث ها شرکت کنیم.

اسپوتنیک: تأثیر پاندمی بر روند ساخت بلوک دوم نیروگاه و کارهای مربوط به سومین بلوک نیروگاه اتمی « بوشهر» چگونه بوده است؟

جاگاریان:هم اکنون، کارهای ساخت بلوک دوم و سوم نیروگاه «بوشهر» در حالت عادی انجام می شود و با وجود پاندمی متوقف نشده اند. آنچه به گسترش تعامل مربوط می شود، مذاکراتی در این خصوص در زمان حاضر صورت نمی‌گیرد.

اسپوتنیک: ایران اعلام کرد که قصد دارد تولیدکننده سوخت اتمی شود و متذکر شد که روسیه در این جهت به ایران کمک خواهد کرد. آیا این گفته صحت دارد؟ آیا این نکته به معنای تلاش برای دستیابی به استقلال از روسیه در عرصه هسته ای است به ویژه با درنظرداشت این موضوع که همکاری در «فردو» متوقف شده است؟ آیا روسیه دورنمای آغاز همکاری در رابطه با «فردو» در آینده نزدیک را مشاهده می کند، به ویژه با توجه به احتمال پیشرفت در رابطه با برجام به دلیل تغییر دولت در آمریکا؟

ظریف: برجام نمی‌تواند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2021
ظریف: برجام نمی‌تواند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد

جاگاریان: با هدف تأمین امنیت بهره برداری از اولین بلوک نیروگاه «بوشهر»، فدراسیون روسیه سوخت تازه هسته ای را به این نیروگاه تحویل می دهد. تعامل با ایران در جهات دیگر که مرتبط با موضوع سوخت هسته ای باشد وجود ندارد.

آنچه به پروژه «فردو» مربوط می شود روز 6 نوامبر سال 2019 میلادی در چارچوب مرحله دیگر کاهش داوطلبانه تعهدات مربوط به برجام از سوی ایران، به میزان دو آبشار سانتریفوژهای گازی در تأسیسات «فردو» که در همان محل وجود آبشار قرار دارد، به تولید ایزوتوپ های پزشکی پایدار تبدیل شد و تولید هگزا فلوراید اورانیوم راه اندازی شد. این امر باعث شد که از نظر فنی اجرای پروژه اصلاح دو آبشار سانتریفیوژ گازی در تأسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ های پزشکی پایدار ناممکن شود.

غنی سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ های پایدار نباید در یک سالن انجام شود زیرا در هوا و بر سطح دستگاه ها، بناچار اثرات ذراتی از اورانیوم باقی می ماند که با استفاده از ایزوتوپ ها برای اهداف پزشکی جور در نمی آید. برای احیای این کارها باید آبشارهایی که توسط آن ها اورانیوم غنی سازی شده است دمونتاژ شوند و پاکسازی کامل محل  و تجهیزات به انجام برسد.

اسپوتنیک: در ماه ژوئیه سال 2020 نشست آنلاین روسیه، ایران و ترکیه در باره سوریه برگزار شد و روسای جمهور این کشورها در باره دیدار در ایران به توافق رسیدند، اما تا کنون این دیدار برگزار نشده است.  آیا امکان برگزاری این دیدار بصورت کنفرانس ویدیویی ممکن است؟

جاگاریان: فعلا تصمیمی در باره برگزاری دیدار حضوری روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه اتخاذ نشده است باید گفت که وضعیت اپیدمولوژی در ایران دشوار است. همانا در این روزها، مقامات از بروز موج جدید بیماری کرونا صحبت کردند و از اینرو بازگشت تعدادی از محدودیت ها را ممکن دانستند.

بعد از برگزاری نشست روزهای 17-16 فوریه سال 2021 در سوچی که در آنجا دیدار نوبتی شخصیت های عالیمقام رسمی در فرمات «آستانه» برگزار خواهد شد، می توان به بحث در باره این مسأله برگشت.

اسپوتنیک: آیا روسیه یا ایران شرکت مشترک در بازسازی زیرساخت سوریه را در نظر می گیرند؟ اگر پاسخ مثبت است، صحبت از کدام قراردادها در میان است؟

جاگاریان: روسیه و ایران خیلی نگران وضعیت وخیم اجتماعی – اقتصادی در سوریه هستند. تبادل عقاید در باره طرق و روش های ممکن احیای زیر ساخت و دیگر تأسیسات حیاتی و ضروری در سوریه بین مسکو و تهران جریان دارد. به نظرمن، در اینجا وزارتخانه ها و نهادهای مالی – اقتصادی باید نقش کلیدی را بازی کنند. شایان ذکر است که تحریم های غیرقانونی آمریکا  در این رابطه مانع بزرگی در اجرای این اهداف است که در واقع باعث «خفگی سوریه» می شود. منظورم « قانون سزار» است. به عقیده من، این یک خودخواهی بی حد و مرز است که واشنگتن در یک نقطه از جهان اصول انسانی و جنبه های بشردوستانه را تبلیغ می کند و در نقاط دیگر جهان بطور همزمان سیاستی را به اجرا می گذارد که به وخامت زندگی مردم سوریه منجر می شود. امیدوارم که دولت جدید آمریکا از موضع عاقلانه تری در رابطه با سوریه عمل کند و از فشار اقتصادی بر سوریه دست بردارد.

واکنش بایدن به شرط رهبر ایران برای بازگشت به برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2021
بایدن: آمریکا تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند

اسپوتنیک: روز 18 اکتبر 2020  تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید. آیا ایران قصد خرید تسلیحات روسی را دارد و بر این امر تأکید می ورزد؟

جاگاریان: همکاری نظامی –فنی با ایران تحت قراردادهای بسیار سخت دولتی انجام می شود و کاملا با قوانین فدراسیون روسیه همخوان است و این قراردادها با رعایت تعهدات بین المللی روسیه در چارچوب رژیم عدم گسترش  اجرایی می شود.

تاریخ معاصر همکاری روسیه و ایران در عرصه نظامی –فنی بیش از 50 سال از عمرش می گذرد. طی این سالها در این عرصه حساس بین کشورهای ما پیمان های پایداری اجرایی شدند که در جهت همکاری متقابل با درنظرداشت منافع هر دو کشور سمتگیری شده بودند.

تجربه مثبت اجرای پروژه های زیاد این اجازه را می دهد که با خوشبینی در باره دورنمای این نوع همکاری در آینده صحبت کنیم.

بدون شک، پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در روز 18 اکتبر سال 2020، و پایان این محدودیت ها از سوی سازمان های معینی در رابطه با ایران، گفتگوی سازنده و بررسی پیشنهادات ایران در تمام نمنکلاتور محصولات نظامی ساخت روسیه را  فراهم می سازد.

در این رابطه می خواهم یکبار دیگر متذکر شوم که روسیه یک کشور مستقل است و تصمیمات خود را مطابق با منافع ملی خود اتخاذ می کند.

اسپوتنیک: اواخر سال 2019، نیروی دریایی ایران، روسیه و چین رزمایش مشترکی تحت عنوان «کمربند امنیتی دریایی» را در بخش غربی اقیانوس هند برگزار کردند. رزمایش بعدی در چه زمانی برگزار خواهد شد؟

جاگاریان: رزمایش نظامی –دریایی چند جانبه در شمال اقیانوس هند اواسط ماه فوریه سال 2021 برگزار خواهد شد. در جریان این رزمایش قرار است همکاری و تعامل هنگام عملیات جستجو – نجات و تأمین امینت کشتیرانی تمرین شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала