گزارش و تحلیل

لباس ضد گلوله جدید روسی هر نوع تیراندازی را بی اثر می کند

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر لباس ضد گلوله جدید روسی هر نوع تیراندازی را بی اثر می کند
لباس ضد گلوله جدید روسی هر نوع تیراندازی را بی اثر می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
اشتراک
لباس ضد گلوله ارتش آمریکا در برابر شلیک تفنگ مقاومت می کند. روس ها می گویند "سوتنیک" آنها می تواند گلوله ای با کالیبر بزرگ را تحمل کند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه "پوپولار مکانیک" آمریکا می نویسد: برنامه نوسازی نیروی زمینی روسیه نوید پیشرفت های چشمگیری در فناوری ساخت لباس نظامی زرهی برای پرسنل پیاده نظام می دهد و این واقعاً بسیار جدی است: "روستخ" ادعا می کند که این لباس قادر خواهد بود گلوله 12.7 میلی متری شلیک شده از مسلسل را متوقف کند. سوال دیگر این است که آیا یک سرباز می تواند در چنین لباسی عمل کند؟

تجهیزات نظامی سربازان آینده راتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2017
تجهیزات نظامی «راتنیک» روسیه

نیروی زمینی روسیه قصد دارد تجهیزات جدید حفاظتی "سوتنیک" Sotnik را تا سال 2025 برای واحدهای رزمی خود تأمین کنند. سوتنیک تکمیل و در نهایت جایگزین تجهیزات ”راتنیک" می شود که شامل همه چیز از زره بدن گرفته تا لباس فرم و حتی چراغ قوه است (راتنیک حتی می تواند مستقیماً از فروشگاه آنلاین خریداری شود).

 چند راه حل ابتکاری در تجهیزات انفرادی نسل سوم برای سرباز وجود دارد ، از جمله کفش های با محافظت از مین ، لباس ضد حرارتی که سرباز را از شناسایی توسط دشمن پنهان می کند  و همچنین یک عنصر ضد رادار. سوتنیک همچنین سربازی را که از این لباس و تجهیزات استفاده می کند به یک سیستم کنترل خودکار و میکرو پهپادها متصل می کند که انتقال تصاویر جمع آوری شده در زمان واقعی را به یک روکش کلاه یا عینک ایمنی سرباز منتقل می کند.

با این حال ، جالب ترین نکته در مورد این لباس این است که ضدگلوله آن می تواند گلوله 12.7 میلی متری را متوقف کند. Task & Purpose در این باره می نویسد: "نسل چهارم ضد گلوله سوتنیک از فیبرهای پلیمری سبک و صفحات زرهی تشکیل شده است که برای مقاومت در برابر اصابت گلوله 12.7 میلی متری مسلسل برونینگ طراحی شده است."

از یک عیب رایج در پلاستیک در ضد گلوله پلیمری ساخته شده از پلی اتیلن استفاده می شود: پلاستیک ذوب می شود. گلوله داغ شده به زره برخورد می کند و پلی اتیلن را ذوب می کند که به گلوله می چسبد و حرکت آن را کند می کند. اگر پلاستیک کافی در مسیر گلوله باشد ، گلوله متوقف می شود.

رسانه های روسی می نوسند که زره های پلی اتیلن "سوپرنخ" روسی نسبت به زره اسرائیلی و آمریکایی سبک تر هستند، در حالی که از خصوصیات حفاظتی بهتری برخوردار اند.

آیا زره پلی اتیلن می تواند گلوله ای 12.7 میلی متری را متوقف کند؟  مسلما. اما آیا چنین زرهی سنگین نخواهد بود تا پوشیدن آن برای سرباز راحت باشد؟ در اینجا جای تعمق است.

ضد گلوله ارتش آمریکا قادر به متوقف کردن گلوله 7.62 میلی متری است و وزن آن بیش از 10 کیلوگرم است. دشوار است بگوییم که برای متوقف کردن گلوله 12.7 میلی متری چقدر پلاستیک لازم است. اما زره های پلیمری که گلوله های  5-4 برابر سنگین تر و قدرتمندتر از کالیبر 7.62 را متوقف می کند ، حتی اگر ماده مورد استفاده آن با شلیک مستقیم موثرتر باشد، می تواند بسیار ناراحت باشد.

فرض کنید مهندسان روسی به ایجاد محافظت زرهی جداگانه برای هر فرد موفق شوند که تضمین کند گلوله 12.7 میلی متری شلیک شده متوقف شود. اما در این حالت ضربه مستقیم توسط چنین گلوله ای لمس سبکی نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала