گزارش و تحلیل

رهگیر جدید نیروی هوایی روسیه

© Sputnik / Nina Padalko /  مراجعه به بانک تصاویر رهگیر جدید نیروی هوایی روسیه
 رهگیر جدید نیروی هوایی روسیه   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیراً روسیه توسعه یک جنگنده رهگیر نسل جدید را اعلام کرد. انتظار می رود مدل جدید جایگزین MiG-31 و MiG-31BM شود.

اسپوتنیک به نقل از پورتال سینا چین می نویسد: MiG-31 در حال حاضر سریعترین هواپیمای جنگی در جهان محسوب می شود ، اما این امر برای روسیه کافی نیست . چند روز پیش ، شرکت دولتی روسی Rostekh از آغاز تولید نسل جدید رهگیرها با نام رمز MiG-41 خبر داد. طبق برنامه ارتش روسیه ، از MiG-41 برای جایگزینی رهگیرهای MiG-31 و MiG-31BM  استفاده خواهد شد.

رهگیری هواپیمای آمریکایی توسط هواپیمای روسی  - اسپوتنیک ایران
رهگیری هواپیمای آمریکایی توسط میگ-31 روسی

پروژه جنگنده نسل جدید در سال 2019 رسماً راه اندازی شد و هم اکنون در مرحله توسعه است. طبق گفته رسانه های آمریکایی ، به اصطلاح MiG-41 در واقع PAK-DP است - یک جنگنده نامرئی نسل ششم که از نظر خواص و ویژگی های فنی از جنگنده های در حال خدمت در کشورهای مختلف برتر است.

رهگیر شاخه ای منحصر به فرد از خانواده جنگنده های شکاری است. روش اصلی نبرد با چنین هواپیماهایی رهگیری در خارج از محدوده قابل دید است. هدف اصلی هواپیمای رهگیر - بمب افکن استراتژیک دشمن است و هدف جنگی آن جلوگیری از افکندن بمب توسط  دشمن است.

جنگنده های رهگیر در طول جنگ جهانی دوم ظاهر شدند و در جریان جنگ سرد به اوج خود رسیدند. در حال حاضر ، فقط روسیه به طور مداوم درگیر توسعه و تجهیز رهگیرهای مخصوص است. کشورهای دیگر رهگیرها را از تولید خارج کرده و جنگنده ها را جایگزین آنها کرده اند.

در حال حاضر MiG-31 مدرن ترین جنگنده در روسیه و تنها رهگیر تخصصی در جهان است. این هواپیما بر اساس میگ -25 با حداکثر وزن برخاست تا 46 تن ساخته شده است. برای اطمینان از پرواز پرسرعت بالاتر از 2.8 ماخ ، MiG-31 از مواد فولادی زیادی استفاده می کند که منجر به وزن بسیار زیاد حتی هواپیمای خالی می شود. تحرک آن به دلیل وزن بالا کم است ، اما رادار آن با آرایه اسکن الکترونیکی شده   RP-31 N007 "Zaslon" دارای یک ردیابی تشخیص موثر تا 200 کیلومتر است. در زمان توسعه آن در دهه 1990 ، این سطح حیرت انگیز بود. MiG-31 از این سیستم راداری و موشکهای ویژه میانبرد هوا به هوا  برای گشت زنی در سیبری استفاده می کند.

آغاز  تولید موشک هایپرسونیک جدید  در روسیه  - اسپوتنیک ایران
جنگنده روسی میگ 31 هواپیماهای شناسایی نروژ را رهگیری کرد

میگ -31 عمدتا توانایی رهگیری سه نوع بمب افکن استراتژیک نیروهای مسلح آمریکا را دارد: B-52 ، B-1B و B-2. اما با پیشرفت تکنولوژی در ایالات متحده ، نسل جدیدی از سلاح های دوربرد هوا به زمین پدیدار شده است. به عنوان مثال ، موشک هایپرسونیک AGM-183A وارد مرحله آزمایش شد. این موشک جدید بر روی بمب افکن B-52 نصب شده است. پس از توسعه موفقیت آمیز ، بمب افکن استراتژیک آمریکایی قادر به حملات دقیق برد طولانی به خاک اتحاد شوروی سابق، خارج از منطقه رهگیری میگ -31 خواهد بود. بنابراین، برای مقابله با موشک AGM-183A ، روسیه نیاز به توسعه رهگیر دوربرد مدرن - MiG-41 یا PAK-DP دارد.  

طبق حدسیات رسانه های روسیه ، از نظر استفاده اساسی تاکتیکی ، رهگیر MiG-41 تفاوت زیادی با MiG-31 نخواهد داشت ، اما از نظر تجهیزات الکترونیکی و سلاح های موجود در آن ، به طور قابل توجهی فراتر از مدل های سابق است. MiG-41 به سیستم رادار نسل جدید روسیه مجهز خواهد شد و برد کشف آن به بیش از 500 کیلومتر افزایش می یابد. در عین حال ، این هواپیما به موشک جدید بسیار دور برد هوا به هوا مجهز خواهد شد ، بنابراین می توان شعاع محافظت موثر MiG-41 را حدود 500 کیلومتر تضمین کرد که از نظر رزمی بسیار بالاتر از MiG-31 است. از آنجا که به احتمال زیاد توجه بر روی موشک AGM-183A است ، حدس زده می شود که MiG-41 بتواند سلاح های هایپرسونیک را رهگیری کند و به سرعت 5 ماخ و بالاتر برسد.

جنگنده های «میگ» روسی - اسپوتنیک ایران
ویژگی های میگ-41 روسیه

علاوه بر این ، MiG-41 احتمالاً همزمان دارای دو مدل است: سرنشین دار و بدون سرنشین. مدل سرنشین دار مسئولیت اصلی گشت زنی و انجام وظایف فرماندهی را بر عهده خواهد داشت ، در حالی که مدل بدون سرنشین کارهای تهاجمی را انجام خواهد داد. این تشکیل بندی بسیار شبیه به پهپاد پیشرفته رویال وینگمن(Loyal Wingman)   نیروی هوایی ایالات متحده است و اجازه می دهد که هواپیمای بدون سرنشین برای شناسایی و حملات در خط مقدم جبهه باشد و هواپیمای سرنشین دار پشت سر آن پنهان شود تا از تلفات به طور موثر جلوگیری گردد.

سرزمین روسیه بسیار پهناور و بیشتر مناطق آن غیر مسکون است، به ویژه اگر قطب شمال را در نظر بگیریم ، جایی که به دلیل شرایط سخت آب و هوایی ، استقرار نیرو برای مدت طولانی دشوار است. بنابراین نسل جدید رهگیرها برای روسیه از اهمیت استراتژیک جدی برخوردار است. در این شرایط ، استفاده از رهگیر دارای سرعت بالا MiG-41 در زمان صلح برای گشت زنی موثر در مناطق وسیعی از خاک روسیه و در حریم هوایی آن کمک می کند. در زمان جنگ ، این هواپیما می تواند به عمق فضای هوایی قطب شمال رفته و قبل از نزدیک شدن بمب افکن های استراتژیک آمریکایی به مرز روسیه ، به دشمن حمله کند.

همانا به دلیل شرایط جغرافیایی منحصر به فرد روسیه تنها کشوری در جهان است که باید رهگیرهای سنگین دوربرد را تولید کرده و به کار ببرد. طبق برنامه فعلی روسیه ، رهگیر جدید سنگین MiG-41 احتمالاً تا سال 2040 به طور رسمی وارد عمل نخواهد شد ، بنابراین برای دیدن آن ما باید مدت ها منتظر بمانیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала