گزارش و تحلیل

قدم های آهسته آمریکا به سمت ایران

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر قدم های آهسته آمریکا به سمت ایران
قدم های آهسته آمریکا به سمت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر با دقت به تصمیمات دولت جدید آمریکا توجه داشته باشیم متوجه می شویم که این دولت تلاش دارد آهسته آهسته قدم هایی را برای نزدیک کردن مواضع خود به مواضع ایران بردارد.

اسپوتنیک - در حالی که این روزها بحث های زیادی در باره اینکه چه کسی باید برجام را اجرا کند مطرح می باشد ولی اگر با دقت به تصمیمات دولت جدید آمریکا توجه داشته باشیم متوجه می شویم که این دولت تلاش دارد آهسته آهسته قدم هایی را برای نزدیک کردن مواضع خود به مواضع ایران بردارد.

مشخص است که جناب آقای بایدن رییس جمهوری آمریکا بسیار از اینکه به ضعف در مقابل ایران متهم شود دلواپس می باشد و به این دلیل شاید در بسیاری از موارد حتی ایشان و یا تیم وی بیانات و اظهاراتی را مطرح کنند که به مزاق برخی خوش نیاید.

بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد  - اسپوتنیک ایران
بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد

البته باید توجه داشت هنوز بدنه دولت آمریکا در اختیار مدیران ارشدی می باشد که تابع تفکر های ترامپ می باشند و در برخی موارد ممکن است اینها مطالبی را بیان کنند که اصلا موضع تیم جدید آمریکا نباشد و آنها را در نوعی چالش یا به قول معروف کار انجام شده قرار دهند، که نه راه پس داشته باشند و نه راه پیش.

همه آنهایی که ماجراهای انتخابات آمریکا را پیگیری می کردند کاملا تایید می کنند که آقای ترامپ بر خلاف عرف مرسوم در تحویل و تحول قدرت در آمریکا تا لحظه آخر حاضر نشد به تیم بایدن این اختیارات را بدهد که به امور حکومتی ورود کنند و حتی لحظه آخر هم ترامپ حاضر نشد به عنوان رئیس جمهوری سابق از کاخ سفید خارج شود بلکه به عنوان رئیس جمهوری در مسند قدرت از کاخ سفید خارج شد.

به هر صورت تیم سیاست خارجی آقای بایدن را می توان حرفه ای ترین تیم در امور خاورمیانه دانست مخصوصا که بسیاری از اعضای این تیم برای سالها درگیر مذاکرات با ایران بودند و به خوبی از مواضع و دیدگاه های ایرانی ها مطلع و با خبر هستند و می دانند مذاکره با ایرانی ها یعنی چه.

حتی طی سالها مذاکرات نفس گیر علیرغم همه اختلاف نظرهای موجود فیما بین طرفین، ولی حتی نسبتا روابط دوستانه ای میان مذاکره کنندگان ایرانی و مذاکره کنندگان آمریکایی برقرار شده بود و شاید برخی به یاد داشته باشند وقتی مادر جناب آقای روحانی فوت کردند تیم آمریکایی به رهبری آقای جان کری به محل اقامت تیم مذاکره کننده ایرانی رفتند و به آقای فریدون، برادر آقای روحانی تسلیت گفتند یا اینکه وقتی که نوه آقای عراقچی به دنیا آمد خانم شرمن حضورا به او تبریک گفت و آقای عراقچی هم در مقابل همین کار را زمان به دنیا آمدن نوه خانم شرمن انجام داد و ...

گفتگوی بایدن و مکرون درباره برنامه هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
گفتگوی بایدن و مکرون درباره برنامه هسته ای ایران

منظور اینکه این تیم جدید در کاخ سفید به خوبی می دانند امکان بحث و مذاکره با ایرانی ها درباره برنامه موشکی و یا نفوذ ایران در منطقه امری محال است و در زمان مذاکرات هسته ای هم آنها چندین بار به طرق مختلف تلاش کردند که این دو مورد را در بحث مذاکرات هسته ای به بهانه های مختلف بگنجانند اما ایرانی ها قبول نکردند و در نهایت همه مجبور شدند که این موارد را فراموش کنند و روی ماجرای برنامه هسته ای ایران تمرکز کنند.

آنها به خوبی می دانند که ماجرای انرژی هسته ای به نوعی جریانی مرتبط با عزت علمی ایران است در حالی که بحث موشکی و یا نفوذ ایران بحثی مرتبط با امنیت و بقای ایران است و ممکن است ایرانی ها حاضر باشد درباره عزت علمی خود بحث کنند ولی نه ایران و نه هیچ کشور دیگری حاضر خواهد بود روز امنیت و بقای خود با کسی مذاکره کند.

قبل از ادامه می خواهم به این نکته اشاره کنم که بحث امنیت و بقای ایران است و نه حتی نظام جمهوری اسلامی، این را خواستم برای برخی که حال یا به دلیل تحت تاثیر گرفتن از رسانه های دشمن و یا شاید به دلیل بی اطلاعی از ماجرا روشن کنم.

هیچ تسلیحاتی نمی تواند یک نظام را در کشوری نگه دارد، یک نظام فقط اگر به پشتوانه مردم خود مسلح باشد در کشوری باقی می ماند، این تسلیحات فقط برای حفظ امنیت ملی ایران و بقای ایران و ایرانی ها می باشد، حالا هر نظامی بخواهد بر ایران حاکم باشد.

همین که رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام می کند نقشه حمله به پانصد نقطه ایران را تهیه کرده اند نشان می دهد ایرانی ها امروزه با چه شرایطی مواجه هستند و قطعا اگر بحث اقتدار بازدارنده ایران مطرح نبود اسرائیل که هیچ، عربستان هم که هیچ، همین امارات عربی متحده کوچک را می بینید، به خود اجازه می داد بیش از پانصد نقطه در ایران را بمباران کند.

مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است - اسپوتنیک ایران
مکنزی: با روی کار آمدن بایدن تغییر در روابط آمریكا و ایران ممكن است

هیچ ربطی هم به نظام حاکم بر ایران ندارد، می توانید به خاطرات امیر اسد الله علم رئیس دربار شاهنشاهی برگردید تا متوجه شوید همین دغدغه حتی آن زمان هم وجود داشته و دلیل اینکه شاه بخش بزرگی از بودجه مملکت را خرج خرید تسلیحات پیشرفته می کرد این بود که او از کشورهای عرب واهمه داشت که جسارت کنند به ایران حمله کنند نه حتی از شوروی سابق.

به هر صورت تیم بایدن ظاهرا متوجه این ماجرا هستند و تلاش دارند به ایرانی ها نشان دهند سیاست جدید آمریکا با سیاست قبلی فرق کرده و آنها دیگر همان موضع های قبلی را نسبت به کشورهای عرب همجوا ندارند.

شاید بسیاری متوجه اهمیت محدود کردن قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی و امارات نشده اند ولی آنهایی که کارشناس هستند متوجه می باشند که این پیغامی برای ایران و متحدان ایران است و آمریکایی ها تلاش دارند به ایرانی ها این پیغام را بدهند که آنها هم مانند ایرانی ها با سیاست های قبلی عربستان سعودی و امارات که موجب قتل عام هزاران انسان بی گناه شده مخالف هستند.

توجه داشته باشید که حدود ده روز از انتصاب رسمی بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا می گذرد ولی بایدن شخصا با نتانیاهو صحبت نکرده و تماس نتانیاهو را به وزیر امور خارجه خود حواله کرده، امری که خود نشان می دهد بایدن شخصا با سیاست های نتانیاهو مخالف می باشد و نسبت به او موضع دارد.

همچنین مطرح کردن بازبینی تحریم هایی که می تواند روی مقابله با کرونا تاثیر گذار باشد را می توان پیغام دیگری برای ایرانی ها دانست.

تماس تلفنی بایدن و جانسون با موضوع ایران
 - اسپوتنیک ایران
تماس تلفنی بایدن و جانسون با موضوع ایران، روسیه و چین

شاید تیم بایدن امکان آن را نداشته باشند که رسما اعلام کنند برخی تحریم ها را از بالاسر ایرانی ها بر خواهند داشت اما می توان توقع داشت به این بهانه آنها برخی تحریم ها را از بالاسر ایرانی ها بردارند و عملا قدم اول برای نمایش حسن نیت خود را نشان دهند.

خود آنها هم به خوبی می دانند که این آمریکا است که از برجام خارج شده و آمریکا است که باید به برجام برگردد ولی خروج آمریکا از برجام مانند بازگشت آن نخواهد بود.

ایرانی ها حتی با کاهش تعهدات خود در برجام هنوز در برجام حاضر هستند.

اولین کاری که آمریکایی ها باید انجام دهند در واقع نمایش تلاش برای بازگرداندن اعتبار به کشور خود است و تنها راه بازگرداندن اعتماد نسبی به رویکرد آمریکا هم التزام آمریکا به معاهدات و قوانین بین المللی از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت می باشد.

از سوی دیگر آنها به خوبی می دانند که تنها راه بحث درباره برنامه دفاعی ایران و یا موشک های ایران این است که یک کنفرانس بین المللی برای حل وفصل تسلح در منطقه خاورمیانه مثلا توسط سازمان ملل برگزار شود و تسلیحات همه کشورهای منطقه از جمله تسلیحات هسته ای اسرائیل روی میز قرار گیرد وآنوقت ممکن است که همه به نتیجه برسند که برای ایجاد توازن قوا در منطقه تسلیحات خود را محدود کنند و شاید ایران قبول کند تولید موشک های بالستیک و دروبرد خود را کاهش دهد.

آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود - اسپوتنیک ایران
رایزنی تلفنی مشاور امنیت ملی بایدن با تروئیکای اروپایی درباره ایران

در باره نفوذ ایران در منطقه هم تا زمانی که دیگر کشورها در امور کشورهای دیگر منطقه دخالت می کنند خواسته آمریکایی ها نسبت به ایران غیر منطقی است و این هم نیاز به کنفرانسی بین المللی دارد که دخالت همه کشورها در امور کشورهای دیگر را نیز محدود کند و بالطبع بحث مساله دخالت و یا حمایت از مردم و حق دفاع آنها از سرزمینشان نیز مشخص شود و حتی مشخص شود که معیار گروه تروریستی بودن چیست و چه کشورهایی در منطقه از تروریست ها حمایت می کنند و چه کشورهایی از حق ملت ها برای دفاع از خود.

کاملا هم مشخص است که اولویت های دولت آقای بایدن بسیار با اولویت های ترامپ فرق دارد و اولویت های بایدن بیشتر بر مقابله با چین و یا تقویت ارتباطات آمریکا با کشورهای اروپایی و مقابله با رشد روز افزود قدرت روسیه می باشد.

اما نکته مهمی که شاید بد نباشد در پایان به آن اشاره کرد این است که دولت جدید آمریکا اگر خیلی کند حرکت کند شاید فرصت را برای محقق نمودن دیدگاه های خود نیز از دست بدهد، مخصوصا درباره برجام و درباره ایران و خاورمیانه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала