گزارش و تحلیل

Sputnik V و واکسیناسیون کرونا در جهان

© Sputnik / Hungarian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Sputnik V و واکسیناسیون کرونا در جهان
Sputnik V  و واکسیناسیون کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک کشور عضو اتحادیه اروپا اجازه استفاده از واکسن روسی Sputnik V را داد. این امر هم برای محافل علمی روسیه و هم برای کرملین یک موفقیت است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه دی پرسه چاپ اتریش می نویسد: مجارستان روز پنجشنبه اولین کشور اتحادیه اروپا شد که مجوز استفاده از واکسن روسی Sputnik V را صادر کرد و این اقدام را می توان موفقیت مسکو نامید. بعلاوه، این موفقیت نه تنها به محافل علمی پژوهشی، بلکه همچنین به کرملین تعلق دارد که در رقابت در بازار جهانی شرکت می کند.

تاکنون تردید در مورد این امر در غرب حاکم است. با این حال، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، با توجه به مشکلات مربوط به کمبود واکسن گفت که دولت وی برای یک میلیون نفر در مسکو دارو سفارش داده است. اوربان گفت: "ما به اظهارات احتیاج نداریم، بلکه به واکسیناسیون نیاز داریم."

ثبت واکسن روسی «اسپوتنیکV» در ایران - اسپوتنیک ایران
ثبت واکسن روسی «اسپوتنیکV» در ایران

اهالی مجارستان به طور سنتی در مورد انرژی و مسائل سیاسی به کرملین علاقمندی نشان می دهند. منطقی است که آنها اولین اروپاییانی شدند که Sputnik V را دریافت کردند. و این گام دیگری در جهت شناسایی بین المللی واکسن روسی است. ظاهر شدن Sputnik V در بازار اروپا برای کرملین "پیروزی با امتیازات" در مبارزه با برتری صنعت داروسازی غرب خواهد بود. در ضمن، جنبه مالی مهم نیست بلکه رقابت ژئوپلیتیک مطرح است.

با این حال، بازارهای واقعی ارائه واکسن روسی سایر مناطق جهان است: این کشورها کشورهایی هستند که روسیه با آنها روابط نزدیک طولانی مدت دارد و همچنین کشورهایی که به دلایل مالی توانایی خرید واکسن غربی را ندارند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که مشغول تبلیغ Sputnik V در بازارهای بین المللی است، توافق‌نامه های عرضه با تعدادی از کشورها را امضا کرده است. آمریکای جنوبی در میان آنها پیشتاز است: آرژانتین، بولیوی، برزیل، مکزیک و پاراگوئه. علاوه بر این، خاورمیانه و آفریقا به واکسن روسی علاقه نشان می دهند. مشتریان همچنین شامل شرکای سنتی روسیه مانند صربستان و فلسطین هستند.

روسیه همچنین این واکسن را به کشورهایی که در حوزه سنتی نفوذ آن هستند، عرضه می کند. مسکو اعلام کرده است که Sputnik V را در اختیار بلاروس، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان قرار خواهد داد. با این حال، نه تنها اتحادیه اروپا، بلکه کشورهای به اصطلاح خارجه نزدیک نیز Sputnik V را به عنوان ابزاری برای نفوذ ناخواسته روسیه در نظر می گیرند. بنابراین، اوکراین از ثبت واکسن روسی خودداری کرد و واکسن چینی را ترجیح داد. البته چین اهداف ژئوپلیتیکی نیز دارد اما کی یف تأثیر پکن را کمتر سمی می داند.

با این حال مشخص نیست که آیا مسکو خواهد توانست به تمام تعهدات بین المللی خود به موقع عمل کند یا خیر. کمپین واکسیناسیون داخلی به تدریج در حال شتاب گرفتن است، اما در برخی از مناطق کشور، Sputnik V هنوز برای مردم قابل دسترسی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала