گزارش و تحلیل

آمریکایی ها یادشان رفته با ماشین دنده ای رانندگی کنند

© REUTERS / Eduardo Munozآمریکایی ها یادشان رفته با ماشین دنده ای رانندگی کنند
آمریکایی ها یادشان رفته با ماشین دنده ای رانندگی کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
اشتراک
خواسته های مقامات آمریکایی این روزها مرا به فکر فردی ناشی انداخت که اصرار دارد ماشین اش را با دنده سه و چهار حرکت دهد ودنده های ماشین را خرد می کند یا موتور ماشین می سوزد و بعد می آید می گوید کیفیت ماشین بد است.

هر کس که رانندگی یاد می گیرد می داند که ماشین اول باید با دنده یک حرکت کند و بعد دنده دو و سه و ... را می تواند سوار کند.

اگر ماشین را با دنده های بالاتر بخواهد حرکت دهد قطعا یا ماشین خاموش می شود و یا اینکه در نهایت موجب شکسته شدن چرخ دنده ها و یا فشار زیاد به موتور و سوختن آن می شود.

احتمالا مقامات آمریکایی چون سالها است با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی می کنند فراموش کرده اند رانندگی با ماشین دنده ای چطور است.

شاید هم چون خودشان رانندگی نمی کنند این را فراموش کرده اند.

سال 2005 اروپایی ها توافق هسته ای سعد آباد را با ایرانی ها امضا کردند و هنوز شروع نشده زیر آن زدند، این در حالی بود که ایرانی ها به تعهدات خود عمل کرده بودند و حتی همه تاسیسات هسته ای خود را زیر نظر سازمان بین المللی انرژی هسته ای پلمپ کردند.

خوب شاید چون آمریکایی ها خودشان در این توافق نبودند آن را به عنوان دنده یک برای ماشین شان قبول نداشته باشند.

 بایدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
گزارش و تحلیل
بایدن باید از ترامپ درس بگیرد

سال 2015 ایران با گروه 1+5 توافق هسته ای برجام را امضا کرد و علیرغم اینکه 5 کشور دیگر (غیر از ایران و آمریکا) بنا بود ضامن انجام تعهدات "طرفین" باشند، ولی باز هم ایرانی ها چون به آمریکایی ها اطمینان نداشتند تقاضا کردند تا اتحادیه اروپا و شورای امنیت هم ذیل توافق را امضا کنند و یک قطعنامه در شورای امنیت برای تضمین توافق هسته ای صادر گردد، که خوب قطعنامه 2231 برای تضمین اجرای تعهد طرفین صادر شد.

علیرغم اینکه ایرانی ها طبق 14 گزارش سازمان بین المللی انرژی هسته ای به کلیه تعهدات خود عمل کردند ولی آمریکایی ها حتی به یک خط از تعهدات خود در برجام عمل نکردند.

پنج کشور دیگر امضا کننده و اتحادیه اروپا و شورای امنیت هم به تعهدات خود مبنی بر مقابله با رفتارهای آمریکا عمل نکردند و علاوه بر تحریم هایی که قبلا بر ایران وضع شده بود 850 تحریم جدید توسط رئیس جمهوری آمریکا که درون خود کشورش هم شورش به پا کرد وضع شد.

همه اینها به کنار، دولت ایران به امید تغییر سیاست آمریکا در دوران رییس جمهوری بعدی این کشور حاضر شد همه فشارها را تحمل کند و به برجام پایبند بود، حالا دولت بعدی آمده دنبال توافق جدید می باشد.

همان دولتی که اعضای آن خود امضا کننده برجام بودند.

یعنی حتی امضای خودشان را قبول ندارند؟

حد اقل ترامپ می گفت که امضای کس دیگر را قبول ندارد.

در همان دوران نفس گیر مذاکرات هسته ای که همین مقامات سیاسی آمریکا نیز حضور داشتند بحث موشکی ایران و بحث نفوذ ایران در منطقه نیز مطرح شد اما همان وقت هم کنار گذاشته شد چون همه به این نتیجه رسیدند ورود این مباحث به بحث هسته ای خلط مبحث می باشد و می تواند کل مذاکرات را هوا ببرد.

آنها به خوبی می دانند که با توجه به شرایط موجود در منطقه و تهدید هایی که هر روزه بر علیه ایران وجود دارد بحث موشکی و نفوذ ایران در منطقه بحثی موجودیتی است که ایرانی ها به هیچ وجه حاضر نخواهند بود که درباره آن مذاکره کنند.

ورود کشورهای دیگر هم به گفتگو ها غیر از اینکه گفتگو ها را پیچیده تر کند هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

امروزه مشکل اصلی عدم اعتمادی است که نسبت به آمریکایی ها در سطح جهانی وجود دارد و تا زمانی که آمریکایی ها رفتار خود را اصلاح نکنند نه ایران و نه هیچ کشور دیگری حاضر خواهد بود با آنها توافقی را به امضا برساند و یا حتی پای میز گفتگو با آنها بنشیند.

اینکه مقامات آمریکایی بیایند و گفتار زیبا مطرح کنند و یا اظهار کنند پندار نیک دارند برای هیچ کس اهمیت ندارد، امروزه همه به کردار آنها نگاه می کنند وبس.

هر آنکه با ساختار سیاسی ایالات متحده آشنا است بخوبی می داند که آقای بایدن می تواند با یک امضا همه تحریم های کذایی که ترامپ بر علیه ایران وضع کرده را ملغی و همچنین می تواند تمام تحریم های دیگر وضع شده چه توسط دولت چه توسط کنگره را لغو یا تعلیق کند.

خواسته های مقامات جدید دولت آمریکا درباره مذاکرات و توافقات جدید دقیقا شبیه فردی می ماند که می خواهد ماشینی را حرکت دهد و هنوز دنده های یک و دو را سوار نکرده به دنبال سوار کردن دنده های سه و چهار و پنج است.

بعید می دانم مقامات آمریکایی اینقدر اصول رانندگی را فراموش کرده باشند، مگر اینکه واقعا عمدی در کار باشد که بخواهند چرخ دنده های ماشین را خورد کنند و یا کلا موتور ماشین را بسوزانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала