گزارش و تحلیل

فروپاشی آمریکا مطابق سناریوی زوال انگلیس ادامه خواهد یافت

© Depositphotos.com / Hasenonkelجهان
جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
اشتراک
کدام کشورها آینده جهان ما را تعیین می کنند؟

یکی از متنفذترین تحلیلگران سیاسی چین در مصاحبه با اشپیگل تعریف کرد که کدام کشورها آینده جهان ما را تعیین می کنند.

سوال:آقای یان ژوتونگ  Yan Xuetong ، یک دیدگاه رایج در پکن وجود دارد که ایالات متحده در حال انحطاط است، و این کشور را با اتحاد شوروی سالهای اخیر مقایسه می کنند. آیا شما هم این نظر را دارید؟

جواب: در طول توسعه، همه امپراتوری ها به زوال می روند و در هزاره های آینده نیز چنین خواهد شد. امپراتوری های بزرگ سه مرحله را تجربه می کنند: رونق، رکود و انحطاط. افول ایالات متحده من را شگفت زده نمی کند. سوال این است که چگونه این اتفاق خواهد افتاد. بریتانیا از مدت ها پیش قدرت اول در جهان بوده است، زوال آن برای چندین دهه ادامه داشت. اتحاد شوروی مانند لیوانی که روی زمین افتاده بود خرد شد. من فکر می کنم که افول ایالات متحده به احتمال قوی از سناریوی امپراتوری بریتانیا پیروی خواهد کرد.

سوال: آیا پایان جنجال آفرین دوره ترامپ در مقیاس جهانی به ایالات متحده صدمه زد؟

جواب: ترامپ اعتبار سیاست خارجی آمریکا را کاملاً از بین برد. ایالات متحده منافع سایر کشورها از جمله متحدان خود را نادیده گرفت. چگونه می توانید به کشوری اعتماد کنید وقتی نمی دانید چه انتظاری از آن دارید؟ انتخابات ریاست جمهوری، حمله در پایتخت و مهمتر از همه واکنش به آن هنگامی که حتی حساب توییتر ترامپ مسدود شد.

کالینینگراد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2021
سناریوی حمله ناتو به کالینینگراد

سوال: سانسور در چین هر روز هزاران حساب رسانه اجتماعی را مسدود می کند. و توییتر یک شرکت خصوصی است. اگر چنین شرکتی حساب را مسدود کند، این یک اقدام دولتی نیست.

جواب: اگر جو بایدن و نانسی پلوسی علیه آن صحبت می کردند، به سختی توییتر جرأت می کرد حساب ترامپ را مسدود کند. در چین ، بیشتر مردم بر این باورند که آمریکا در حال حرکت به سمت یک سیستم سیاسی است که در آن هر رئیس جمهور جدید می تواند سلف خود را به زندان بیندازد.

سوال: به سختی سیاستمدار دیگری در آمریکا یافت می شود که رهبر چین، شی جین پینگ را مانند جو بایدن می شناسد. آیا فضای اعتماد بین آنها بر روابط چین و آمریکا تأثیر می گذارد؟

جواب: روابط شخصی آنها فقط به طور نسبی بر سیاست خارجی تأثیر می گذارد. هیچ رئیس جمهور آمریکا با افتخاراتی مانند ترامپ در چین مورد استقبال قرار نگرفته است. به خاطر او، آنها حتی در شهر ممنوعه پذیرایی برگزار کردند. اما دیدگاه ترامپ نسبت به چین از آن زمان تاکنون بهبود نیافته است.

سوال: بایدن بارها اظهار داشته است که می خواهد همه اتحادهای سنتی آمریکا را بازگرداند - احتمالاً به عبارت چینی به منظور تشکیل جبهه ای متحد علیه چین. 

  جواب: من فکر می کنم به احتمال زیاد با این حال او به دنبال اتحادهای جداگانه باشد، نه یک جبهه متحد. در مورد دریای چین جنوبی، این احتمال وجود دارد که او با ژاپن و فیلیپین متحد شود و در مورد WTO   با اورپایی ها.

سوال: واکنش چین به این مسئله چگونه خواهد بود؟

جواب: دولت چین همه تلاش خود را می کند تا اروپا، ژاپن و کره جنوبی را وادار کند که ابتدا در مورد منافع خود فکر کنند. اگر به عنوان مثال، بایدن از اروپایی ها بخواهد تجارت خود را با چین قطع كنند، من فکر نمی كنم كه حمایت كامل داشته باشد.

چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2021
ائتلاف راهبردی چین در برابر غرب

سوال: آیا اروپا می تواند نقشی مستقل در آسیا داشته باشد؟

جواب: در حال حاضر، دولت های آلمان و فرانسه عزم خود را برای انتخاب عمدی متحدین خود نشان می دهند. به عنوان مثال، با توجه به کووید-19، اروپایی ها همکاری پزشکی با چین را افزایش می دهند، اما وقتی نوبت به بررسی ظهور ویروس می رسد، آنها در کنار ایالات متحده قرار می گیرند.

سوال: صدراعظم آنگلا مرکل ، پیرو ثابت قدم روابط خوب با پکن، در ماه سپتامبر کناره گیری می کند. این امر​​چه تاثیری بر روابط آلمان و چین خواهد گذاشت؟

جواب: در سفرهای وی به چین، دو بار با او ملاقات کردم. او منطقی است و می داند چگونه تعادل را حفظ کند و اصول دارد. تا زمانی که مرکل در راس اروپا بماند، اروپایی ها یک سیاست خارجی مستقل را دنبال می کنند.

سوال: مهمترین وظیفه رئیس جمهور جدید ایالات متحده آشتی با ملت خودش است. این امر چه تاثیری بر منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد گذاشت؟

جواب: فکر نمی کنم بایدن با توجه به روح ترامپ سیاست انزوا طلبی را دنبال کند. اما اگر بایدن انرژی زیادی را صرف سیاست خارجی کند، خودش را در معرض انتقادات در داخل کشور قرار خواهد داد. اخیراً، کانال تلویزیونی CBS  از آمریکایی ها سوال کرد که چه چیزی آنها را بزرگترین تهدید برای ایالات متحده می دانند. 57٪ از افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده اند ، افراد دیگری را در ایالات متحده ذکر کرده اند. و فقط 7٪ بیشترین تهدید را کشورهای دیگر دانشتند.

سوال: بایدن در سیاست خارجی چه کاری می تواند انجام دهد؟

جواب: شرق آسیا در کانون توجه وی قرار خواهد گرفت. تیم سیاست خارجی ترامپ متشکل از آماتورها بود و تیم بایدن فقط متخصص هستند. آنها می دانند که تقابل چین و ایالات متحده در درجه اول در فضای سایبری اتفاق می افتد و نه در دریا، خشکی یا هوا. چین و ایالات متحده برای تسلط و سهم در بازار دیجیتال رقابت می کنند. بازار دیجیتال در شرق آسیا در حال حاضر بزرگتر از اروپا است و فناوری های دیجیتال در چین، ژاپن و کره جنوبی متمرکز شده اند. این سه کشور اقتصاد آینده را شکل خواهند داد.

کشف دستگاه های غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال در ایران ادامه دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2021
کشف دستگاه های غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال در ایران ادامه دارد

سوال: جان میرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی می گوید: چین و ایالات متحده قدرت های مسلط هستند، درگیری بین آنها اجتناب ناپذیر است، حتی اگر اختلافات ایدئولوژیک را کنار بگذاریم. آیا شما هم در این دیدگاه سهیم هستید؟

جواب: من هم واقع گرا هستم. من نکات اصلی میرشایمر را قبول دارم، اما نتیجه گیری او را نمی پذیرم. من و میرشایمر در مورد این موضوع نظرات مختلفی داریم. من فکر می کنم سلاح های هسته ای جنگ مستقیم بین چین و ایالات متحده را غیرممکن می کند. حتی جنگهای ترکیبی در عصر دیجیتال نیز بعید است. محور اصلی تقابل چین و ایالات متحده تمایل به برتری فناوری است. پیش بینی می کنم جهان ادامه پیدا کند، اما متشنج خواهد بود.

سوال: پس سیاست های توسعه طلبانه چین را در هند، بوتان، دریای چین جنوبی و اطراف تایوان در سال 2020 چگونه توضیح می دهید؟

جواب: قدرتی که به سرعت در حال توسعه است برای گسترش جغرافیایی تلاش می کند. استعمار انگلیس یا گسترش ایالات متحده از شرق به سواحل غربی، همان چیزی است که شما می توانید آن را گسترش جغرافیایی بنامید. اما در دوره فن آوری ، افزایش 10-20 کیلومتری قلمرو مهم نیست.

سوال: از نظر ژئواستراتژیک، می توان چشم خود را بر این واقعیت بست که چین در حال ساخت روستایی در مرز بوتان است. اما تایوان متفاوت است.

جواب: در مورد تایوان، این مسئله مربوط به ژئوپلیتیک نیست ، بلکه جدایی طلبی است. تایوان برای چین مانند ایرلند شمالی برای بریتانیا است.

سوال: جزایر موجود در دریای چین جنوبی با سرزمین اصلی چین فاصله زیادی دارند ، اما پکن آنها را حوزه نفوذ خود می داند. اگر بخواهید این نسخه چینی دکترین مونرو است.

جواب: چین برای اولین بار ادعاهای خود را در مورد جزایر دریای چین جنوبی در سال 1947 اعلام کرد و گفت که از زمان سلسله چینگ آنها را کنترل می کند. بیشتر کشورهای آسه آن در مجاورت این جزایر پس از جنگ جهانی اول یا دوم ظهور کرده اند و ادعاهای این کشورها هیچ مبنای تاریخی ندارد.

پنتاگون سربازانش را برای جنگ های آینده آماده می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2021
پنتاگون سربازانش را برای جنگ های آینده آماده می کند

سوال: شما چگونه می خواهید این را به  ژنرال های چینی توضیح دهید که علاقه آنها به گسترش جغرافیایی راهی به ناکجا آباد است؟

  جواب: من فکر می کنم که ارتش به تدریج نظرات منسوخ خود را تغییر خواهد داد. من پیش بینی می کنم که طی 20 سال ذهنیت ژئواستراتژیک با یک استراتژی سایبری جایگزین خواهد شد.

 - یعنی در سال 2041 ما در یک میدان جنگ دیجیتال خواهیم بود.

-  امنیت سایبری با گذشت زمان اهمیت بیشتری نسبت به امنیت جغرافیایی پیدا خواهد کرد. نسل Z حالا بیشتر در اینترنت وقت می گذراند تا در زمان واقعی. آینده بشریت چنین است.  

 - شاید دو قلمرو دیجیتالی جداگانه وجود داشته باشد، یکی تحت سلطه چین و دیگری تحت سلطه ایالات متحده؟

- کاملا ممکن است. به طور کلی ، تعداد هر چه بیشتر  کشورها در حال حاضر سیستم های اینترنتی خود را ایجاد می کنند. ما از طریق زوم صحبت می کنیم. اما اگر من یک کنفرانس ویدیویی با فرانسوی ها داشته باشم ، آنها از Zoom استفاده نمی کنند. من حتی در مورد روس ها و ایرانی ها صحبت نمی کنم. آنها می ترسند كه سرویس های اطلاعاتی آمریكا از آنها جاسوسی كنند. فکر می کنم آنها از ما چینی ها هم می ترسند.

-چین با موفقیت در کشور خود با بیماری همه گیر کنار آمد، اما طبق نظرسنجی ها ، در سال 2020، اعتبار چین در جهان به شدت کاهش یافته است. این را چطور توضیح می دهید؟

بایدن سیاست بیمه درمانی ترامپ را لغو کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2021
بایدن سیاست بیمه درمانی ترامپ را لغو کرد

- بسیاری از مردم معتقدند که آمریکا همیشه حق دارد زیرا پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده به تنها ابرقدرت و ثروتمندترین کشور در جهان تبدیل شده است. اما اکنون اقتصاد چین سریعتر از اقتصاد آمریکایی در حال رشد است، چین در مقابله با کووید-19 بهتر از ایالات متحده است و ما به نظر مردم از منظر دیگری ظاهر می شویم.

-اما نظرسنجی ها خلاف این را نشان می دهد

- چین هنوز نمی تواند ایالات متحده را به عنوان یک نمونه  برای کل جهان جایگزین کند. از بسیاری جهات، چین هنوز ضعیف تر از ایالات متحده است: در فن آوری، در نوآوری، در رفاه شهروندان، در آموزش و پرورش، و البته در رشته نظامی. علاوه بر این، سیستم سیاسی ما با سایر کشورها بسیار متفاوت است. اگر چین می خواهد جهانیان به آن اعتماد داشته باشند، پس این کشور باید به موفقیت دائمی و پایدار دست یابد.

-  در سال 2020، لحن دیپلمات های چینی تهاجمی تر شده است. آیا به اصطلاح "جنگجویان گرگ" می توانند در خدمت خیر چین باشند؟

- من همیشه گفته ام که دیپلماسی جنگجویان گرگ به چین آسیب می رساند. چرا باید از مایک پمپئو، بزرگترین "جنگجوی گرگ" الگو بگیریم؟ به نظر من دیپلماسی جنگجویان گرگ دیگر به اندازه چند ماه پیش در چین محبوبیت ندارند.

- آیا وزارت امور خارجه به توصیه های شما گوش می دهد؟

- من نمی دانم.

یان ژوتونگ، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه چینهوا چین، محقق مشهور بین المللی.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала